De poenschepper

De poenschepper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De poenschepper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,74

Reactie no. 43
RecensieHet album met hoogst merkwaardige nummering “67”. Het nummer waar alles mee begon. Er is al genoeg over gezegd maar als kind snapte ik er niets van dat iedereen in dat album al aanwezig was en in het volgende album ( nummer 68) niet. Hoe dan ook, het gaat over dit album. Een verhaal waarin dhr. Vandersteen zijn maatschappijkritische blik filtert naar de lezer van stripverhalen. In een grimmige sfeer wordt het thema hebzucht aan de kaak gesteld. Een thema dat zo universeel is dat het album anno 2021 nog actueel is. Het hoofdthema is Faustiaans: Lambik verkoopt uit teleurstelling zijn hart aan de duivel in ruil voor geld. Het is prachtig dat de duivels door de krachtige personage Mazoetan en Belzabel worden uitgebeeld, wie het zijn en waar zij vandaan komen blijft toch mysterieus en dat houdt alles sprookjesachtig. Eigenlijk si het verhaal heel simpel: iedereen die nodig is , is aanwezig. Onze helden doen waar zij zelf het beste in zijn en participeren allen in de actie. De onverlaten zijn zeer sterk en worden hoogstens door kleerkasten ondersteund indien nodig. Fantamoer die de goede tegenpool uitbeeldt, is ook van levensbelang voor het verhaal. Er zijn dus geen overtollige figuren die er puur voor de lol worden bijgeschreven zoals nu dikwijls het geval is. Een verhaal blijft zo schoon en duidelijk. De manier waarop alles is verwerkt is zeer sterk: de engeltjes van Fantamoer als hoogtepunt. De tekeningen zijn uiteraard met de kleuring van de jaren zestig maar ik vind dat juist geen probleem. De humor is altijd grappig en nooit flauw. Dit is een zeer sterke episode die naar mijn idee model heeft gestaan voor andere relazen, zoals de “gekke gokker”.
Datumvrijdag 26 februari 2021 22:09

Reactie no. 42
RecensieHet album met het magische nummer 67, waarmee de reeks jarenlang begon: De poenschepper. Verwarring alom, en ik heb nog nooit ergens een verklaring gelezen over de werkelijk volslagen van het pad af gerukte beslissing om de reeks vanaf 67 opnieuw te nummeren, in plaats van gewoon bij 1 te blijven beginnen, zoals ieder normaal mens zou doen. (De Rode Ridder kleurde men toch ook in en daar bleef men toch ook gewoon bij 1 beginnen?) Wie bedacht dit en waarom? De enige zinnige reden die ik kan bedenken, is dat men expres de volgorde door elkaar wilde gooien om zo de wat oudere albums tussen de nieuwere in te fietsen, zodat de lezers elk benul van ontwikkeling van de serie kwijt zouden raken. Vast makkelijker voor de verkoop.
Maar goed. De poenschepper was dus jarenlang het merkwaardige beginalbum van de reeks. En een erg atypisch verhaal: we beginnen in medias res met een wanhopige en gefrustreerde Lambik, die op een regenachtige avond schijnbaar op het punt staat zichzelf te verdrinken. Hij bedenkt zich en belandt in een herberg bij het griezelige echtpaar Mazoetan en Belzabel, die beloven hem schathemelrijk te maken. Er verschijnt een zwart plaatje 'Zes maanden later' en ineens is Lambik miljonair, met bril en rothumeur.
Het is een bevreemdende, maar sterk uitgewerkte vertelling, met veel originele vondsten, van kruiwagens voor bankbiljetten tot vliegende gitaren. Spookachtig is het ook, met dat griezelige kantoor vol robots en Biks mysterieuze belagers die hem een contract met de duivel hebben laten tekenen. Net zo merkwaardig is de zwerver Fantamoer, een figuur van het soort dat we wel vaker bij Vandersteen zagen opduiken. Een directe voorganger is de eveneens zwervende en beeldhouwende Klosjar uit De sterrenplukkers. (Ik hoef de kenners er niet aan te herinneren dat Vandersteens vader ook beeldhouwer was.) Een latere incarnatie was de raadselachtige Gabriël in Het brommende brons.
Vandersteen is hier weer eens ouderwets op dreef. Minpuntje is de overduidelijke invloed van het slordige studiotekenwerk: meerdere inkters, meerdere letteraars. De manier waarop de zwarte auto van Mazoetan en Belzabel een paar keer van model en kleur verschiet, evenals de uilenbril van Sidonia die domweg ineens van vorm verandert, spreken boekdelen. Maar afgezien daarvan is het een regelrechte klassieker, dit bijna esoterische verhaal over een man die zijn ziel verkoopt in ruil voor het slijk der aarde. Heel mooi.
Datumzaterdag 21 november 2020 12:26

Reactie no. 41
NaamRené
RecensieAls kind was ik al behoorlijk onder de indruk van dit album. Maar nu ik het als volwassene opnieuw lees, dan besef ik pas echt hoe ijzersterk dit is. Er zit zóveel in waarin Willy van der Steen een link legt met de maatschappij waarin hij het verhaal schreef. De zakenman die zijn hart moet verkopen aan het grote geld, fantastisch in beeld gebracht door een machine waaraan Lambik elke keer een stukje van zijn hart moet offeren, de landloper Fantamoer als de ultieme tegenstelling daaraan (geen geld maar wel een goed hart - uiteindelijk offert hij zelfs zichzelf op), de automatisering (met Lambiks kantoor dat vol met elektronische poppen zit) en Lambiks aanvankelijke arrogantie als hij schatrijk is - de grappen over het opkopen van stoplichten en de Noordzee (als hij een heel groot schip in een kleine vijver heeft) zijn ook echt geniaal op dit punt. En dan is er nog de angst van Lambik, die eerst het contract verbreekt en vervolgens toch weer mee wordt gezogen in (de macht van) het geld - zoals Belzabel het zegt in het album: zo gemakkelijk kom je (Lambik) niet van ons af! Dit is een stripverhaal met een visie die nog altijd actueel kan zijn. En Willy van der Steen krijgt het ook nog eens voor elkaar om van die visie een werkelijk prachtig spannend album te maken. Een dikke negen waard dus.
Datumvrijdag 11 mei 2018 21:34

Reactie no. 40
RecensieEen erg goed album met een thema dat nog steeds relevant is (hebzucht). En het heeft ook nog eens een duistere ondertoon. Een klassieker.
Datumdinsdag 23 juni 2015 23:40

Reactie no. 39
RecensieEen klassiek album met als onderwerp hebzucht, de bijbehorende gevolgen en de hulp van vrienden. Wederom maakt Vandersteen gebruik van een landloper om "het goede" te vertegenwoordigen.

Opvallend in dit album is de donkere inkleuring van de plaatjes en ook de wisseling daarin zoals het nagenoeg witte haar van Sidonia in de eerste pagina's en de plotselinge overgang van donker- naar lichtblauwe achtergrond van pagina 5 naar 6. Ook vind ik de figuren in de eerste pagina's er wat vlak uitzien met soms wat te grote hoofden. Toch zorgt het sterke verhaal ervoor dat ik dit een goed album vind en graag nog eens herlees.

Datumzaterdag 29 november 2014 13:33

Reactie no. 38
RecensieDit was een van de eerste Suske en Wiskes die ik kreeg en nog steeds een favoriet. Het mooiste aan dit album vind ik eigenlijk de inkleuring. Het eerste album dat in kleur verscheen... en volgens mij ook het meest geslaagd. Dat geldt trouwens niet alleen voor de poenschepper, maar voor alle nieuwe verhalen uit die periode. De kleuren zijn wat donkerder, wat matter en met wat meer natuurlijke accenten (blosjes op de wangen, blauwe glans op witte overhemd van Lambik, etc.) dan in de latere albums.
Datummaandag 21 juli 2014 14:11

Leeftijd100
RecensieWat is dit verhaal goed. Het is alweer een halve eeuw oud en is brandactueel! De naam van de duivelse Mazoetan verwijst naar het woord mazout, oftewel stookolie. Het thema van de brandende hel komt wel vaker bij Vandersteen voor, maar ik meen dat de voortzetters van de reeks het niet meer gebruikten. Albums als De Poenschepper bewijzen de genialiteit van Willy Vandersteen.
Datumvrijdag 13 september 2013 22:01

NaamDaan Smetsers
RecensieDit album kan de hele tijd doorlezen tot de laatste letter, je wilt het maar uitlezen, omdat het verhaal goed doorloopt in elkaar!
Datumdinsdag 25 juni 2013 17:06

NaamPapakai
RecensieNa ruim 45 jaar nog steeds een tijdloos verhaal over hebzucht en het helpen van de medemens in nood. Ik vind het een boeiend verhaal met gedenkwaardige personages.
Datummaandag 24 juni 2013 19:22

Recensiejaren geleden had ik me voorgenomen nooit een suske en wiske te lezen. maar op een regenachtige, donkere avond las ik dit album aan een biljarttafel in een gezellig restaurantje in Vlaanderen. ik was volledig verkocht. nu, 64 albums verder, ben ik hard op weg een verzamelaar te worden. dit is nog steeds een van mijn favorieten, al kan dat natuurlijk liggen aan de emotionele waarde die ik eraan hecht.
Datumzondag 26 juni 2011 19:44

NaamNick
RecensieOnlangs een 1e druk van dit album kunnen bemachtigen, en ik moet zeggen: het eerste verhaal in de vierkleurenreeks is geweldig! De humor is goed, vooral dat stuk met Sidonia als hippie vond ik erg goed. Het verhaal is ook erg mysterieus en dat maakt het ook zo leuk: wie is Fantmoer? Hoe komt het dat Lambik ineens zo ijverig is met geld verdienen? Je komt er in de laatste bladzijdes stukje voor stukje achter, des te groter wordt de drang om het verhaal uit te lezen. Als zo goed een verhaal kan verzinnen en tekenen ben je een meesterlijke striptekenaar. En dat was Willy natuurlijk ook.
Datumdinsdag 6 april 2010 21:42

Naamsebas
Recensiesuper album dit, behoort tot mij favoriet. lekker spannend verhaal wat je gewoon wilt uitlezen.
Mooi getekend ook.
Datumvrijdag 26 maart 2010 18:43

NaamLuk
Recensiegeweldig goed album, sterk verhaal, originele personnages
heb sinds jonge kerel dit boek meerdere keren gelezen en ik vind het nog altijd een van de beste van s&W
thema : Lambik verkoopt zijn ziel aan de duivel om schatrijk te worden (Faust)
met de hulp van een landloper stellen zijn vrienden alles in het werk - aanvankelijk tegen de zin van Lambik zelf in - om hem te redden
het verhaal van de poenschepper zit goed in elkaar (in andere boeken van s&W kan het wel eens gebeuren dat de rijke fantasie van de auteur de helden in zulk een onmogelijke situatie brengt dat de ontknoping gekunsteld of ongeloofwaardig overkomt)
verder zit het boek vol met van alle soorten verwijzingen
en Jerom is hier weer in topvorm, gewoon te gek hoe hij het kantoorgebouw van Lambik sloopt
Datumzaterdag 6 maart 2010 22:14

RecensieSterk album met Lambik in de hoofdrol. Alles draait eigenlijk om het feit dat Lambik in de macht is van 2 vreemde figuren en de pogingen van Jerom, Sidonia, Suske en Wiske om hem te redden en te ontdekken wat er aan de hand is.
Sidonia als hippie en de kuren van Lambik in zijn kasteel (drie pantoffels, drie hemden enz.. en zijn te grote boot in de kleine waterplas bv) zijn de humoristische hoogtepunten.
Het verhaal is de perfecte aanklacht tegen de maatschappij die steeds meer om geld draait, het album is daarom nog brandend actueel. Het einde vind ik wat beklemmend, maar wel goed.
Klein minpuntje is dat ik sommige stukken minder goed getekend vind. Opmerkelijk feit: op blz 16 noemt men Sidonia plots weer Sidonie, alhoewel dit al een aantal albums eerder werd gewijzigd.
Datumzaterdag 21 februari 2009 22:54

RecensieIkzelf vind het een leuk verhaal. Voor de zo veelste keer raakt Lambik in de ban van het geld. In de poenschepper word het wel erg leuk gebracht. Het is ook erg mysterieus, dat kon Willy Vandersteen erg goed! Kortom gewoon een goed album een 8!
Datumdinsdag 20 januari 2009 19:39

NaamWietse
RecensieKort geleden weer eens een Suske en Wiske bij gepakt en gelezen. Begonnen bij De Poenschepper. Moet zeggen dat het een aardig verhaal is. Het behoord zeker niet tot een van mijn favorieten, maar is zeker ook niet slecht.

Het thema is opzich best wel goed. Geld is niet alles. Sommige mensen werken zich te pletter, hebben van alles maar tijd om te leven...ho maar.

Datumwoensdag 3 december 2008 23:15

Naamsiebren
RecensieIk vind het een goed album, die denk ik, over veel meer gaat dan dat je op het eerste gezicht denkt. Er zit voor mijn gevoel enorm veel symboliek in.

Belzabel is afgeleid van belzebub(de duivel), en Fantamoer waarschijnlijk van fana(fanatiekeling in het frans) en amour(liefde). bij mazoetan heb ik geen idee, maar ook deze naam kan niet uit de lucht begrepen zijn(heeft iemand een idee?).

Er worden ook veel verwijzingen uit de bijbel gebruikt; fantamoer lost op in een kruis, en belzebel's naam veraad dat ze de duivel is. verder zit er (dit is misschien wat vergezocht) ook het verhaal van de 7 magere en 7 vette jaren in. Lambik is eerst arm, dan zeven maanden rijk( de zes maanden nadat lambik bij is weggelopen+ een maand verhaal), en wordt daarna weer arm. ook tekent Lambik een "contract met de duivel waarin hij zijn ziel verkoopt(hij moet aan de machine om steeds stukken van zijn hart kwijtraakt, hierdoor verandert zijn zijn persoonlijkheid(ziel) in een onuitstaanbare rijke stinker).

Verder is er natuurlijk het conflict waar het Willy van der Steen echt om gaat: de automatisering. (zoals al eerder genoemd)de robothandlangers laten de overbodigheid van de mens zien. lambik had aandelen in een paardetramexporteur die niks meer waard zijn(door de vernieuwing). en een machine die lambiks ziel wegzuigt. en de "provos die er tegenin gaan" het laat allemaal Willy van der steen's mening over vernieuwing die hij al in zoveel albums heeft laten doorschemeren nog maar eens zien.

alles bij elkaar denk ik dat dit stripboek tot literatuur zou moeten worden gerekent als het geen stripboek zou zijn.

(wie weet er nog meer voorbeelden van de diepere betekenis van dit boek?)

Datumdinsdag 21 oktober 2008 16:48