De nerveuze Nerviërs

De nerveuze Nerviërs Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De nerveuze Nerviërs verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,40

RecensieEén van de hoofdthema's lijkt wel dat het gezin (zowel vroeger als tegenwoordig) nog steeds een belangrijke hoeksteen is van de samenleving. Dit getuige het feit dat de bosgeesten 2000 jaar geleden er ook al waren(blz. 8). Een ander belangrijk hoofdthema lijkt wel: "Dat alle generaties zowel vroeger als nu nog steeds vatbaar zijn voor ongezonde afleidingen als drank, gokken ed." Zowel de jeugd (oa. blz. 36/37 en 47) als de volwassenen (blz. 29 en 33) kunnen de verleidingen van de bosgeesten niet weerstaan.
Bovengenoemde maatschappelijke uitgangspunten worden op een vermakelijke en originele wijze gepresenteerd. Nadat de Romeinen hun intrede in het verhaal doen wordt het iets minder. Het speelgoed van Suske op blz. 54 en het einde waarin Tante Sidonia met ophangbare magneten de Romeinen uitschakeld maakt een wat afgeraffelde indruk, maar desondanks is dit album één van mijn favorieten.

Verdere opvallende details zijn:
-Het geweldige begin waarin Lambik ontwaakt een de knoop in de koffiepot.
-Blz. 5 waarin Lambik een rots wil kloven en zich uiteraard weer eens overschat.
-Blz. 14 waarop Barabas bevestigd dat het om oude Belgen moet gaan.
-Blz. 16. Waar Lambik gevleid wordt door de bosgeesten en dat uiteraard niet kan weerstaan. Verder zorgt Lambik voor meer komische situaties als op oa. blz. 18,19 20 en 22.
-Blz. 26. De pot bier in het gips.
-Blz. 40/41. laat prachtige kritiek op de handel zien. en blz. 48 de kritiek op oorlog.

Zoals gezegd één van mijn persoonlijke favorieten. Een 10 lijkt me dan ook logisch.

Datumzondag 23 februari 2014 10:51

Naamlebske
RecensieLeuk dat er een album eens (bijna) helemaal om Jerom draait, maar ik erger me nogal aan een aantal dingen, en dan met name het stukje bij de Romeinen. Ik ben wat dat betreft Asterix & Obelix gewend, daar steekt dit toch magertjes bij af. Dat ongeloofwaardige stukje met dat speelgoed is bijv. erg irritant. En dan wel een Romein op de kaft plaatsen, terwijl hooguit een zesde deel van het album rond hen draait. Ik hoor veel mensen roepen dat de hedendaagse tekenaars niet erg goed zijn en dat ze ´heimwee´ hebben naar Vandersteen. Misschien niet onterecht, maar dit album is in elk geval het bewijs dat niemand perfect is, als je ´t mij vraagt. Uiteindelijk toch een zeven omdat de methode om Jerom (tijdelijk) uit te schakelen goed is bedacht, en die maffe nimf ook.
Datumzaterdag 5 november 2011 17:00

RecensieHet verhaal over De nerveuze Nerviërs maakt duidelijk dat zowel volwassenen als de jeugd zich gemakkelijk laten mis- en verleiden! De bosgeesten; Twistorix, Pintorix en Zanziorix, zijn 2000 jaar geleden juist beter in het aanrichten van pesterijen dan in de moderne tijd daar Suske, Jerom, Barabas en (gedeeltelijk) Lambik hen zowel lichamelijk als geestelijk weerstaan. Bij de Nerviërs zit de hoofdman Santérix nogal onder de plak bij zijn vrouw Kokadildis wat ook geldt voor zijn stamgenoten wiens vrouwen de misdragingen van hun mannen afstraffen met deegrollers (bestonden die al in die tijd?) al zijn de desbetreffende vrouwen alleen bang voor muizen! De bosfee Libelildis is eveneens gevoelig voor het bedrog van de bosgeesten, bemindt Jerom voornamelijk om diens stoere uiterlijk maar zij is wél bang voor Lambik om zijn strikje. De jeugd van Santérix's dorp (jongens en meisjes) doen me denken aan losgeslagen pubers die door toedoen van de bosgeesten worden verwaarloost en misleidt. Dit loopt helaas danig uit de hand en als hun ouders door druïde Jerom tot inkeer komen houden die zich aan een Bijbels gezegde dat "Wie zijn kind werkelijk liefheeft die tuchtigt het!" De losbandige tieners worden meteen door hun vader over de knie genomen en ze krijgen een welverdiend pak voor hun broek! De wraakzuchtige bosgeesten weten jammer genoeg de vijandige Romeinen tegen de Nerviërs op te zetten maar daar Jerom wordt uitgeschakeld door de bosnirf (die eerst de drie bosgeesten laat verdwijnen) is het aan Suske, Wiske, Lambik en Sidonia gelegen om met behulp van reusachtige magneten de Romeinen te verslaan. Lambik weet Libelildis zodanig te bewerken dat deze haar verliefdheid voor Jerom opgeeft en zijn de Nerviërs voorgoed gered van de plagerijen van de bosgeesten.
Datumdonderdag 13 januari 2011 22:06

RecensieDe bosgeesten, die elk een menselijke zonde vertegenwoordigen, zijn goed gevonden. Het siert Vandersteen ook dat hij nieuwe zaken probeert, en zo eens een verhaal maakt dat bijna volledig rond Jerom draait. Toch voel je dat de afwezigheid van de anderen opvalt. Het gedeelte met enkel Jerom wordt toch nog een beetje boeiend door de steeds terugkerende twisten tussen de mannen en de vrouwen van de stam, die met de nodige humor worden geschetst. Ook het gemoraliseer over het traditionele gezin ligt er wat te vingerdik op.
Datumzondag 11 januari 2009 14:16

NaamWietse
RecensieDit verhaal had zo uit de Jerom reeks kunnen komen. Suske, Wiske, Sidonia en Lambik zien we nauwelijks voorkomen in dit verhaal, enkel in het begin en het slot. Het verhaal en thema zijn aardig. Maar wat de Romeinse tijd betreft prefereer ik dan toch Lambiorix.
Dit is een nét niet verhaal. Heb het idee dat er veel meer in had kunnen zitten. Had van mij wel meer over de strijd mogen gaan tussen de Nerviërs en de Romeinen. Maar goed wie ben ik.
Vraag me af hoe Suske zomaar plots aan zijn speelgoed kwam in de Romeinse tijd, nergens was te zien dat hij dat meenam, en waar kwamen die magneten plots vandaan? De fee die verliefd was op Jerom en met hem wilde trouwen. Die wacht op aanraden van Lambik op allemaal jonge Jerommekes in het Nerviërkamp? Vraag me af wat Jerom daar dan allemaal heeft uitgespookt.
Maar al met al toch een voldoende
Datumwoensdag 3 december 2008 23:36