De nerveuze Nerviërs

De nerveuze Nerviërs Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De nerveuze Nerviërs verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,38

RecensieNiet slecht maar ook geen topper. De bosgeesten vond ik wel echt leuke wezens. Maar deze strip draait heel veel rond Jerom. Wat ik niet zo leuk vind. De stripreeks heet bovendien ook Suske en Wiske dus vond ik wel dat Suske en Wiske er meer in mochten komen. In vergelijking met de andere strips kon deze voor mij wel beter. In het begin kwamen Suske en Wiske er wel in en het begin vond ik ook leuk. Vooral naar het midden toe begon het een beetje saaier te worden. Op het einde komen Suske en wiske er ook nog eens in om de Romeinen tegen te houden. Wel leuk wat Jerom allemaal meemaakt bij die Nerviers. De bosnimf werd verliefd op Jerom en dat was ook leuk. Maar geen topper. Het kon beter.
Datumdonderdag 17 november 2022 19:34

RecensieIn dit verhaal wordt het belang van opvoeding breed uitgesmeerd. Drie bosgeesten proberen steeds weer de jeugd aan te zetten tot baldadigheden
Opstrook 3 wordt gezegd: "Lambik, van nu af spreken wij Algemeen Beschaafd Nederlands en daarom wil ik voortaan Sidonia heten." Vandersteen maakt hier de toenemende inbreng van Nederland duidelijk. Omdat z'n strips in Nederland goed verkochten, verdween steeds meer dialect uit de verhalen. Iets wat overigens ook door veel Nederlanders betreurd werd
Als op strook 91 Barabas het geheim van Jeroms kracht uitlegt, zegt hij dat diens voorouders dateren uit de tijd van de Nerviërs. Dat klopt niet helemaal met z'n verschijning in DE DOLLE MUSKETIERS tien jaar eerder. Jeroms echte oorsprong blijkt tien jaar later in DE MALLE MERGPIJP heel anders te zijn
Wat Recensie 24 betreft, het klopt wel dat Jerom veel meer "schermtijd" krijgt, maar het is toch echt anders. De spin-off JEROM was een stuk luchtiger van toon dan dit verhaal.
JEROM werd drie jaar eerder in 1960 opgericht en zou dertig jaar blijven lopen. Ten tijde van de "Nerviërs" liep het verhaal HET GROENE EILAND in het weekblad ONS VOLKSKE. In dat verhaal duikt ook voor het eerst professor Rosarius op. En drie jaar later zou Jerom de superheld de Gouden Stuntman worden Op strook 144 wordt Jerom in slaap gebracht door een magische bloem van een bosnimf. Hij blijft in slaap tot strook 166. Iets dergelijks zal nog regelmatig worden gebruikt om hem bij de actie weg te houden
Op strook 179 stuiten de vluchtende bosgeesten op een Romeins verkenner. Deze zingt "Non ho l'eta", het winnende (Italiaanse) liedje van het Eurovisie Songfestival uit 1964. In een latere herdruk is dat liedje gewoon "Tussen Keulen en Parijs" geworden. Het is wel opmerkelijk dat de Romein niet verbaasd is om een bosgeest te zien. En met de komst van de Romeinen krijgt het verhaal ook een heel andere wending, maar het is toch niet helemaal hetzelfde als ASTERIX
Datumdinsdag 02 maart 2021 11:27

RecensieIn de jaren zestig wisselde het niveau van de albums van Suske en Wiske sterk. Bij Studio Vandersteen raakte het lopendebandwerk op stoom, en de grootmeester zelf kon kennelijk niet altijd even veel aandacht aan zijn hoofdreeks besteden.
De nerveuze Nerviërs is dan ook een product van die tijd. Grootste probleem met het verhaal, is dat het eigenlijk geen Suske en Wiske-verhaal is, maar een verkapte aflevering uit de Jerom-reeks, die een jaar eerder van start was gegaan. Ga maar na: na twaalf bladzijden worden Suske en Wiske (letterlijk) door Jerom bij de kraag gevat en het verhaal uitgegooid. Vervolgens wordt Jerom naar het verleden geflitst, waar hij een stam oude Belgen moet beschermen tegen drie plaaggeesten. Deze snoodaards zijn van plan de samenleving te corrumperen met drank, spel en muziek, wat weer veel van-dik-hout-zaagt-men-planken-maatschappijkritiek oplevert. Het levert een traag, looiig verhaal op, dat met weinig sjeu is getekend. Het aardigst is nog de passage waar de bosgeesten de Nerviërs verleiden in zaken te gaan, een gegeven dat ruim tien jaar later door de makers van Asterix magistraal werd uitgewerkt in het hilarische album Obelix en co. Sowieso doet dit album veel aan Asterix denken, een reeks die een paar jaar eerder van start ging. Zei iemand Romeinse legerkampen, druïden en knokkende Galliërs?
Al met al wil het verhaal maar niet op gang komen. De keuze voor Jerom als hoofdpersoon is daar in grote mate debet aan: in zijn eentje is de oersterke lobbes gewoon niet interessant genoeg.
Datumvrijdag 20 november 2020 22:13

Recensieverhaal waarin Jerom naar de Oude Belgen wordt geflitst om daar zijn voorvaders te verdedigen tegen de kwaadaardige bosgeesten. Maar dit gegeven strookt natuurlijk niet met de latere albums waarin wordt verteld dat Jerom uit het Stenen Tijdperk stamt.

Toch is dit een aardig album waarin het belang van het gezin wordt benadrukt. Eigenlijk is het verhaal na blz 50 wel afgelopen en wirdt de verhaallijn met de Romeinen daar aan toegevoegd om het album vol te maken. Ook opvallend is, net zoals bij de Poenschepper, de donkere inkleuring.

Datumzaterdag 29 november 2014 14:13

RecensieEén van de hoofdthema's lijkt wel dat het gezin (zowel vroeger als tegenwoordig) nog steeds een belangrijke hoeksteen is van de samenleving. Dit getuige het feit dat de bosgeesten 2000 jaar geleden er ook al waren(blz. 8). Een ander belangrijk hoofdthema lijkt wel: "Dat alle generaties zowel vroeger als nu nog steeds vatbaar zijn voor ongezonde afleidingen als drank, gokken ed." Zowel de jeugd (oa. blz. 36/37 en 47) als de volwassenen (blz. 29 en 33) kunnen de verleidingen van de bosgeesten niet weerstaan.
Bovengenoemde maatschappelijke uitgangspunten worden op een vermakelijke en originele wijze gepresenteerd. Nadat de Romeinen hun intrede in het verhaal doen wordt het iets minder. Het speelgoed van Suske op blz. 54 en het einde waarin Tante Sidonia met ophangbare magneten de Romeinen uitschakeld maakt een wat afgeraffelde indruk, maar desondanks is dit album één van mijn favorieten.

Verdere opvallende details zijn:
-Het geweldige begin waarin Lambik ontwaakt een de knoop in de koffiepot.
-Blz. 5 waarin Lambik een rots wil kloven en zich uiteraard weer eens overschat.
-Blz. 14 waarop Barabas bevestigd dat het om oude Belgen moet gaan.
-Blz. 16. Waar Lambik gevleid wordt door de bosgeesten en dat uiteraard niet kan weerstaan. Verder zorgt Lambik voor meer komische situaties als op oa. blz. 18,19 20 en 22.
-Blz. 26. De pot bier in het gips.
-Blz. 40/41. laat prachtige kritiek op de handel zien. en blz. 48 de kritiek op oorlog.

Zoals gezegd één van mijn persoonlijke favorieten. Een 10 lijkt me dan ook logisch.

Datumzondag 23 februari 2014 10:51

Naamlebske
RecensieLeuk dat er een album eens (bijna) helemaal om Jerom draait, maar ik erger me nogal aan een aantal dingen, en dan met name het stukje bij de Romeinen. Ik ben wat dat betreft Asterix & Obelix gewend, daar steekt dit toch magertjes bij af. Dat ongeloofwaardige stukje met dat speelgoed is bijv. erg irritant. En dan wel een Romein op de kaft plaatsen, terwijl hooguit een zesde deel van het album rond hen draait. Ik hoor veel mensen roepen dat de hedendaagse tekenaars niet erg goed zijn en dat ze ´heimwee´ hebben naar Vandersteen. Misschien niet onterecht, maar dit album is in elk geval het bewijs dat niemand perfect is, als je ´t mij vraagt. Uiteindelijk toch een zeven omdat de methode om Jerom (tijdelijk) uit te schakelen goed is bedacht, en die maffe nimf ook.
Datumzaterdag 5 november 2011 17:00

RecensieHet verhaal over De nerveuze Nerviërs maakt duidelijk dat zowel volwassenen als de jeugd zich gemakkelijk laten mis- en verleiden! De bosgeesten; Twistorix, Pintorix en Zanziorix, zijn 2000 jaar geleden juist beter in het aanrichten van pesterijen dan in de moderne tijd daar Suske, Jerom, Barabas en (gedeeltelijk) Lambik hen zowel lichamelijk als geestelijk weerstaan. Bij de Nerviërs zit de hoofdman Santérix nogal onder de plak bij zijn vrouw Kokadildis wat ook geldt voor zijn stamgenoten wiens vrouwen de misdragingen van hun mannen afstraffen met deegrollers (bestonden die al in die tijd?) al zijn de desbetreffende vrouwen alleen bang voor muizen! De bosfee Libelildis is eveneens gevoelig voor het bedrog van de bosgeesten, bemindt Jerom voornamelijk om diens stoere uiterlijk maar zij is wél bang voor Lambik om zijn strikje. De jeugd van Santérix's dorp (jongens en meisjes) doen me denken aan losgeslagen pubers die door toedoen van de bosgeesten worden verwaarloost en misleidt. Dit loopt helaas danig uit de hand en als hun ouders door druïde Jerom tot inkeer komen houden die zich aan een Bijbels gezegde dat "Wie zijn kind werkelijk liefheeft die tuchtigt het!" De losbandige tieners worden meteen door hun vader over de knie genomen en ze krijgen een welverdiend pak voor hun broek! De wraakzuchtige bosgeesten weten jammer genoeg de vijandige Romeinen tegen de Nerviërs op te zetten maar daar Jerom wordt uitgeschakeld door de bosnirf (die eerst de drie bosgeesten laat verdwijnen) is het aan Suske, Wiske, Lambik en Sidonia gelegen om met behulp van reusachtige magneten de Romeinen te verslaan. Lambik weet Libelildis zodanig te bewerken dat deze haar verliefdheid voor Jerom opgeeft en zijn de Nerviërs voorgoed gered van de plagerijen van de bosgeesten.
Datumdonderdag 13 januari 2011 22:06