Wattman

Wattman Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Wattman verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,29

RecensieHoewel “wattman” de Antwerpse benaming voor “trambestuurder” is, heeft Willy Vandersteen duidelijk zijn inspiratie gehaald bij de Batman tv-serie die toen van 1966 tot 1969 liep, met in de hoofdrol Adam West. Anders dan de strips waar de serie op gebaseerd was, lag de nadruk vooral op de humor. Niet iedereen was daar echter blij mee, vooral niet omdat de zogenaamde 'campy style' ook in de strip doordrong
Afgezien van een paar kleine verwijzingen naar Batman, springt het verhaal vooral van de hak op de tak, vooral door de tijdsprongen die gemaakt worden. Wel leuk is de cameo van de Rode Ridder ergens. Rond die periode liep het verhaal HET BELEG VAN CROWSTONE
Overigens wel vreemd dat de toch wel vrij grote Tram 7 zonder veel moeite in de cabine van de teletijdmachine raakt en door de tijd reist
Kort samengevat: geen onaardig verhaal, maar een beetje zwakjes
Datummaandag 19 september 2022 10:24

RecensieEen erg charmant Vandersteen verhaal dat ons meeneemt naar de geschiedenis van een tram en zijn bestuurder…eh Wattman. Een verhaal waarop Vandersteen duidelijk zijn fantasie heeft botvieren. Dat is niet verkeerd maar zodra we op een nogal bruuske manier in de verleden tijd terecht komen, ben ik weg. De logica is verdwenen en het nut van het tijdreizen ontgaat mij ook. Nodig om de betweterige blik op de wereld van Willy te tonen? Het is wel leuk ( lollig…te lollig) gedaan maar toch. Wel leuk om te zien is dat deze joligheid ook in de albums van Verhaegen en Gught/ Morjeau regelmatig voorbij kwam…alleen….ja echt….een stuk flauwer en minder scherp. Ondanks de scherpte maken Deze fratsen het verhaal zwak terwijl ik heerlijk mee ga in de perikelen rond de trambestuurder. Een simpel en puur gegeven. Dit gegeven is ook al Vandersteeniaans genoeg en geeft op zich al veel charme.
Datummaandag 07 juni 2021 08:13

RecensieIk heb het maar even opgezocht, en het is waar: vanaf ongeveer 1900 werd in Frankrijk en België het woord 'wattman' daadwerkelijk gebruikt voor 'trambestuurder'. Dit als lollige pseudo-Engelse combinatie van 'watt' (de eenheid waarin vermogen wordt uitgedrukt) en 'man'. Vermoedelijk was het tegen de tijd dat Vandersteen het woord gebruikte als titel voor dit album al enigzins ouderwets.
Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn dat Vandersteen in dit album inhaakt op de tv-serie Batman, die vanaf 13 september 1966 op het Vlaamse televisiescherm was te zien. Op het omslag zien we het bekende Batman-silhouet op een muur geprojecteerd, een scène die in het album nergens voorkomt. Verder dossen Suske en Wiske zichzelf ook als Batman/Wattman uit, om geen andere reden dan dat het er geinig uitziet. (En zoals hier en daar in het verhaal wordt genoemd, werd Batman in België korte tijd van het scherm geweerd, omdat het te Amerikaans en te weinig opvoedkundig zou zijn...)
Maar goed, het verhaal. Onze helden ontdekken een oud trammetje met een gemaskerde bestuurder, een oud mannetje dat als de Wattman door het leven gaat. Zo'n krasse knar van het type dat we wel vaker bij Vandersteen hebben gezien, half mens, half geest. Uiteraard heeft hij een typisch Vandersteeniaanse opdracht 'om eeuwige rust te kunnen vinden', wat ditmaal inhoudt dat hij nog zeven ritjes met het trammetje moet maken.
In eerste instantie is het de hebberige oldtimerverzamelaar Oldays die hem dat belet, maar halverwege het verhaal maakt deze domweg plaats voor twee nieuwe schurken, Ratwa en Pakmor (Antwerps voor 'Steel wat' en 'Pak maar'). Deze kapen het trammetje, waarop Lambik de Wattman domweg bij professor Barabas naar binnen laat rijden, recht de teletijdmachine in. Wat volgt is een schokschouderende reis door de tijd, van de prehistorie tot de Middeleeuwen tot de 17e eeuw. Helaas is de tijdreis een ongeïnspireerde opvolging van flauwe grappen en nog flauwer bedachte namen. 'Lowie Katorze' is uiteraard koning Lodewijk de 14e, en er is een generaal Sanservo ('Sans cerveau' = 'Zonder hersenen'). Wat een lol.
Al met al is het een wat zouteloos album geworden. De plotwissel halverwege doet het verhaal geen goed. Ook het tekenwerk is niet best. Vooral het trammetje wil maar geen sympathie opwekken, mede omdat het zo suf en slordig is getekend.
Datumdonderdag 10 december 2020 19:10

RecensieWeer eens een ouder album erbij gepakt. Dit laat Wattman. Als je de klassieke voorkant ziet, dan kan je niet om de vergelijking van Batman heen met Suske waarschijnlijk als Batman of als Robin. Maar behalve de scène en het schijnen van de afbeelding van Wattman (ik begrijp nog steeds niet wie en waarom die afbeelding op die muur was) is er niets dat hiernaar verwijst. De voorkant is dus wel misleidend en de enige reden was dat Suske en Wiske een Wattman pakje hadden toen ze inbraken was waarschijnlijk om toch naar Batman te kunnen verwijzen.

Het verhaal bestaat uit twee verhalen en het lijkt er omdat Vandersteen begon te tekenen en toen erachter kwam dat het verhaal eigenlijk al af was. Toen begon hij bandieten op te voeren, werden ze naar het verleden geflitst en men draaft door.

Ik vond het een van de mindere albums en de ontmoetingen met Lodewijk de 14e flauw en ook die vreselijke werkelijke oorlogen wordt ook wel lachwekkend over gedaan (Wat ik niet echt gewend ben bij Vandersteen).

Een mager zesje dit keer

Datummaandag 06 april 2020 00:38

RecensieAardig S&W verhaal over een bijna gepensioneerde trambestuurder die al-dan-niet meer leeft. Een miljonair wil de authentieke tram overkopen wat uitmondt in een snelheidswedstrijd. Ze komen tijdens de race allerlei typisch Vandersteense obstakels tegen en verliezen de race. Maar naderhand blijkt dit op bedrog te zijn gebaseerd en krijgt Wattman zijn tram terug.

Als overvallers de tram overnemen laat Lambik de tram Barabas zijn labo inrijden waar ze door de teletijdmachine in het verleden geraken. Dit gedeelte van het verhaal wijkt nogal af van voorafgaande: Er volgen 15 pagina's met een opeenstapeling van satire, waarbij vele vooroordelen over holbewoners, middeleeuwen en de 17e eeuwse veldslagen zwaar aangezet de revue passeren. Dit gedeelte vermindert wel de sfeer en consistentie in het verhaal, anders had ik het een negen gegeven, maar een acht is ook niet slecht.

Datumvrijdag 05 december 2014 10:54

RecensieWattman is een langdradig album waarin de genoemde figuur niet geheel met Batman vergeleken kan worden. Dat hij pas rust zal vinden als hij zeven ritten moet voltooien en passagiers vervoeren in een ouderwetse tram komt deze keer raar over omdat Wattman namelijk geen fouten heeft gemaakt zoals eerdere "vervloekten", hooguit dat hij zich niet aan de moderne tijd aanpaste. Een rijke miljonair en autoverzamelaar Oldays wil koste wat kost Tram 7 bemachtigen door omkoping, chantage, geweld en bedrog wat hem zelfs zijn dochter bijna het leven kost! Suske en Wiske lijken als gekostumeerde "Wattmans" stukken sterker te zijn dan normaal. Oldays komt gelukkig tot inkeer maar wordt weer "opgevolgd" door de bankrovers Pakmar en Ratmor die Tram 7 kapen waarin de helden zich bevinden om Wattman te helpen bij zijn tramritten. Sidonia krijgt echter sterk het vermoeden dat Wattman niet een echt levende persoon is. De vrienden belandden allemaal bij Barabas in de tijdmachine en zij komen in allerlei verschillende tijdperken terecht waar ze het constant aan de stok krijgen met dinosaurussen, holbewoners, prinsessen die onbegrijpelijk zijn, een draak, de boosaardige ridder Zwartbaard, de Rode Ridder, de Zonnekoning, generaals die hun soldaten als kanonnenvlees gebruiken, vrolijke soldaten en rovers. De twee boeven Pakmar en Ratmor krijgen ook berouw als Suske en Wiske hen van de dood redden waarop Lambik en Jerom hen op hun beurt moeten redden, Oorlogen zijn in deze periodes schemer en inslag en dus vrij moeilijk op te lossen. Waarom op het einde de geest van Wattman samen met Tram 7 naar het Paradijs vertrok is erg raadselachtig daar men na het overlijden namelijk geen aards bezit kan meenemen.
Datumwoensdag 5 december 2012 20:57