Het zoemende ei

Het zoemende ei Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het zoemende ei verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,33
RecensieEen album uit begin jaren zestig dat al vijf jaar niet meer was gerecenseerd. Lambik die door zijn goochelhobby, via Barabas aan het verhaal aan het lopen brengt. Deze laatste heeft een ontdekking gedaan die Krimson interessant vindt. De ontdekking gaat om een reuzenei dat wereldvrede zou brengen. Een doorn in het oog van Krimson, hij verdient immers aan oorlog. Het verhaal wordt uiteindelijk een leuke wedstrijd om wie de het ei bemachtigd...of liever wie het ei vernietigt of wei het behoudt. De krachtsinspanning gaat door het Braziliaanse woud waar de plaatselijke bewoners door handpoppen met elkaar communiceren. Uiteraard is dit verhaal doorspekt met gekke grappen, grillen en grollen. De handpoppen op zich zijn leuk, de goochelkunsten brengen veel humor met zich mee, de onorthodoxe oplossingen van Jerom, om maar wat te noemen. De maatschappijkritiek is op veel leuke manieren verwoord, ik haal wederom de handpoppen aan. Lees ook de verhalensectie hierover. De algehele sfeer van het album is een vrolijke: alle personages hebben veel energie, het geheel is niet al te serieus, het album is natuurlijk zeer serieus geschreven maar de algehele toonzetting is minder serieus en vrij jolig. De humor is alom vertegenwoordigd. Een vrolijk album waaraan je merkt dat Vandersteen genoot van het maken er van. Goed ook dat na het moment van berouw Krimson toch slecht blijft...wel zo realistisch...voor hem en voor de mens in het algemeen.
Datumdonderdag 09 december 2021 22:06

RecensieLambik is het hele verhaal door aan het goochelen, wat in het begin wel leuk is, maar na een tijdje toch vervelend wordt

Als Krimson verkeerdelijk denkt dat Suske en Wiske opgehangen werden, schrikt hij behoorlijk. Het lijkt er op dat hij toch nog niet de kwaadste is

Wel een leuke vondst die Indianen met hun buiksprekerspoppen, maar het is wel wat onduidelijk hoe de poppen kunnen praten zonder hun eigenaar

Krimson blijkt te kunnen hypnotiseren en laat de tovenaar al slaapwandelend hem naar het ei brengen. Als kort daarna Lambik aan Suske en Wiske uitlegt hoe dat gebeurde, blijkt Lambik tot z'n eigen verbazing ook te kunnen hypnotiseren als hij Jerom in slaap brengt. Dit is een wel heel originele manier om Jerom uit te schakelen. Dat Krimson en Lambik kunnen hypnotiseren komt in latere verhalen nooit meer ter sprake

Datumzaterdag 30 januari 2016 12:29

RecensieAardig verhaal met een paar erg leuke grappen naar aanleiding van de handpoppen van de Justisjustos indianen. En Krimson laat zich weer van zijn slechte kant zien en lift daarmee het verhaal omhoog. Op de laatste bladzijde is het verhaal al afgelopen maar worden er nog wat loze plaatjes toegevoegd. De tekeningen zijn ok al laat de inkleuring te wensen over: bv bij de brand in het flatgebouw lijkt het wel nacht, zo donker is de omgeving (met zelfs een brandende straatlantaarn) terwijl een moment later het strand in vol daglicht baadt. het lijkt ook wel of er een oog van Lambik is vergeten in de covertekening.
Datumzondag 07 december 2014 17:26

NaamDe yeti
RecensieHet zoemende ei is volgens mij een avontuurlijk verhaal zoals we dat gewend zijn bij de albums uit die tijd. Lambik die goochelt, een indianenstam die via handpoppen praat en Krimson die ook nog eens meedoet, wat allemaal hilarische momenten oplevert. Daarbij komt nog eens een mysterieuze boodschap uit de ruimte en een geheimzinnig ei op een berg in het onontdekte oerwoud, allemaal dingen die eigenlijk alleen van Vandersteen zelf kunnen komen en ervoor zorgen dat het verhaal nooit gaat vervelen.
Datumdinsdag 06 mei 2014 12:42

NaamFrederic
RecensieNog zo'n album dat ik heb kapotgelezen toen ik nog jong was. Nu iets ouder moet ik zeggen dat Vandersteen inderdaad als geen ander een verhaal perfect kan vertellen én een enorme fantasie heeft!! Ga maar na.... buitenaardse wezens (OK, niet erg origineel) sturen de mensheid een reusachtig ei (met daarin een robot)!!!! Een ei dat bovendien zonder barsten op de top van een berg in het Amazone-oerwoud van Brazilië wordt gelegd, en dan nog wel bij een indianenstam waarvan de leden communiceren met poppen (!!). En toch ga je mee in het verhaal, want het wordt toch zo goed en realistisch verteld (vooral de ontvoering van S en W, de brand in het pakhuis, enz...). Tel daarbij de humor van Lambik en Jerom bij op (Jerom als luchtballon, Lambik die springt zonder parachute, beiden als drenkelingen, Lambik die steeds leider wil zijn, en zijn hilarische botsing met Krimson, ....) en je hebt een aardig album om bij regenachtige mindere dag eventjes weg te dromen...
Datumvrijdag 29 april 2011 22:01

RecensieProfessor Barabas heeft signalen uit de ruimte opgepikt: buitenaardse wezens sturen een groot ei dat alle problemen van de mensheid moet komen oplossen. Iets wat meesterschurk Krimson uiteraard niet zint. Ziedaar in twee zinnen de plot van Het zoemende ei, dat verder nog is gelardeerd met Lambiks nieuwe goochelhobby, een reis naar Brazilië en een maffe Indianenstam.
Het album is het derde deel van Vandersteens Krimson-trilogie. Immers, pas Vandersteens opvolgers zouden de sluwe crimineel weer tot leven brengen en hem ook nog een hoofdrol geven in de jaren-70-poppenserie; toen pas werd hij de vaste opponent van Sus en Wis. Maar in de originele trilogie steekt dit album toch wel bleekjes af tegen de andere delen, Het rijmende paard en De sissende Sampan. Misschien is het de fletse inkleuring, misschien zijn het de sleetse grappen over het leiderschap van Lambik (ja, dat hij de leider wil zijn, dát weten we nou wel), of meer nog het feit dat Suske en Wiske zelf in dit album zo weinig doen. En waarom stopt Lambik halverwege het verhaal met zijn goocheltoeren? Waren de grappen op?
Maar het album wordt gered door het laatste gedeelte. De hilarische Justisjustos-indianen, spreken merkwaardig genoeg allemaal via een poppenkastspop in de hand. Een mallotig gegeven dat Vandersteen perfect uitspeelt in goed gedoseerde grappen. Zo wordt het album, na een traag middenstuk, toch nog geanimeerd genoeg. De finale met de buitenaardse robot (die wereldvrede belooft maar vervolgens smelt in ons klimaat) is goed gedaan.
Datumzondag 3 april 2011 14:11