De koddige kater

De koddige kater Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De koddige kater verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,82

RecensieNa een paar keer danig op het hart getrapt te zijn door mensen die van zijn gouden hart profiteerden, en dan ook nog door Sidonia voor uilskuiken te zijn uitgemaakt, slaan bij Lambik even de stoppen door. Even later treffen zijn vrienden hem aan in de koelkast, bezig om een ijskoud hart te kweken. Dat blijkt dan weer te zijn omdat hij zich heeft aangesloten bij een geheimzinnige figuur in Luxemburg.
Een lollig plot, waarmee dit album meteen sterk uit de startblokken schiet. In Luxemburg blijkt een en ander te draaien rondom een grondspeculant die weerloze bejaarden uit een dorpje wil verdrijven, een kolfje naar de hand van de nieuwe, ijskoude versie van Lambik. Er is echter ook nog een kater met toverkrachten: hij heeft een straal waarmee hij mensen zich weer tot het goede kan laten bekeren, iets wat we twee jaar daarvoor al zagen in De kwakstralen, maar wat nu pas echt goed wordt uitgenut. De kater wordt echter nogal afgeleid wordt door een melkwit mooi kattinnetje genaamd Nonoletta (naar het hitje 'Non ho l'età' van het Italiaanse zestienjarige zangeresje Gigliola Cinquetti. 'Non ho l'età' betekent zoiets als 'Ik ben nog te jong').
Een vlot, onderhoudend album. Bik is uiteraard hilarisch als harteloze hufter, Sidonia staat haar mannetje met het dubbelloops jachtgeweer en Suske en Wiske lopen weer lekker te kibbelen. De subplot rond Nonoletta zorgt ervoor dat de koddige kater maar met tegenzin meewerkt om Lambik te bestrijden, wat slim gevonden is. Uiteindelijk is er een sterke finale bij nacht en ontij, en zelfs Jerom heeft het moeilijk als hij een hele instortende berg moet tegenhouden. Classic Vandersteen, kortom.
Datumwoensdag 09 december 2020 19:04

Recensie Een sublieme titel voor een subliem verhaal. Echte een goede oude Vandersteen. Spanning en een hoog sprookjesgehalte gaan in dit jaren ’60 album hand in hand. Een album dat vol staat met metaforen die heel vakkundig een belangrijke problematiek aansnijden. Een kwestie die momenteel ook nog van kracht is. Lambik ( of eigenlijk zijn hart) wordt letterlijk ijskoud gemaakt om zo ongenaakbaar ouderen van hun stek (Altenfels) te verdrijven ter realisering van een megaproject waar veel geld aan verdiend kan worden. Een prachtige vinding is dat Vandersteen een figuur heeft gecreëerd die de “slechte” Lambik weer op het rechte pad moet brengen: de sublieme koddige kater. Koddig is deze zeker: charmant en stronteigenwijs en daarom één van de mooiste en meest memorabele bijfiguren uit de S&W geschiedenis. Deze kat brengt humor door zijn karakter maar ook doordat hij op het liefdespad is en tussen zijn vrienden moet kiezen. Deze kat is niet voor de poes en dat maakt hem ook een zeer sterk karakter. De ouderen zijn ook leuk en ook onze helden dien het echt goed. Dit verhaal volg je van A tot Z en je hebt nooit een moment dat je er niet door komt. Dit is spanning van begin tot eind. Het is heerlijk om weer in de jaren zestig te duiken en de stijl weer tot mij te nemen doet mij enorm goed. Door een paar kleinere bijfiguren en je daar volledig op te richten krijg je een veel krachtiger verhaal en komt de boodschap veel meer over. Iets wat Vandersteen en Geerts heel goed door hadden. De boodschap van het verhaal blijft schoon. De eenvoud, het sprookjeselement, de bijfiguren ( alten we Nonoletta ook even noemen) , de boodschap ( moralistisch maar niet belerend), de kracht van de hoofdfiguren, de gevatte humor en de prachtige doordachte tekeningen..en tot slot onze kittige koddige kater. Eén van de toppers van de serie.
Datumzaterdag 21 november 2020 14:11

RecensieHoewel de eerste avonturen van onze vrienden over vrijwel alles en niets gingen kenmerkten de albums uit de jaren 60 zich door een grote sociale betrokkenheid. Zo ook de Koddige Kater waar zijdelings het belang van de ouderen ter discussie komt. Maar ook de macht van het grote geld waarbij Lambik, net als in de Poenschepper, zich als keiharde businessman wil gaan profileren nadat men zijn goedgelovigheid meerdere malen heeft misbruikt. Als in een sprookje kan Siegfried de kater de boel komen redden maar zijn omstuimige liefdesleven zorgt wat onstakels op de weg. Leuk verhaal met goede tekeningen.
Datumzondag 07 december 2014 19:09

RecensieDat Lambik goedgelovig is en door allerlei bedriegers wordt beetgenomen is voor de zesharige held niet verwonderlijk! Vooral het feit dat die agent hem nog tegenwerkte bewijst weer dat de politie liever bekeuringen uitdeeld dan boeven achterna zit! Om alleen je hart letterlijk in ijs te veranderen zou onmogelijk zijn want het karakter bevindt zich juist in de hersenen. Dat de desbetreffende kater Siegfried wordt vernoemd naar een legendarische held, 200 jaar oud is en hij verderfelijke harten letterlijk ontdooid mag wel erg toepasselijk zijn! De oudjes in het Luxemburgse Altenfels laten bijna geen jongeren toe en zij worden weer door zogenaamde vooruitgangers bedreigd (waaronder de ijskoude zakenman Erdemelcher) wat wederom duidelijk maakt dat twee verschillende generaties moeilijk samengaan zoals in Twee toffe totems al eerder duidelijk was gemaakt. Wiske vond ik echter een aantal malen gewoon onuitstaanbaar naar Suske toe en ze leek hem haast te gebruiken of te misbruiken of ze bracht Suske bewust in de problemen wat Wiske in andere verhalen ook vaak deed. Siegfried de kater leek aanvankelijk in de liefde ook nogal tegengewerkt te worden want de poes Nonoletta at ook teveel van andere walletjes.
Datumzaterdag 17 september 2011 22:18

RecensieEen prima album met een origineel verhaal en ook de setting en sfeer zijn goed verzorgd. Lambik heeft weer eens kuren en wordt door duistere types geronseld om een even 'donker' karwei uit te voeren. Suske en Wiske, Jerom en tante Sidonia laten Lambik niet vallen en proberen achter de geheimzinnige opdracht te komen en Lambik tegen zijn onbesuisde zelf te beschermen. Het blijkt dat ze dit niet zomaar kunnen doen Lambik is zo veranderd dat ze speciale hulp nodig hebben. Maar tot die tijd moeten ze Lambik zien tegen te werken in het uitvoeren van zijn opdracht. Een leuk verhaal met een uitstekende sfeer, zowel de locatie, het onderwerp, de schurken en onze vrienden zijn prima in orde.
Datummaandag 4 juli 2011 13:53