De Dulle Griet

De Dulle Griet Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Dulle Griet verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,69

RecensieDit is een uitstekend verhaal, met een sterke anti-oorlogsboodschap
Als Dulle Griet verschijnt, heeft ze steeds een kistje bij zich. Een paar keer wordt een poging ondernomen om er stiekem in te kijken, maar er komt telkens iets tussen. Het duurt uiteindelijk bijna een half verhaal lang voordat iedereen er achter komt wat er in zit. Dit is wat je noemt iemand nieuwsgierig maken
De actie die zich verplaatst naar Bokrijk, lijkt sterk op reclame voor het openluchtmuseum. De toenmalige conservator, dokter Weyns, wordt even genoemd
In het kistje van Dulle Griet blijken bolletjes te zitten die in een mini-versie veranderen. Ze zijn supersterk, maar doordat sommige nogal hardhorig zijn, levert dat nog een paar leuke grappen op
Schanulleke wordt weer eens een keertje levend, en ook groter. Ditmaal door de toverkunsten van Dulle Griet, maar het popje is niet echt gewonnen voor het plan van Dulle Griet. Ze weet Dulle Griet zelfs vredelievend te maken, waarna ze weer klein wordt, maar nog steeds kan praten en bewegen, wat een leuke wending aan het verhaal brengt
Datumdonderdag 28 juli 2022 07:16

RecensieEen oorlogsverhaal, uiteraard met de bedoeling dat we er allemaal wat van leren. Leuk is dat Barabas ons het verhaal in leidt en dat Wiske de oplossing aanbiedt. Het verhaal begint direct en binnen zeven bladzijden staat de protagonist van deze vertelling in de aandacht. Een prachtig personage dat niet simpel de vragen van Barabas beantwoordt maar die er vooral op uit is amok te maken. Onze handen hebben hun handen er aan vol. Het is een zeer goed uitgediept karakter dat bijblijft. Ze kan al onze vrienden aan. Heerlijk. Dit gedrag zorgt voor de vele gevatte humor. Ze weet wel heel snel wat bommen zijn…die zagen er in haar tijd wel anders uit en zeker het feit dat ze uit de lucht komen…haar treiterijen zorgen dat het verhaal het meest interessant is als het zich thuis afspeelt. De groetjes zijn erg leuk maar de doofheid is wel een erg simpele grap. Schannuleke is erg goed en de toegevoegde betekenis is sterk hoewel De Dulle Griet te snel en te makkelijk overstag gaat. Onze helden zijn stuk voor stuk sterk hoewel Suske er bekaaid van af komt. Jerom, Lambik, Sidonia, Wiske en zelfs Barabas zijn erg goed. De griet speelt goed met hun voorstel en tegens en maakt er dankbaar misbruik van. Een duister verhaal met lichte tonen en voor mij toch een klassieker.
Datumdinsdag 29 juni 2021 21:23

RecensieWederom een anti-oorlog verhaal dit keer dmv de Dulle Griet, symbool van de oorlog. En hoewel dit een goede vondst is vind ik het verhaal wat tegenvallen. Na de actie met de Teletransfor en Dulle Griet die daarna uit het museum ontsnapt zakt het verhaal wat in als zij thuis bij Sidonia intrekt en uiteindelijk naar Bokrijk trekt en Lambik tot tweemaal toe gevangenen laat ontsnappen. Het verhaal wordt weer interessanter in de verlaten mijn waar Dulle Griet wel erg plotsklaps tot inkeer komt door een betoverde Schanulleke. De tekeningen zijn ok.
Datumzondag 14 december 2014 11:46

Recensieals ik de voorkant zie, verwacht ik eigenlijk meer spanning in het boek. het stuk met de grietjes in het museum vond ik matig. ik vond het leuk dat schanulleke tot leven kwam en vooral het stukje waarin zij telefoneerde vond ik geslaagd. ik heb een druk van een jaar of 10 later, en dan zitten er allerlei terugwijzingen naar andere albums in, zoals naar 'de bokkerijders' en 'de dromendiefstal'. ik heb soms dubbel gelegen om de humor die in het verhaal zit, al irriteerde ik me soms aan de doofheid van de grietjes, die tot vervelens toe terugkwam. toch al met al een goed album.
Datumdinsdag 9 augustus 2011 16:11

Naamrichard
RecensieKlassieke Suske & Wiske zoals ik het graag zie. Met het schilderij van Breughel wordt op humoristische wijze een duidelijke boodschap overgebracht in een goed geschreven en uitstekend getekend verhaal. Jerom's rol is ook erg leuk
Datumzondag 15 mei 2011 23:43

RecensieDat een soldatenvrouw als Dulle Griet in het heden net zoveel ellende kon veroorzaken verbaasd me niets. Ze lijkt echt op een manwijf en niet op een amazone die met haar mini-klonen (al waren die enorm sterk) nooit een echte oorlog kon ontketenen. Dat ze een levenloze pop als Schanulleke zou haten is van de zotte maar dat ze Lambik en Jerom zo goed weerstond dat is iets wat zelfs Sidonia nauwelijks lukte. Maar stel dat Barabas met de teletransfor de Vier ruiters van de Apocalyps had doen herleven, dan was de ramp pas écht niet meer te overzien geweest. En dat Dulle Griet besefte dat zij de oorlog vertegenwoordige zoals Pieter Breugel haar afschilderde dat zou voor iedereen die het kwaad vertegenwoordigd een nachtmerrie zijn! Oorlog is iets wat de mens maakt en niet andersom.
Datumzaterdag 9 april 2011 22:29

NaamBill White
Leeftijd70
RecensiePerfect album, alles zit er in!
Datumvrijdag 3 december 2010 03:05

NaamRoel Savert
RecensieWat mij betreft het beste boek, alhoewel er wel elementen uit bijvoorbeeld de Nervueze Nerviërs en de Zeven Snaren inzitten. Maat qua tekenstijl, inkting, kartakterinzet fenomenaal. Een tien, kan dat eigenlijk wel?
Datumvrijdag 11 december 2009 10:16

RecensieEén van de vele anti-oorlogsverhalen maar wel origineel gebracht. De figuur van de Dulle Griet zorgt voor veel ellende, maar ook voor veel humor. Vooral het feit ze de zwakke punten van Sidonia en Lambik handig weet te bespelen en hen zo in de luren legt. Later komen de bijna potdove kleine grietjes te voorschijn, wat weer voor grappige momenten zorgt.
Datumzondag 25 januari 2009 20:14

RecensieCover: 9
Verhaal: 7.8
Tekeningen: 8.8
Humor: 8.5
Gemiddeld: 8.5

In het verhaal zit een erg goede boodschap: STOP DE OORLOGEN! (+0.2). Ook is het leuk dat in dit verhaal alle hoofdfiguren (Suske, Wiske, Sidonia, Lambik, Jerom, Barabas, Schanulleke) voorkomen (+0.1)
8.5+0.2+0.1= 8.8, afgerond een 9!

Datumdonderdag 1 januari 2009 12:04

NaamRichard
RecensieEen spannend verhaal waar de sfeer van Breughel mooi in zit. Een geslaagd album!
Datumwoensdag 31 december 2008 16:34

RecensieEen album uit de tijd dat Vandersteen erg allegorisch getinte verhalen maakte, wat de ene keer beter uitviel dan de andere. De poenschepper was bijvoorbeeld erg goed gelukt, maar bij De zeven snaren of De gramme huurling lag het er wel duimendik bovenop.
De dulle griet zit in een middenpositie. Juist omdat het verhaal zelf leuk genoeg is uitgewerkt, komt daarom de moraal ook beter over. Professor Barabas besluit, ondanks de slechte ervaringen met het Rijmende Paard, de teletransfor opnieuw in te zetten om een schilderij tot leven te wekken. Ditmaal is de Dulle Griet van Pieter Brueghel de gelukkige. Ook deze keer loopt het mis: Griet ontsnapt en besluit een frisse oorlog te onketenen. Om niet opgehelderde redenen neemt ze haar intrek in openluchtmuseum Bokrijk, waar na verwikkelingen met tovenarij en mijngangen lappenpop Schanulleke met de moraal komt. Het laatste plaatje is klassiek: "Het regent bommen tot het bittere... Einde".
Een en ander is misschien wat veel over de hoofden van jeugdige lezers heen, maar de kapriolen met de mini-grietjes maken weer veel goed. De boodschap is het in dit geval wel waard.
Datummaandag 7 januari 2008 20:30