De zeven snaren

De zeven snaren Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zeven snaren verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,73

NaamRemco Lodeweges
RecensieIn een eerder door mij geschreven recensie gaf ik aan dat ik dit album las. Dat was een erg nieuw boek en dit is een ouwetje. Dan steekt direct het oude romantische gevoel de kop op: het charisma dat de oude albums zo kenmerkte. Daarbij komt dat dit album één van mijn eerste albums is. Ik was als kind gek op dit album. welnu het is oktober 21 dus nu spelen er andere zaken: of toch niet? Ik heb het album sinds tijden weer gelezen en weer grijpt het mij aan. De humor, de gevatheid, de boodschap van de zeven werken van barmhertigheid en de creatie van een sumbliem hoofdfiguur Anneke Tanneke toverheks. Hier Antanneke. dit gekke creatuur laat je van elka baldzijde genieten. Als kind deed ik dit al. Ze heeft iets weg van de Dule Griet. Dit soort vrouwen stelen mijn hart. alle andere personen zijn ook zeer goed op dreef: heerlijk om Sidonia te zien zoals ze hoort, Wiske is nog leuk eigenwijs en gevat en Lambik uiteraard subliem en is de motor van de mystiek en dus het verhaal. Suske wat overbodig en Jerom speelt zijn relativerende rol en schiet te hulp indien nodig. Kortom de oude juiste rolverdeling. Vanaf Ierland wordt het verhaal minder interessant: minder actie en wellicht zijn de booswichten minder sterk. Antanneke is de krachtige figuur die de meeste aandacht dient te krijgen. Je raakt ook een beetje los van de werken van barhartigheid waar het in het begin juist om draaide. Toch is dit een verhaal dat mij nog steeds pakt, zeker in het begin. Toen waren de verhalen beter ( ook de mindere) en dat wordt pijnlijk duidelijk als je de nieuwste verhalen leest en een restje oudere die nog gerecenseerd moeten worden. Oh...had ik eerder niet iets genoemd over soep in de Gyronef?
Datumzondag 31 oktober 2021 21:25

NaamBaele
RecensieHet bronzen beeld 'Het meisje met het geitje' van de Franse beeldhouwer Marcel Courbier is mij in dit stripverhaal altijd bijgebleven. Lambik beslist om zelf de zeven werken van barmhartigheid te beoefenen, zodat die niet verloren zouden gaan. Hij komt het beeld tegen in het park en wil één van de werken van barmhartigheid, namelijk de naakten kleden, in de praktijk omzetten. Hij doet zijn jasje uit en kleedt er het meisje mee aan, opdat ze geen kou zou hebben.

Ik vraag mij af of Willy Vandersteen niet bewust dit beeld heeft gekozen om er een diepere boodschap mee te verkondigen. Indien men de geschiedenis van het meisje kent, dan zou dit wel eens het geval kunnen zijn: de zeventienjarige Marcelle Battu was in 1925 in één klap een lokale bekendheid geworden in Nîmes, nadat ze voor Courbier had geposeerd voor het maken van het beeld. Na de Tweede Wereldoorlog werd ze beschuldigd van collaboratie met de Duitsers. De kaalgeschoren en gemolesteerde Marcelle werd triomfantelijk door de straten van Nîmes geleid. Ze werd uitgejouwd door honderden omstaanders. Na een twijfelachtig proces, werd zij veroordeeld tot de dood met de kogel. Persberichten vermeldden dat omstaanders haar lijk verminkten voor het kon gekist worden.

Geen enkele vorm van barmhartigheid werd naar de vrouw toe getoond. Zij stond er helemaal alleen voor. Zij heeft zich niet eerlijk kunnen verdedigen. Ze was naakt in al haar kwetsbaarheid. Zou het kunnen dat Willy Vandersteen het echte verhaal omtrent dit meisje kende? Is het mogelijk dat hij een statement wilde maken? Wilde hij aan ons tonen dat wanneer wij de barmhartigheid uit onze harten bannen, dat er dan slechts dodelijke kilheid overblijft?

Datumwoensdag 04 september 2019 18:02

RecensieAardig album uit de jaren zestig over de zeven werken van barmhartigheid. In de eerste helft van het album komt veel humor voor zoals de grappen over de Zeropardtanks, Lambik die de 7 werken uitvoert en de klassieke grap over de belastingen ("..het gaat op aarde een hel worden. Wat toch geen belastingsverhoging?"). In Ierland wordt het verhaal iets minder sterk zoals met het bezoek van de Grootmeester en de confrontatie met de Blacksoul bende. De tekeningen zijn ok de inkleuring een stuk lichter dan de voorafgaande albums uit de 4-kleurenreeks.
Datumzondag 14 december 2014 12:57

RecensieVoor mij is 'De Zeven Snaren' een goed voorbeeld van de S&W's zoals ik ze vroeger (en nog steeds) graag las. Tovenaars, heksen, burchten en kastelen, deze setting spreekt mij altijd erg aan. De achterliggende, maatschappelijk, boodschap spreekt mij wel aan en is op goede wijze (dus niet storend) verwerkt in het verhaal. Een verhaal waarin Lambik weer heerlijk ouderwets op dreef is bovendien. Nog steeds lees ik 'De Zeven Snaren' met plezier in een ruk uit.
Datummaandag 31 augustus 2009 12:07

RecensieHet uitgangspunt van dit verhaal vind ik niet slecht en goed uitgewerkt. Lambik raakt verbitterd omdat de mensen de 7 werken van barmhartigheid niet meer kennen en dit leidt tot grapppige situaties. De figuur van de heks vind ik ook nog geslaagd, ze doet me een beetje denken aan de dulle griet light versie (het album gaat in de 4-kleurenreeks toevallig de zeven snaren vooraf). Tot zo ongeveer het midden van het verhaal vond ik het verhaal van de verdwenen harp nog leuk. Vanaf het moment dat de actie wordt verlegd naar Ierland wordt het verhaal heel wat minder boeiend. Veel gebeurt er niet meer en die roversbende komt eerder ongeïnspireerd over, en met enig doel dat er toch nog iets gebeurt. Ik twijfel tussen een 6 en 7, maar omdat er wel leuke en typische Suske en Wiske- grapjes in dit album zitten, geef ik toch een 7.
Datumzondag 15 maart 2009 12:04