De stemmenrover

De stemmenrover Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De stemmenrover verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,11

RecensieDit was het allereerste S&W album dat ik ooit kreeg. Ik kreeg dit album toen ik nog niet kon lezen, maar de plaatjes zagen er veelbelovend uit. Het verhaal is bijzonder fantasierijk, de manier waarop de stem van Lambik geroofd wordt en de frustratie die dit kan opleveren(oa. blz. 50 en 55) zijn gewoon geweldig. Ook de manier waarop de stemmen zijn weergegeven, een klein mannetje met als hoofd een luidspreker is leuk bedacht.

In positieve zin valt verder op:
-De manier waarop het begin verteld wordt met: Wiske die boodschappen moet doen en alles vergeet en hoe het pakje thee bij Wiske in de boodschappentas terecht kwam.
-De spanningsopbouw waarin het drinken van de thee steeds wordt uitgesteld. (blz. 8)
-Tbv. de spanningsopbouw heeft men ook slim gebruik gemaakt door het vervolg op de volgende blz. te zetten zoals op de bladzijden: 9, 25 en 43.
-De manier waarin Lambik met zichzelf praat dmv. briefjes levert veel humor op.
-Ook de manier waarop Lambik stilletjes schrijft ipv. zacht spreekt(blz. 33)
-Verdere humor zit er in: De gedachtegang van de vissen (strook 23)
-De koffer met de tandenborstel(blz. 14) en de zware vlinder(blz. 26)
-Ook Wiske is weer heerlijk eigenwijs zoals op blz. 42, 44 en 49.

Waar ik wat vraagtekens bij had zijn:
-Had het spreekwolkje bij Lambik op blz 15 geen gedachtenwolkje moeten zijn?
-Het is wel erg toevallig dat S&W, Tante Sidonia en Jerom dezelfde schipper ontmoeten.
-Waarom herkennen S&W, Tante Sidonia en Jerom de stem van Lambik niet als het beeld van Butagasaki spreekt?
-De stemmen verlaten het beeld op blz. 43 maar op blz. 52 zijn ze weer terug in het beeld zonder dat daar echt een duidelijke verklaring voor wordt gegeven.

Echt hinderlijk vind ik de bovengenoemde 'schoonheidsfoutjes' niet. Dit album smaakte naar meer. Na het lezen van dit album vroeg ik mijzelf af: "Of de andere albums van de S&W reeks misschien ook zo geweldig waren." De kwaliteit van dit album veroorzaakte bij mij de verzamelwoede. Dit album is daarom nog steeds één van mijn favorieten.

Datumzaterdag 28 december 2013 11:39

NaamHans Persoons
RecensieVeel S&W verhalen hebben in mijn ogen het nadeel dat ze als dagelijks stroken in de dagbladen verschenen en dat er in bijna iedere strook een grap of 'cliffhanger' moest zitten. Met de Stemmenrover lijkt Vandersteen zich wat minder aan te trekken van dat strakke keurslijf waardoor dit verhaal een echt geheel vormt en geen aaneenschakeling van allerlei al dan niet toevallige verwikkelingen. Bovendien is het vlot en verzorgd getekend. Dit album benadert wat mij betreft hetzelfde hoge niveau als de verhalen uit de "blauwe reeks".
Datumdinsdag 24 december 2013 17:00

RecensieDe Stemmenrover is een zeer vermakelijk album, met de traditionele ingrediënten zoals avontuur en geheimzinnigheid. Deze keer trekken al onze vrienden naar Japan om daar Lambik met zijn probleem te helpen. Lambik raakt namelijk zijn stem kwijt en voor de ijdeltuit die hij is, is dat natuurlijk een ramp. Het verhaal boeit van het begin tot het einde en verdiend daarom ook een tien.
Datumdinsdag 27 november 2012 06:24

RecensieNadat ik dit boek jaren geleden had gelezen bij een kennis besloot ik het zelf aan te schaffen. Prinses Sholo-Fly (die daar in Japan in een soort middeleeuws mini-Japan leeft) is nogal bijgelovig daar zij zich aan een stenen beeld onderwerpt dat niét praat, hoort, ziet, ruikt en voelt! Als de geheimzinnige tovenaar in de zwarte kimono, via een toverdrank in Japanse thee, de stem van Lambik bemachtigd kan hij deze niet geheel in diens macht krijgen. Overigens zagen zowel de spreekstem en de stem van het geweten er nogal grappig uit daar het twee mini-kereltjes waren met een hoofd als een luidspreker! Een fout wordt alleen gemaakt als Lambik een jongetje wil redden die van een brug valt daar hij dan opeens weer praat! Toch had ik het misschien spannender gevonden als de tovenaar (die dus niemand minder was dan de sterrenwichelaar Komikio en geen snars verstand had van waarzeggen maar wél van toveren) misschien zijn rovers opdracht gaf om prinses Sholo-Fly te ontvoeren en haar vast te binden om via chantage de troon op te eisen. Lambik zal de grootste moeite hebben gehad om via briefjes te communiceren maar liet zich wederom gemakkelijk misleiden al leken zijn twee stemmen wijzer dan hijzelf omdat ze Lambik persoonlijk beter kenden. Jerom was erg wantrouwend toe naar Komikio wat natuurlijk op het einde terecht was al zaten Suske, Wiske en Sidonia elkaar onbedoeld in het vaarwater toen ze de rovers moesten weerstaan. Dat Jerom op een zeer hardhandige manier de sterrenwichelaar het rijk van Sholo-Fly uitjoeg deed hij ook in De rosse reus met de even verraderlijke Alexander Sik en waar Komikio daarna heenging bleef onbekend. De talisman die Lambik op het einde kreeg van de prinses zou zijn leven verlengen in Het sprekende testament dat een soort vervolg was van dit album maar in De geverniste zeerovers raakte Lambik de talisman voorgoed kwijt!
Datumzondag 4 november 2012 22:20

NaamAxel
RecensieLeuk verhaal, maar de reden waarom de stem moest geroofd worden was maar dom: je kon ook gewoon je verstopt hebben in de ruimte onder het beeld. En dan ook nog de reden waaom buiten de stem ook het geweten moest weggehaalt worden was ook niet zo goed. Voor de rest wel een goed verhaal maar niet de top.
Datummaandag 21 maart 2011 17:36

NaamFerry
RecensiePrachtig album, er zit een hele goede sfeer in.
Verder ziitten de tekeningen vol details, en zit er erg veel actie in het verhaal. Het leest vlotjes weg. Top album!
Datumwoensdag 1 september 2010 13:29

RecensieLeuk album waarin het verlies van Lambik zijn stem centraal staat. Ten eerste kan de humor in dit verhaal me erg bekoren (de winkelscene in het begin, de vele briefjes van Lambik, de opmerkingen van de erg eigenwijze stem van Lambik,...). Het verhaal leest ook lekker weg en als lezer voel je wel wat medeleven met Lambik en ook met het arme prinsesje. Een ander pluspunt is dat in dit album Wiske's eigenwijs karakter sterk tot uiting (komt (meer bepaald vanaf blz 41).
Voor de rest vind ik de inhoud toch wat minder, erg veel gebeurt er niet. Het eerste deel gaat over Lambik die naar Japan trekt om zn stem terug te vinden. Het tweede deel focust dan op de komst van Sidonie, Jerom, Suske en Wiske. Als lezer heb je ook al vlug door dat de sterrenwichelaar De stemmenrover is. Al bij al toch een goed album, dus een 8 is op zijn plaats.
Datumzaterdag 6 december 2008 16:54

NaamAlexander
Recensie"De Stemmenrover" is een zeer geestig en mooi Suske en Wiske-album. De personages zijn 100% hun onnozele grappige zelf.
Ik hou veel meer van deze oude S&W-albums, dan van de zogenaamd trendy nieuwe verhalen. Samen met o.a. "Sjeik El-Rojenbiet" en "De Nerveuze Nerviërs" is dit ongetwijfeld één van mijn favorieten.
DatumFri Aug 17 22:12:17 2007

RecensieLambik verliest door een kwaadaardige tovenaar zijn stem en gaat hem achterna Zijn stem lijkt niet zonder reden te zijn gestolen, de tovenaar wil er min of meer een staatsgreep mee uitvoeren.
Het kan Vandersteen alleen maar beneid worden dat hij alweer zo'n prachtig album heeft geschreven. Hij heeft zijn fantasie uitgewerkt tot een fantastisch album. De stemmenrover is dus weer duidelijk een verhaal dat kan aangerekend worden als één van zijn beste uit de Suske en Wiske reeks.
DatumSun Jul 29 14:07:14 2007

NaamNiels
RecensieNiet alleen een ijzersterk verhaal (vooral de thee-scène aan het begin van het verhaal is prachtig), ook nog eens ontzettend veel leuke grappen (het onderhemdje)!
DatumSat Jun 16 19:47:45 2007

RecensieEigelijk toen ongeveer op de helft was dacht ik dit wordt mijn eerste 6 voor een album maar later werd het leuker maar toch ik had bij het album : DE FLIERENDE FLUITER gezegd dat dat beter kon maar eigelijk vond ik dat album toch nog beter dan DE STEMMENROVER!
Dus het verhaal is gered van de 6 maar een 10 kon hij nog lang niet bereiken!
DatumThu May 31 15:48:22 2007