De stemmenrover

De stemmenrover Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De stemmenrover verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,12

RecensieMet de stemmenrover komt het einde van mijn Suske en Wiske klassiek collectie ondertussen in zicht. Ik heb na deze het taterende testament en de zonnige zageman nog, en van de blauwe reeks het gouden paard. De verhalen die na de zonnige zageman kwamen vond ik zelf nooit zo bijzonder meer, dus ik heb mijn collectie nooit verder aangevuld dan tm nummer 36. Maar enfin, de stemmenrover heb ik wel en dat is weer een alleraardigst album. De tekeningen tov de snorrende snor zijn wel weer veel veranderd, en Lambik heeft in dit album echt zijn originele uiterlijk gekregen. Hij speelt eindelijk ook weer eens de hoofdrol, want hij verliest zijn stem en raakt depressief. Dit album laat ook goed zien hoe Jerom gebruikt zou moeten worden, ook al zuigt hij weer enige spanning weg als onverslaanbare spierenbundel. Het concept van het verhaal is wel uniek, en ook de locatie in Japan is erg origineel. Het doet me een beetje denken aan de Witte Uil, dat ik zelf een beter verhaal vind. Het hoogtepunt van de reeks ligt naar mijn mening definitief achter ons, maar de verhalen uit de periode 1954-1959 zijn toch stuk voor stuk wel goed. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt. Een prima album om af en toe te herlezen, daarom een 8.
Datumwoensdag 27 december 2023 11:53

NaamSven
Leeftijd59
RecensieIk lees al zo lang S&W, al van mijn kindertijd dus, maar dit is één van de verhalen die ik graag teruglees. De verhalen van toen waren zoveel beter dan die van recentere datum.
Men denkt dat men mee moet met de tijd maar de sfeer verdwijnt er helemaal mee. Ze zijn, vind ik, ook veel te agressief. Nee geef mij maar de verhalen van een lang vervlogen tijd. De Stemmenrover begint zo eenvoudig met een pakje thee dan Wiske moet gaan halen en je zit meteen in het verhaal. Zo eenvoudig en alledaags maar zo innemend.
Het taalgebruik is humoristisch. Solo, Planta en Butter worden subtiel gebruikt. Ook Butagas. Dat is dus ook humor uit de tijd van toen. Maar wie heeft Jerom toch hertekend?
Ik begrijp niet dat ze zo’n knoeier de tekenstudio nog maar binnenlaten. Dit zie je ook in andere S&Wen, bvb de Ringeling schat. Nog zo’n sterk verhaal maar zo jammer dat vele pagina’s zijn verknoeid. De oude Lambiek wordt plots een figuur met een veel te groot hoofd dat in niks lijkt met wat we zagen.
Als de tekeningen origineel waren gebleven gaf ik een 10.
Datumzondag 30 juli 2023 18:36

RecensieNa het wat tegenvallende "de snorrende snor" herpakt Vandersteen zich hier geweldig. Wat een geniale vondst is dit album! Lambik die zijn stem verliest, prachtig uitgebeeld met de microfoon in een zeepbel! Lambik gaat er natuurlijk achteraan, kort daarop gevolgd door de rest van de bende. Jerom mag nog eens heel het verhaal meedoen en alhoewel hij heel wat van de problemen met zijn kracht kan oplossen, hebben de anderen toch nog genoeg te doen. Lambik doet het eerst wat alleen (omdat hij eerst arriveert in het verre oosten) en als hij gevangen genomen wordt, wordt hij pas herenigd in de voorlaatste pagina van het verhaal. Het verhaal zit goed in elkaar, de tekeningen in de originele versie zijn weer opvallend mooier en meer tijd in gestoken. De hertekende versie is in vergelijking gewoon lelijk - de gekozen kleuren zijn (vooral voor de huid) slecht gekozen en de hertekende Jerom is verschrikkelijk slecht gedaan. Hij is ondertussen zo ver geëvolueerd dat eigenlijk een hertekening helemaal niet meer nodig was. Gelukkig houdt men daar binnenkort mee op. Het is gewoon jammer want je merkt echt in dit album dat Jerom anders getekend is dan de rest (slordig) en ook de verhoudingen kloppen niet echt met zijn lichaam. Ik kan je alleen maar aanraden om de originele klassieke versie te lezen, ook al is die maar in twee kleuren.
De humor is weer supergoed. Het begin alleen al, als Wiske naar de winkel moet, is zeer grappig. De papiertjes die Lambik naar zichzelf schrijft geven ook veel grappige noten. Wiske is ook nog eens echt Wiske. Ze is koppig, ze doet vanalles waarin Suske haar maar moet volgen. Ze noemt hem dan ook dikwijls "bazeke" in de originele versie, alhoewel zij duidelijk de baas is. Ik vond het ook fijn om nog eens als vanouds een kort Lambik-Wiske momentje te zien, wanneer ze hem probeert te troosten nadat hij zijn stem verloren heeft. Ook de gevechten van Jerom zijn grappig genoeg en niet eentonig. Jerom die op zijn eigen kop klopt om sterren te voorschijn te toveren voor Mikio, doet mij ook altijd lachen. En als Lambik eindelijk terug iets kan zeggen , zegt Wiske dat hij nu even moet zwijgen.
De spanningsopbouw is ook vooral in het begin heel opmerkelijk. Wie gaat er het eerst van de thee drinken? Meerdere keren wordt het uitgesteld, Vandersteen neemt echt zijn tijd daarin en weet echt wel waar hij naartoe wil met dit verhaal, in tegenstelling tot het vorige album is dat zeer goed te merken. Een ander spannend moment, en beklijvend ook, is als Lambik omwille van zijn stemverlies niet naar Suske en Wiske kan roepen dat hij opgesloten is in de toren. Zo dikwijls zien we Lambik niet met tranen in de ogen. Suske en Wiske mogen ook samen de clou op de laatste pagina geven, wie de gemaskerde is (gelukkig niet Barabas deze keer). Dat Suske daarin mee mag doen is fijn.
Op het einde krijgt Lambik de befaamde talisman mee die ook in de twee volgende albums een rol zal spelen. Voor het eerst laat Vandersteen de verhalen een beetje op mekaar opvolgen, en dat vind ik wel of en had hij meer mogen doen. Dit is in elk geval een briljante opener van die trilogie!
Datumdinsdag 17 mei 2022 17:45

RecensieDit verhaal is al een erg oud verhaal en aanvankelijk door mij een beetje vergeten. Ik heb het nu weer opnieuw gelezen en het was een openbaring. Wat een goede vertelling. Het is een verhaal waarin vriendschap, heldenmoed, misdaad en droevenis hand in hand gaan. Alles gegoten in een zeer charmant sprookje dat de lezer grijpt. Dit alles op een prachtge achtergrond van het Japanse land. Dit verhaal vertelt het droevige verhaal dat Lambik zijn stem kwijt raakt en deze gaat zoeken in Japan of liever een Japans fantasierijk onder prinses Solofly. Er zit veel tragiek in maar nergens wordt het melodramatisch. Het relaas kent ook veel prachtige vondsten: de stemmen van lambik die als microfoontjes worden weergegeven. Het feit dat je naast de daadwerkelijke stem ook die van het geweten nodig hebt, is ook al geniaal gevonden. Het werken met briefjes leidt niet tot verveling maar blijkt ook een supervondst. Het aankleden van een Chinees geeft een mooi inkijkje in de oude Chinese cultuur.
Onze helden zijn allen sterk met een aparte melding voor Lambik. Dit is de held die hij hoort te zijn: grappig, gevoelig, kuren, heldhaftig en een hart van goud. Ook onze andere helden mogen er zijn: Jerom kloek en lost op alternatieve manier veel zaken op, Suske en Wiske staan ook hun mannetje en ook Tante Sidonia is kranig zoals we van haar mogen verwachten ( pag 48). Ook de tegenstanders mogen er natuurlijk zijn. De stemmenrover is een zeer interessant personage waar een zekere dreiging van uit gaat en die tot op de laatste bladzijde slecht is. Prinses Solofly is hetzelfde maar dan in positieve zin, beiden leveren zo een mooie bijdrage aan de balans van het verhaal.
Een erg mooie score in de Suske en Wikse reeks en ik denk dat we gerust kunnen stellen dat dit goed uitgebalanceerde verhaal tot de beste van de serie behoort.
Datummaandag 13 december 2021 18:36

RecensieNadat onze vrienden in de Witte Uil al eens in China waren geweest, speelt dit geweldige verhaal zich grotendeels in het andere Oosterse land Japan af. In Japan blijkt er nog een Middeleeuws Japans rijk te bestaan. Een man in een zwarte Kimono wil prinses Sholofly de troon laten bestijgen, zodat hij haar magische amulet kan buitmaken en daarna over haar rijk kan heersen. Om dit doel te bereiken heeft hij een stem nodig, die het afgodsbeeld van Butagasaki laat spreken. De prinses raadpleegt dit beeld namelijk. Uiteindelijk belandt de stemmenrovende toverdrank in de thee van Lambik, die hierdoor zijn stem verliest en depressief wordt. In een scene die lijkt op die uit pagina 11-12 van het Zingende Nijlpaard doet denken besluit Lambik te vertrekken naar Tokio om zijn stem terug te vinden.
Eenmaal in Japan begint er een doldwaas avontuur waarin Lambik van de regen in de drup terecht komt en uiteindelijk door toedoen van de man in de Zwarte kimono ook nog de stem van zijn geweten kwijtraakt. Hierna wordt Lambik opgesloten in een toren en vernemen we tot het einde van het verhaal niets meer van hem. Sidonie, Jerom en S&W die Lambik ondertussen waren achterna gereisd raken ook steeds bij het hele drama betrokken. Uiteindelijk blijkt de Stemmenrover de sterrenwichelaar Komikio van het paleis te zijn. Zijn sterrenlezingen voorspelden alleen zaken die hem persoonlijk goed uitkwamen. Hij wordt ontmaskerd en zo is het toch nog eind goed, al goed! Lambik krijgt als bedankje uiteindelijk de amulet van Sholofly mee, wat betekent dat hij sowieso nog 100 jaar zal leven.
De Stemmenrover is naar mijn mening eindelijk weer eens een steengoed album uit de rode reeks, wat de hoogtijdagen uit 1948-1952 dicht benaderd. Het is een goed, vernieuwend verhaal met leuke plottwists, voortkomend uit een origineel idee! Wat ik zelf ook altijd goed vindt is hoe dit album de weg plaveit voor het Sprekende Testament, waar de amulet van Sholofly een belangrijke rol in speelt. Eigenlijk zijn de verhalen de Stemmenrover – het Sprekende Testament – de Geverniste Zeerovers alle drie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit album is echt heel goed, en krijgt daarom een 9!
Datumdonderdag 22 juli 2021 13:43

RecensieWeer een heerlijk verhaal uit de oude doos. Na het drinken van betoverde thee, vliegt Lambiks stem ineens weg naar het verre Japan. Onze vrienden belanden in een Middeleeuws Japans rijk, waar een naargeestige tovenaar het heeft voorzien op de talisman van prinses Sholofly (een woordspeling op de opera Madame Butterfly en het margarinemerk Solo).
Met verzorgde decors en kostuums ziet het er allemaal weer uit om door een ringetje te halen. Het concept van de stem als een mannetje in een bubbel met een hoofdje als een luidspreker is een beetje maf als je er over nadenkt, maar het is de kracht van rasverteller Vandersteen dat je het toch gelooft. Het treuren van Lambik om zijn stem is ook weer zo ijzersterk neergezet. Verder ook hier weer goede grappen, zoals de briefjes van Lambik, en het blijft tot het eind boeien. Wel is Wiske in een merkwaardige recalcitrante bui, maar dat mag wel voor een keer. Je zou willen dat de reeks dit niveau eindelijk weer eens zou halen, maar het zal niet voor morgen zijn...
Datumzondag 03 januari 2021 19:42

RecensieLambik zijn stem en later zelfs zijn geweten worden geroofd wat leidt tot een erg leuk verhaal in Japan. Het visualiseren van deze twee dmv een luidsprekertje en een weegschaal zijn goed bedacht. In dit album loopt het verhaal vloeiend door en is er niet, zoals bij enkele andere albums, sprake van een eerste en tweede deel van het verhaal. De tekeningen zijn gedetailleerd met vermeldenswaardig de mooie decors.
Datumzaterdag 20 december 2014 17:25