De schone slaper

De schone slaper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De schone slaper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,38

NaamHans Versig
RecensieIk vind dit wel echt een prima album, waar weinig op aan te merken is. De humor is vaak erg leuk. De grappen over de overheid en politici zijn ook meestal erg geslaagd. Het verhaal is niet heel ingewikkeld, maar dat hoeft van mij ook niet. Het is geen onlogisch verhaal zoals in sommige andere albums. Ook leuk dat personages als Lilli en Theofiel weer eens hun opwachting maken.
Ik vond die boeven en Theofiel wel een beetje overbodig. Ik ben het met een andere recensent eens dat men beter had kunnen kiezen voor bijvoorbeeld sprookjesfiguren als tegenstanders. En dat die boeven nou per se een tank moeten meebrengen is ook wat vergezocht. De aanloop is nogal langzaam in het boek. Pas na de helft gaan ze echt sprookjesland weer binnen. Dat had ook best wat eerder gemogen.
Desondanks echt een prima album met grappige humor en ook nog eens een prachtig moralistisch thema (dat mensen met een handicap er ook gewoon bijhoren)
Datumzondag 05 december 2021 08:37

RecensieIk had nog een restje ouwetjes om te recenseren en dit is de eerste er van. Ik wilde alles op volgorde doen maar dat bleek een onmogelijke opgave. Wel weer heerlijk om na heel veel late Geerts, Verhaegens en Studio 100 albums, een oude onvervalste Vandersteen te lezen. Jaren zestig tekeningen waar een lading charisma vanaf spat. Direct valt de ( humoristische) gevatheid op die later verdwenen is of er nu teveel bovenop ligt. Het verhaal is een vreemdsoortig verhaal. Een sprookje maar dan wel op een wat aparte manier, vooral door het feit hoe men in het betoverde bos komt. Een fee (Lili) uit de “Zingende zwammen” komt Jerom ophalen om een bepaalde draak te doden. Echter verliest haar toverstaf. De fee kun je alleen plaatsen als je het album dat in de rode reeks pas veel later werd uitgebracht, al had gelezen. Toch een nadeel dat de reeks bij nummer zevenenzestig was begonnen. Desalniettemin ontpopt zich een leuk verhaal. Als je de “Zingende Zwammen” kent, weet je dat de feeën er wat rare manieren op na hielden. Zo ook nu, er wordt aardig wat met Jerom gesold. Hij vliegt op en neer naar een sprookjesland om een draak te vloeren voor Lili. Hij vertelt over zijn gebeurtenissen en onze vrienden gaan op zoek om het toverland weer terug te vinden. In deze tocht wordt Wiske blind, de aanloop hier toe duurt wel wat lang, maar het is een extra reden om toch naar het toverland te gaan: je kunt immers de blindheid wegtoveren. De kliek gaat dus naar het land toe om een toverstaf te vinden die alles weer normaal kan maken. Dit gaat uiteraard met het nodige tumult. Zo komen er in de avonturen allerlei bekende sprookjes voorbij en prikt Lambik zich aan het spinnenwiel van Doornroosje. Ik snap nu pas hoe je je aan een spinnenwiel kon prikken. Hij is ook de naamgever van het album: beetje vreemd want Jerom en de blindheid van Wiske zijn toch belangrijker elementen. Alle belevenissen in het sprookjeswoud zijn leuk. Onze personages zijn allen erg sterk. Ik vond ook Sidonia haar felheid erg sterk..vooral als blijkt dat ze voor niets taart gebakken zou hebben. Ik moet wel zeggen dat ik Theofiel overbodig vond. Humor is sterk: Lambik die spaghetti breit, de bijdehandte draak enzovoorts. Ik vraag me wel af waarom de boeven met alle geweld het sprookjesbos moesten zoeken. Een heerlijk album dat een fijne ouderwetse charme uitstraalt. Het verhaal is een beetje vreemd maar dat mag de pret niet drukken. Ik besefte mij pas laat dat Schanulleke vanaf dit album pas zo heet. Weer wat geleerd.
Datumwoensdag 24 februari 2021 22:37

RecensieEen zeer geslaagd album en naar mijn mening de beste mix tussen Suske en Wiske en sprookjes. Allereerst zijn alle vrienden bij het verhaal betrokken, daarnaast is de sprookjeswereld zeer mooi neergezet. Wat mij betreft hadden er nog wel een paar bladzijden aan toegevoegd mogen worden om in die wereld nog meer avonturen te beleven. En er wordt ook een goede boodschap verkondigd, kortom een prima verhaal en daarom een 9.
Datumwoensdag 24 december 2014 06:43

RecensieDe schone slaper is een sprookjesachtig verhaal met sociaal bewogen ondertoon, een gelukte combinatie Leuk dat Lili de fee en Theofiel Boemerang hier terugkeren, het maakt de reeks natuurlijk herkenbaarder als oude nevenpersonages zo nu en dan nog eens act de presence geven. De tekeningen zijn redelijk goed met een indrukwekkende cover van het album.
Datumzondag 21 december 2014 06:54

RecensieLeuk sprookjes verhaal met genoeg actie en humor. Uit de hoogtijdagen van S&W
Datumvrijdag 02 augustus 2013 11:46

RecensieTheofiel boemerang als schurk?
ik dacht dat het krimson was maar goed.
een prima boek alleen het einde een beetje te druk maar voor de rest is het een goed boek!
Datummaandag 6 februari 2012 17:56

RecensieDit album heeft wel iets gemeen met de Efteling-elfjes. Hoewel het begint met het ongeloof in een vreemde wolk die Jerom volgt waarin de fee Lili zich bevind uit de Zingende Zwammen komt er ook de maatschappij aan bod waar Lambik en Sidonia niet veel over hebben voor misbedeelden. Als Wiske door haar eigen stommigheid blind wordt komt haar omgeving tot inkeer wat minder geldt voor Theofiel die zich wil verrijken in het sprookjesland. Al komen daar omgevingen aan bod uit bekende sprookjes, het is jammer dat (op de wolf uit Roodkapje en de draken na) talloze sprookjesfiguren ontbreken die vast een komische rol bij de helden hadden gespeeld. Sidonia probeert Lambik wakker te kussen en weet zo ook een draak te verjagen! De echte boeven verrijken zich in de toren van Repelsteeltje en ze willen daarnaast de toverstaf van Lili bemachtigen maar worden eerst door een draak en daarna door Jerom overwonnen al gebruiken ze een tank. De toverstaf lijkt dus jammer genoeg niet alleen goed maar ook kwaad voort te brengen! Om die reden wil de fee Fantasia (de meesteres van Lili) de toverstaf terug krijgen om blijkbaar te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt al wordt Wiske er wel eerst mee genezen.
Datumzondag 6 februari 2011 19:33