De vliegende aap

De vliegende aap Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De vliegende aap verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,96

RecensieDe Vliegende Aap, nog zo'n legendarisch verhaal uit de beginjaren van de reeks. Nadat Lambik in De Sprietatoom is geïntroduceerd zit hij nu al gezellig de krant te lezen bij Sidonie op de bank, een teken dat hij ook permanent aan de kast is toegevoegd. Verder wordt in dit album mijn favoriete side-character toegevoegd in Artuur, de vliegende aap. Ik vind alle verhalen met de broer van Lambik altijd kostelijk vertier, en zo ook dit album. Het verhaal zelf speelt zich grotendeels af in Dongo (lees Kongo) en heeft een koloniaal tintje. In de S&W klassiek versie staan genoeg grappen en grollen die nu allang niet meer zouden kunnen, maar die toen voor veel mensen heel normaal waren. Daarom moet het album ook gelezen worden met die informatie in het achterhoofd.

Net zoals vele verhalen in de beginperiode van Vandersteen, is de Vliegende Aap verhaaltechnisch nog niet heel sterk. Dit is ook terug te zien in de slechterik van het verhaal: Serpentos. Hij lijkt naar mijn mening nog iets teveel op Savantas, en zijn motivatie wordt door het verhaal heen ook niet heel duidelijk. Daarom heb ik zelf altijd wat moeite om door dit album heen te komen, maar de originele tekeningen helpen daar wel bij. Desondanks doen er veel leuke karakters hun intrede in dit album. De ezel Putifar is een leuke vondst en ook Banana is (ondanks de stereotype karikatuur) een leuk figuurtje. Verder staat de Vliegende Aap vooral bekend om de intrede van een van mijn favoriete karakters, 'Tuurke', de vliegende broeder van Lambik. Aan hem zouden we in de toekomst nog veel lol beleven. In de eerdere verhalen van de reeks zien we dat Vandersteen echt het grondwerk legt voor de toekomst en dat de albums en tekenstijl langzaam steeds beter worden, tot ze na zijn samenwerking met Herge in de periode van de blauwe reeks het hoogtepunt bereiken. De Vliegende Aap verdient dan ook lof, omdat ik het altijd een origineel verhaal vind geef ik een 8.

Datumdonderdag 18 mei 2023 12:55

RecensieHeerlijk zot verhaal. Lambiks broer Arthur wordt hier geintroduceerd. Jammer dat het komische duo Lambik-Arthur zo weinig gebruikt wordt, ik vond ze samen altijd geweldig! Leuk verhaal, jammer van de tijgers in Kongo. Ik las ergens dat in de Nederlandse versie dit verhaal zich afspeelde in Suriname. Leeuwen en nijlpaarden in Suriname hahaha.
Datumdonderdag 24 juni 2021 00:24

RecensieDe Vliegende Aap is een typisch album wat in de originele tijdsgeest gelezen dient te worden. Ik heb het originele album gelezen met de oorspronkelijke Vlaamse tekst en anno 2021 zou dit echt niet meer kunnen. Lambik die het heeft over 'domme negerkens' en Sidonie die swingt met een 'nikker'. Dan het verhaal, Lambik gaat op zoek naar zijn verloren broer in de kolonie, de eerste kennismaking met tjilp tjilp Arthur de vliegende aap. Het verhaal is net zoals de Sprietatoom en het eiland Amoras niet heel spannend, ook de schurken lijken nogal op elkaar (Serpentos en Savantas), maar desondanks is het wel leuk om te lezen. Het is duidelijk dat dit een van de eerdere albums van Vandersteen was, maar net zoals het eiland Amoras en de Sprietatoom is dit wel een echte klassieker die je ooit gelezen moet hebben. Het plot heeft niet heel veel om handen en is af en toe een beetje hak op de tak, maar voor de rest is de Vliegende Aap prima kost!
Ik raad wel aan om de versie met de oorspronkelijke tekeningen te kopen (zoals bij de classics versie, daar zijn ze zelfs ingekleurd!). Zonder deze tekeningen boet het verhaal veel van zijn oorspronkelijke charme in. Een 8 is zeer op zijn plaats voor dit album!
Datumwoensdag 09 juni 2021 12:37

Recensie(Deze recensie gaat over het originele getekende verhaal, niet de hertekening.)
Bij het begin van dit verhaal blijkt Lambik al "vriend aan huis" te zijn, zoals hij in de zetel zit. Vandersteen had dan toch al wel vrij snel de bedoeling denk ik om er een vast personage van te maken, na zijn debuut in de sprietatoom. Lambik wordt nog op dezelfde manier getekend, in mijn ogen ouder, nog geen rond gezicht, en nog meer haar, en nog wat dikker en kortere beentjes.
Het verhaal zelf lijdt volgens mij ook wat aan "niet zo goed wetende waar het verhaal naartoe gaat". Misschien is het te wijten aan de tijdsdruk voor de voorpublicatie. Zo lijkt het verhaal eerst te gaan over "we gaan Lambiks broer zoeken", maar dan gaat het over een zwart meisje dat blijkbaar de koningin is van een stam en alleen de toegang kent tot een geheime schat.. Ze zegt ook nog dat ze in ruil zal zeggen hoe ze lambik terug normaal kan maken na de hypnose van Serpentos, maar ook dat komt niet meer terug, want Lambik geraakt vanzelf van zjin bezwering vanaf het moment dat hij in de kookpot terecht komt. En dan heb je ook nog het subplot dat Tuur een zwart meisje moet zoeken dat de dochter is van zijn overleden gids... iedereen weet natuurlijk dat het over hetzelfde meisje gaat, behalve onze helden blijkbaar.
Vandersteen maakt dit wel weer goed door betere humor dan in de Sprietatoom, en toch terug meer verzorgde tekeningen, en natuurlijk de introductie van Arthur, die er qua karakter toch wel van in het begin staat zoals we hem nu nog altijd kennen. Verder is Serpentos een goede schurk (al doet hij mij wel wat aan Savantas denken), maar als hij zijn hypnotiserende slang met gaatjes moet plakken zoals je dat met een fietsband doet, is echt goed gevonden. Ook als Lambik denkt dat Arthur eieren legt is goed verteld en getekend. Verder is het leuk dat het een tijd duurt voor Arthur Lambik herkent, en ik herinner me als kind dat ik het zinken van het afgodsbeeld spannend vond.
Sidonie komt naar het einde van het verhaal terug, in een helicopter en geladen met mistgranaten, wie weet waar ze die vandaan heeft gehaald. Het was wat onnodig om haar er nog zo laat terug bij te halen. Wat me ook opvalt , is dat Lambik gaat voor het hart van Sidonie en dat zij hem afwijst. Later zal het eerder altijd andersom zijn. Tja, ze had toen maar moeten toegeven zeker? Wiske's jaloerse aard als het op Suske aankomt is wel iets dat hier voor het eerst te voorschijn komt.
Verder lees ik wel wat over het feit hoe zwarten worden afgebeeld en hoe ze spreken; dat zou nu inderdaad niet meer kunnen maar Vandersteen bedoelde daar verder niets anders mee. Suske en Wiske schieten ook een tijger dood, en zijn daar nog trots op ook met hun foto die Lambik neemt. Dat is ook niet iets dat je nu nog zou zien in hun avonturen. Maar dat is de tijdsgeest, en daar ga ik voor het cijfer voor dit album dan ook geen rekening mee houden.
Beter dan de sprietatoom, minder goed dan het eiland Amoras, maar zeker een klassieker.
Datumzondag 31 januari 2021 18:02

RecensieZoals het elk Belgisch stripfiguur in die dagen moest overkomen, werden ook Suske en Wiske naar de Kongo (pardon, Dongo) gestuurd. De aanleiding is dan weer wel typisch Vandersteen: Lambik blijkt er een broer te hebben die kan vliegen. Precies wat je verwacht gebeurt ook: men vertrekt naar Afrika met tropenhoeden op de bol, komt er in aanraking met inboorlingen en belandt in een grote kookpot op het vuur waar de inboorlingen omheen dansen. En ja hoor, de zwarten praten gebroken Nederlands. Sterker nog, de manier waarop ze zijn getekend doet ze eerder op cartoonfiguren à la Mickey Mouse lijken dan op mensen van vlees en bloed. Afgezien daarvan is het album een kabbelende opvolging van kluchtige ongein. Eigenlijk alleen het feit dat Biks broer Arthur hier wordt geïntroduceerd maakt het nog een beetje de moeite waard. De hele exercitie zou overigens vijf jaar later nog eens overgedaan worden in De tamtamkloppers, dat in alle opzichten tien keer beter is.
Bovenstaande ging over de originele versie. De hertekende versie uit 1966 is weer een gevalletje 'operatie geslaagd, patiënt overleden'. Het tekenwerk is maar matig, al is hier aan de oerwouddecors net een tandje meer aandacht besteed dan in het origineel. De gladde gezichten passen echter maar nauwelijks bij het ongepolijste scenario, terwijl men niet van de gelegenheid heeft geprofiteerd om de zwarten wat euhm, respectvoller te tekenen. En hoe kunnen ze nou de geuze uit het origineel door pils vervangen? Ik bedoel maar.
Datumdonderdag 24 december 2020 10:55