De tamtamklopper

De tamtamklopper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De tamtamklopper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,20

RecensieIn dit verhaal van De tamtamkloppers, dat in de jaren '50 werd getekend, wordt opnieuw aangetoond aan dat negers en apen in de ogen van blanken nog steeds als erg primitief bekend staan! De Ju-jubekes (vernoemd naar zwarte drop) worden traditioneel afgebeeld als domme negers met rode lippen, grote oorringen, rieten rokjes en ze praten net als de Joerengetangs (de mensapen die vernoemd zijn naar orang-oetangs die alleen niét voorkomen in Afrika) en Jerom in telegramstijl. Ook in De apekermis werden mensapen opeens als erg oorlogszuchtig en intelligent beschouwd alsof ze uit de sciencefictionserie 'Planets of the Apes' waren opgedoken en mensen stammen ironisch gezien van oerapen af. Talloze gebeurtenissen waren sterk overdreven zoals Jerom die een lege tekstballon als parachute gebruikt, Lambik die een kleine knuppel groter tekent en Bibop achter een plaatje slaat, een nijlpaard dat Jerom en Arthur inslikt en zij ongedeerd in diens maag verblijven, Wiske die geen last heeft van claustrofobie als ze in de slokdarm van het nijlpaard kruipt, een slang die Lambik verslind en zichzelf uit diens staart knipt, Lambiks vader die steeds in rijmvorm praat en zich gedraagt als Tarzan, de leeuw met een kunstgebit, de jacht op de bolhoed die later het geheim van Papal-Ambik niet bevat, de dubbelhartige Stijve Boord die een fiscus blijkt te zijn maar later wel teveel betaald belastingsgeld terugbetaald en de leiders van de Ju-jubekes en de Joerengetans (Bolobo en Bibop) die koste wat het kost willen genieten van een rijke oudedagsvoorziening. Jerom ontpopt zich wederom als een soort Samsom die duizenden apen verslaat maar bij Arthur is het opnieuw opvallend dat hij (zowel in deze strip alsmede in andere verhalen) constant met pijlen en kogels wordt bestookt die in zijn armen doordringen en zou Arthur daarom eigenlijk niet zijn armen vol moeten hebben met littekens?
Datumzaterdag 18 februari 2012 17:07

RecensieAardig album dat zich in Rotswana afspeelt waar Pa Lambik 'zijn geheim' is kwijtgeraakt. Tezamen met broer Arthur en achtervolgd door lokale inboorlingen, apen en een geheimzinnige wordt een zoektocht gestart. Leuk om te zien dat Jerom in zijn tweede verhaal nog volledig onaangepast is (maar wel in berenvel met stropdas, colbert en hoed een krant gaat kopen) en de meeste 'drukdoenerij' aan zich voorbij laat gaan.

Ook de tekeningen zijn goed waarbij, zoals eerder vermeld, in dit verhaal, en vooral op blz 45, voor het eerst volop wordt geexperimenteerd met beeldgebruik. Dit geeft leuke gags en zou in latere albums, weliswaar niet in deze dichtheid, vaker gebruikt gaan worden.

Datumvrijdag 31 december 2010 11:42

Naamsebas
RecensieDit album hoort zeker bij mijn favoriet.Dit omdat het op de oude manier is getekend. Appart is ook dat er voor het eerst gespeelt word met de tekstballonnen en dat er iemand achter een stripplaatje geschoten word, echt leuk gedaan. Verder is het een heel spannend verhaal,wie is toch de man met stijveboord, en met als ontknoping toch wel een knipoog naar de belasting!!
Datumzondag 28 maart 2010 14:03

RecensieIk had hoge verwachtingen.. té grote zelfs omdat de cover me erg aansprak.. ik vond hem dus wat minder dan mijn verwachtingen maar desondanks vond ik hem zeker leuk. Prima vermaakt met de personage's, orgineel getekend. Leuk album!
Datumvrijdag 12 juni 2009 16:35

RecensieFantastisch verhaal. De figuur van Lambik is hier op zijn best uitgewerkt. Enerzijds is hij de grote held van het verhaal( de laatste interventie van Jerom niet te na gesproken), anderzijds haalt hij toch nog de nodige kuren uit en zorgt zo voor een portie humor.

Er zijn hier al en paar keer ergernissen ter sprake gekomen in verband met de aangepaste versie, maar het ergste vind ik toch de vervanging van 'Miljaar' (blz 22 oude versie), in ' duizend bommen en granaten' (blz 24 rode reeks nr 88).

Datumzondag 26 oktober 2008 19:25

RecensieJaaah, de Tamtamklopper(s). Een album dat in elke top tien hoort te staan, als dat al niet het geval is. Feitelijk is het een herwerking van De vliegende aap, maar dan zo ontzettend veel beter uitgewerkt, in alle opzichten. Wie de twee albums naast elkaar legt, kan bijna niet geloven dat het beide verhalen uit dezelfde reeks zijn, en dat ze ook nog binnen vijf jaar na elkaar zijn gemaakt (1948 en 1953).
Evenals in De vliegende aap begint het avontuur thuis bij de open haard met een onheilspellend bericht in de krant over Lambiks broer Arthur. Andermaal reizen onze vrienden naar Afrika, maar ditmaal in verband met Lambiks vader, wiens oudedagsvoorziening op losse schroeven is komen te staan sinds zijn bolhoed is verdwenen. Wat volgt is een reeks geweldig slim bedachte gags, waarvan er vele subtiel spelen met het fenomeen stripverhaal: Jerom die tekstballons gebruikt als valscherm en plakplaatjes, Lambik die zijn tegenstanders achter andere plaatjes terecht laat komen, en gevechtsscènes die op verzoek van mensenrechtenorganisaties én de dierenbescherming worden afgeplakt.
Zoals alle Vandersteens uit deze periode razend knap geschreven en getekend, met verzorgde Afrika-decors. Jammer dat voor de kleurenuitgave de tekst van de Nederlandse versie is gebruikt, met de Amsterdamse tram en de tunnel onder de Maas, want dat moet natuurlijk Antwerpen en de Schelde zijn. Ook is pagina 53 om onduidelijke redenen opnieuw getekend. Dit alles drukt de pret echter niet en dit album krijgt een dikke vette tien.
Datummaandag 7 januari 2008 20:30