De speelgoedzaaier

De speelgoedzaaier Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De speelgoedzaaier verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,29
RecensieIndrukwekkend album met een sterke verhaallijn. Lambik's ijdelheid en goedheid worden misbruikt om hem koning van Bazaria te maken, maar hij kan net op tijd inzien dat hij wordt omringd door mensen met een dubbele agenda. Het verhaal verwerkt ook prima de angst van halverwege de jaren 50 over landen die betrokken waren in de steeds sneller verlopende kernwapenwedloop, wat in de Speelgoedzaaier zelfs bijna leidt tot een nucleaire ramp.

Het tekenwerk is goed alhoewel het vliegtuig op weg naar Bazaria nogal tegenvalt en de vleugels in elk plaatje op een andere afstand van de cockpit vastzitten. Toch een hoog cijfer voor dit uitstekende verhaal.

Datumwoensdag 24 december 2014 11:34

RecensieDit is weer een heel leuk en verrassend verhaal. Het land waar het avontuur zich afspeelt is prachtig verzonnen en de hele setting is sfeervol en gezellig. Al onze vrienden zijn weer aanwezig en hebben weer een bijdrage aan het verhaal. Ook Jerom wordt veelvuldig ingezet zonder dat dit deze keer afdoet aan het avontuur. Een prima album om even lekker bij weg te dromen, terwijl er ook nog leuke links zijn met onze huidige maatschappij. Een negen dekt eigenlijk volledig de lading, maar met dit cijfer blijft de score lekker hoog.
Datumvrijdag 18 november 2011 12:44

Recensiede speelgoedzaaier is een heel goed boek van suske en wiske ik wou een 9 geven maar dat vind ik iets te hoog.
Datumzaterdag 22 oktober 2011 18:13

RecensieHet album van Sukse & Wiske over de Speelgoedzaaier is een prachtig album. Lambik wordt door twee officieren uit Bazaria gevraagd of hij de verdwenen koning daar wil vervangen en hij raakt verslaafd aan modernisatie dat hij de gevolgen later niet inschat. De Schaduw, die hem steeds dwarsboomt, geeft niet onmiddelijk aan om welke reden hij dat doet daar hij zich erg vijandig gedraagd al blijkt de Schaduw later een vriend te zijn! Jerom voorziet al narigheid maar verteld evenmin de reden waarom. Wiske is erg schijnheilg door Suske tegen twee onschuldige kinderen op te stoken maar wordt later gestarft voor haar goedgelovigheid. Kolonel P.Histon en minister D.Hikkop schijnen het eveneens goed voor te hebben met Bazaria maar worden later aartsvijanden daar ze de macht willen hebben wat ze met een zelfgemaakte atoombom (die écht op een stuk reuzenspeelgoed lijkt!) afdwingen maar ze blijken later toch berouw te hebben als het uit de hand loopt! De rol van koning Octave is bedroevend klein hoewel hij een einde maakt aan het misbruiken van atoomenergie.
Datumdinsdag 21 december 2010 22:37

RecensieSpannend en leuk verhaal. Ik vind dat Vandersteen hier heel goed gebruik maakt van het personage Jerom, zijnde de combinatie van kracht en humor. Kijk maar eens naar de scene waar Jerom Lambik aan zn bubblegum de grensovergang laat overzweven of de scene met één van de straalmotoren van het vliegtuig.
Datumzaterdag 15 november 2008 19:35

NaamBarioso
RecensieEen klassieker uit de reeks. Vandersteen weet met veel maatschappijkritiek een grappig en spannend verhaal neer te zetten. Ik heb vooral genoten van de orginaliteit waarmee Bazaria is weergegeven. De vete met het buurland Solidia, waarbij de bewoners van beide landen elkaar niet blijken te kennen, is zeer tot verbeelding sprekend.
DatumThu May 24 14:25:17 2007

NaamJasper
RecensieEen van de allerbeste S&W's ooit, misschien wel de allerbeste. Realistisch verhaal met toch veel fantasie, die 50 jaar na het maken nog steeds (redelijk) actueel is.
DatumThu Apr 26 13:16:01 2007

NaamMartin
RecensieVoor mij één van de hoogtepunten uit de S&W-reeks. Het verhaal steekt ingenieus in elkaar met zowel veel fantasie als realiteit. Glansrollen voor Lambik en Jerom. Leuk als Jerom kwetsbaar wordt als hij niets kan doen als Wiske wordt ontvoerd en wienig kan uitrichten tegen atoomkracht. Volgens mij draagt hij hier ook voor het eerst normale kleren. Lambik ten voete uit stuntelend in een TV-kwis en als inval-koning. Ook is de schaduw erg leuk verzonnen, alleen te verslaan met een zaklantaarn.
DatumTue Mar  6 18:52:17 2007