Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kleppende klipper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,70

NaamFlilix
RecensieHet beste S&W-verhaal dat ik al heb gelezen.
Vroeger vond ik het altijd zo eng met dat spookschip...
Datumdonderdag 24 januari 2013 16:25

Recensiehet mooiste van dit boek vind ik de sfeer op het schip. eindelijk ook weer een verhaal waarin sidonia actief meespeelt. jerom redt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de komieke coco hier de boel niet meteen, omdat hij een slaapmiddel krijgt. geniaal gevonden trouwens. ook wordt de goedheid van suske en wiske in dit verhaal maar weer eens onderstreept, door tegenhanger knul. ik heb me tot het eind toe af zitten vragen wat het geheim van het spookschip was. echt onvoorspelbaar. de rol van lambik is erg strek dit keer. dat knul later ook goed wordt is natuurlijk een kwestie van "eind goed, al goed.' ik vond de manier waarop het verhaal begon het enige minpunt van het verhaal, nogal bizar. maar omdat de rest van het verhaal echt formidabel is toch maar een 10.
Datummaandag 27 juni 2011 15:37

RecensieHet verhaal over de Kleppende Klipper is fantastisch! Dat alles begon door middel van de tijdmachine van professor Barabas en met hulp van Jerom zou je niet verwachten. De brutale straatjongen Knul wordt ongewild in dit verhaal meegesleept en komt tot inkeer als hij zelf belaagd wordt door de vijand. Dat de gouveneur van het Kreukeleiland misbruik maakt van het heersende bijgeloof en met de Klipper de kolonisten verjaagd uit hebzucht komt hem zwaar duur te staan! Toch is het vooral Jerom die de piraten en de soldaten van het fort verslaat en zowel het piratenschip als de Kleppende Klipper uitschakeld. Dat alleen de "verongelukte" koets met Suske & Wiske erin blijft drijven klopt niet echt maar Lambik lost onbedoeld het geheim van de Klipper op met de plattegond in de gouveneurshoed.
Datumdonderdag 15 juli 2010 23:01

RecensieDe toevoeging van de figuur Knulleke is erg geslaagd. Op het eerste zicht lijkt het een verwend waardeloos ventje, maar gaandeweg toont hij ook zijn goede kant. De spanning en mysterie draait volledig om de spookboot. De lezer merkt echter al vlug dat de gouverneur een vinger in de pap heeft. Dit brengt met zich mee dat vanaf de gouverneur opduikt het verhaal volgens mij toch een beetje uitverteld is. Niettemin is het toch een leuk verhaal met de nodige humor (bv Lambik die slachtoffer moet spelen voor de kleuters), maar andere albums uit deze periode, zoals de circusbaron en de straatridder vind ik toch beter. Daarom een 7.
Datumzaterdag 22 november 2008 15:50

RecensiePrima verhaal, goed opgebouwd en uitgewerkt. (Piraten)boten een leuk gekozen setting. Verhaal bevat veel spanning en de ontknoping volgt pas echt op het einde, waardoor je graag door blijft lezen. Zelfs de moralistische inslag met knul pakt goed uit. Uitstekend album.
Datumwoensdag 13 augustus 2008 23:04

RecensieDit is een schoolvoorbeeld van hoe een stripverhaal behoort te zijn, want het album bevat alle nodige ingrediënten. Een goed doordacht en uitgewerkt scenario dat van de eerste strook tot de laatste boeit met spanning, humor, fantasie en mooie tekeningen (het liefst in de originele versie). Natuurlijk, een spookschip is op zichzelf geen origineel gegeven, maar de manier waarop Vandersteen het brengt is het wel. Daarnaast levert Vandersteen ook maatschappijkritiek, met name op de apathische hangmatjeugd in de vorm van Knul, en de verwaarlozing van hun opvoeding. Merk ook op dat Jerom toen nog op een inventieve en grappige wijze gebruik maakte van zijn krachten zoals het doen zinken van een schip door aan het anker te trekken of het gebruik van een magneet om de soldaten van de gouverneur te verslaan. Dat de oude verhalen van Vandersteen ook door de jonge lezers worden gewaardeerd, blijkt uit vorige recensies. Toch merkwaardig dat de oude S&W-verhalen (jaren ’50 en ’60) veel beter de tand des tijds doorstaan dan de recentere.
DatumFri Aug 31 21:04:01 2007

RecensieDit is een van mijn favoriete albums, met een heel goede verhaallijn en zeer sterke personages. Vooral Lambik en Jerom zijn schitterend. En ook de gouverneur en Knulleke zijn leuk. Dit is een verhaal dat de moeite is om te lezen en dat zeker geen dunne verhaallijn heeft zoals sommige latere verhalen zonder hierbij teveel in detail te treden. Lambik als kapitein op een schip kan natuurlijk niet slecht zijn ! Ik geloof dat deze zo ergens in mijn top 10 hangt.
Dus een mooie 10.
DatumSun Jul 29 11:45:19 2007

NaamLeander Zimmerman
Recensieeen erg mooi album met een spanend verhaal en een goede plot. Ik vind dit een mooi getekend en humorvol verhaal, dat absoluut tot de klassieken mag worden gerekend!
DatumThu Oct 19 14:15:25 2006

RecensiePrima, goed doortimmerd album uit de goeie ouwe tijd, waarin subtiel naar de ontknoping van het mysterie van een spookschip toe wordt gewerkt. En passant levert Vandersteen ook nog even commentaar op de nieuwe generatie nietsnutten, in de persoon van Knul. Jammer dat het weinig heeft geholpen...
De gekleurde versie is, om onduidelijke redenen, opnieuw getekend. Waarschijnlijk moest er een nieuwe medewerker worden ingewerkt, die dit album als eerste klus kreeg. De hertekening is zeker geen prutswerk, maar echte S&W-fans geven natuurlijk de voorkeur aan het origineel.
DatumFri Sep  8 22:27:15 2006