Het hondenparadijs

Het hondenparadijs Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het hondenparadijs verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,93

RecensieDe cover viel me direct op in de klassieke versie, want deze is hertekend voor de nr 98. En dat is wat vreemd want dat is al een hele tijd geleden dat het nog eens gebeurde. Ik vind de oorspronkelijke eigenlijk beter, het is iets minder ingezoomd. Wat ook opvalt is de donkere huidskleur van de man met het geweer, en dat Tobias geen vlekken heeft. Blijkbar had Vandersteen het in zijn gedachten als een witte hond in de niet gekleurde albums. Verder is de pop van Wiske het grootste verschil, misschien iets minder eng in nr98 en meer gelijkend op de echte Wiske. Daar valt wel iets voor te zeggen want Tobias moet denken dat het de echte is.
Dit is zeker geen slecht album maar het is nooit één van mijn favorieten geweest. Ik denk dat het kwam omdat Lambik wel heel hard is voor Tobias en zo kenden we hem eigenlijk nog niet - hij wordt wel graag bestoeft maar zo jaloers , dat past meer bij Wiske als Suske eens naar een ander meisje kijkt. Lambik die een hond van kant laat maken, wetende dat hij Wiske's hart zal breken? Dat gaat toch wel echt te ver, ook al probeert Vandersteen het te verdoezelen door Tobias dikwijls ongewild Lambik laat struikelen of bakstenen op zijn hoofd laat vallen. Jerom kan hem echter een lesje leren en gelukkig maken ze het dan goed. Lambik zet ook zijn hoedje af op het einde van het verhaal, voor Tobias.
Het verhaal op zich vond ik wel best goed bedacht. Sidonie is op zijn geheimzinnigsts, Wiske is in prima doen (het prentje waarop zij het geweer vasthoudt en dat Tobias in hetzelfde prentje denkt dat zij geschoten heeft is briljant vind ik). De houten maskers vond ik eigenlijk wel best eng vroeger. Het deed me wat denken aan de spionseries zoals "the man from uncle" of "the saint" of zo, maar die series kwamen pas een aantal jaren later op tv. Vandersteen gebruikte de koude oorlog van het begin van de jaren zestig als inspiratie, dat is wel duidelijk.
Tobias is een leuke figuur op zich en komt later nog wel terug, maar ben wel blij dat het geen vaste waarde werd. Ik vind hem wel ok maar ik hou niet zo van denkende dieren, laat staan dat ze soms praten. Hij speelt echt wel een grote rol in het verhaal : zes pagina's lang is het alleen maar Tobias. Dit verhaal is ook een mooi voorbeeld van hoe Jerom kan meedoen zonder dat hij telkens zijn sterke kracht moet gebruiken : het strafste dat hij doet hier is een paal omver kloppen. Hadden ze dit volgehouden dan had het deus ex machina probleem in de toekomst zichzelf opgelost en waren de mensen het wat vergeten hoe sterk hij wel is. Later hebben ze hem nog dikwijls moeten doen inslapen of op reis doen gaan (zeker in een bepaalde Paul Geerts periode).
Een fijn verhaal, maar ik herlees het niet dikwijls. Ik merk wel dat Vandersteen met veel liefde aan dit verhaal heeft gewerkt : er zit echt wel mooie details in Tobias.
Datumzaterdag 20 januari 2024 16:45

RecensieWeer een jaren '60 klassieker. Een erg leuk verhaal over Tobias de straathond die door Wiske wordt "geadopteerd" tegen de grote weerzin van Lambik. Evenwijdig loopt het verhaal van Sidonia die per ongeluk heeft ontdekt dat er een bom (sateliet) vlakbij ligt en zich moet stil houden van de Russische en Amerikaanse autoriteiten. Goed getekend maar flets qua kleur. Ik vond Lambik wel erg anti-Tobias en ik vind Tobias helemaal niet zo'n leuke aardig hond....een klein krengetje eigenlijk....maar goed, het is een romantisch verhaal dat goed wegleest en kwalitatief met kop en schouders boven veel andere verhalen uit steekt. Mooie oude Ford Consul en Mercury Comet trouwens.....
Datumzondag 22 maart 2020 21:49

RecensieLeuk verhaal over straathond Tobias die voor het eerst met S&W in aanraking komt. Nukkige Lambik kan niet met de hond opschieten en gaat wel erg ver om van hem af te komen. Maar uiteindelijk redt Tobias de bijna verongelukte Wiske en de ogenzichtelijk ontvoerde Sidonia. Naast de verhaallijn over de hond speelt ook een lijn over een neergestort en explosief ruimtevoertuig een rol en deze komen prima samen aan het eind van dit album.
Datumdonderdag 01 januari 2015 10:36

NaamWendy
RecensieAardig maar met vlagen wat te sentimenteel gedoe. Disney-gehalte is bij Vandersteen nooit ver weg, maar overheerst hier wat te veel. Verder wel aardig.
Datumzaterdag 22 maart 2014 16:04

RecensieMet de eerste drie plaatjes begint het veelbelovend. Daarna blijft het verhaal een beetje (te) lang hangen in de gebeurtenissen van Lambik die er alles aan doet om een einde te maken aan Tobias. Wiske die er alles aan doet omdat te voorkomen en er bijna haar eigen hachje bij inschiet. Ook de gebeurtenissen rondom Sidonia die nogal geheimzinnig doet wordt (te) lang stil gestaan. Het blijft ook vaag hoe Sidonia de plannen van de Russen en de Amerikanen in handen kreeg. In de tijdsgeest waarin het album gemaakt is was dit een ideaal en dat kan ik goed waarderen.

Het laatste gedeelte is tevens het hoogtepunt van het verhaal en kent een verassende ontknoping! Maar uiteindelijk loopt alles op een gewenste manier helemaal goed af. Dit maakt veel goed. Trouw en oprechtheid worden uiteindelijk 100% beloond. Eind goed, al goed!

Datumzaterdag 20 oktober 2012 13:22

NaamPieke
RecensieDit album hoort bij mijn favorieten. Tobias had van mij daarna vaker mogen meedoen, maar ik denk dat Vandersteen hem zijn paradijsje en rust gunde.
Datumwoensdag 31 augustus 2011 20:40

Naampeter
RecensieTop album, gebeurt veel in, ik heb hem in 1 keer uitgelezen.
kon niet meer stoppen. al met al een 10
Datumdinsdag 6 april 2010 20:49

NaamEugeen
Leeftijd58
RecensieEen van de beste strips ooit ! Prachtig ontroerend verhaal, prachtig getekend en prachtig uitgewerkt ! Het hondje Tobias is schattig ,zou perfect kunnen meedoen in de WaltDisney-films. Een absolute AANRADER voor jong en oud,
Datummaandag 28 september 2009 20:25

RecensieDit is een van de 20 beste nummers die er naar mijn smaak en mening bestaan in de S en W reeks: géén enkelvoudige verhaallijn, maar een dubbele: een bom en een verloren hondje. Dit dier zal nog veel opduiken en wordt erg geapprecieerd door de lezers, wat een bewijs is dat nieuwe karakters invoeren weldegelijk kan lukken als je het goed aanpakt.
De opstandigheid van Wiske is ook heel goed weergegeven: echt een rebel, maar met een gouden hart. Een (b)engel, zoals wij hier zeggen.
Datumdinsdag 26 mei 2009 17:17

RecensieIn dit verhaal staan de hond Tobias en zijn vriendschap met Wiske centraal. Het hoogtepunt van het van het album is het aangrijpend einde. Niettegenstaande dit alles vind ik dat het verhaal toch niet zo veel om het lijf heeft. Het hele verhaal doet Sidonie raar en blijkt ze in de macht van de houten maskers en maken Wiske en Lambik ruzie om Tobias. Dit blijft dan zo'n beetje het hele album duren zonder veel nieuwe wendingen.
Datumvrijdag 2 januari 2009 13:29