De Kwakstralen

De Kwakstralen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Kwakstralen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,94

RecensieDe jaren zestig waren een wisselvallige tijd voor Suske en Wiske. Door de opkomst van de studio verschoof de aandacht naar de nieuwe reeksen en de kwaliteit van de scenario's en tekeningen van de hoofdreeks ging variëren. Teken aan de wand zijn de vele tekstwolkjes in dit album die naar de verkeerde persoon wijzen: de inkter van dienst nam niet eens de moeite om het scenario te lezen en inkte gewoon zoals hij dacht dat het goed was. Lopendebandwerk.
Aardig is, dat dit album een thema heeft: de luchtvaart. Lambik en Jerom zitten bij een amateurvliegclub en Suske heeft een miniatuurvliegtuig. Dan duikt een stel buitenaardse miniwezentjes op dat zich van een soort vliegtuigje bedient. Uiteraard duikt er meteen een aantal schurken op dat hier geld uit denkt te kunnen slaan. Schurken van het type met een groot kantoorpand in de stad, zoals voorheen Sjam en Foeters en later nog B. Tonarmé.
De wezentjes zelf kwakwerken nogal op de kwakzenuwen met hun kwaktaaltje, maar ze hebben een straal waarmee ze slechte mensen tot inkeer kunnen laten komen. Aardig is een passage dat een kwaadwillende Franstalige ambtenaar ten tonele wordt gevoerd die weigert Brusselse burgers in het Vlaams te woord te staan, een van de weinige keren dat de Belgische taalkwestie in Suske en Wiske aandacht krijgt. Het blijft echter bij wat gags, het potentieel van de straal wordt nergens echt uitgenut. Dat zou pas twee jaar later gebeuren in De koddige kater.
Ik vind het een wat flauw album, dat te lang door blijft duren. Het zit ingeklemd tussen veel betere verhalen zoals De kaartendans en Het rijmende paard. Zoals ik al zei, de kwaliteit was erg wisselend in die jaren.
Datumzaterdag 05 december 2020 20:25

RecensieVoor mij een echte klassieker...een album dat ik al zo lang in bezit heb en wat mij nog steeds in het geheugen gegrifd staat, howel ik het in geen eeuwigheid meer in mijn handen heb gehad. Begin jaren zestig zijn toch erg sterke albums afgeleverd. Dit verhaal is zo sterk omdat het ons op een onwaarschijnlijke reis meeneemt. Die van de zoektocht naar het kwakgezin dat door onze vrienden ( goed dat SenW hen hebben ontdekt) geholpen wordt om zo uit de handen te blijven van onverlaten die een voordeel willen slaan uit de kwakstralen. Het verhaal zit logisch in elkaar, de leuke humor ondersteunt het verhaal daar bij, de kwakkers zijn aandoenlijk inclusief de obstinate kinderen. Hetf eit dat wij , ook hier, met buitenaardse wezens te maken hebben, stoort in het geheel niet. Zeker als ze zo innemend zijn als in dit geval.
Datumzondag 22 maart 2020 13:04

RecensieEen degelijk verhaal waarin onze vrienden in de ban raken van een tros met de buitenaardse wezentjes. Vandersteen gebruikt voor de buitenaardsen in dit album een eigen taaltje waarin het woordje kwak veelvuldig voorkomt. Maar hij gebruikt dit veel te vaak waardoor de teksten van de wezentjes bijna niet meer zijn te volgen. Leuk in dit album zijn de openbare biechten na "behandeling" met de kwakstraal. De tekeningen zijn redelijk goed maar niet meer dan dat.
Datumdonderdag 01 januari 2015 10:46

NaamWendy
RecensieTamelijk geweldige aflevering met de buitenaardse wezentjes en hun kwakstraal en ontknoping in Maduradam.
Datumzaterdag 22 maart 2014 16:14

RecensieZowel Suske, Wiske en hun vrienden geloven elkaar, als ze vreemde of bovennatuurlijke gebeurtenissen aanschouwen, onbegrijpelijk nog steeds niet. Dat het opduiken van de tros met de buitenaardse wezentjes Pamora, Mamora en de Bébamoras van de planeet Kwakurnus (net als in De gezanten van Mars) ongeloof, angst, misbruik en fantasie op de wereld teweeg gaat brengen is daarom goed te snappen. Pamora weet een aantal verdorven mensen met zijn ene straal tot inkeer te brengen al willen de boeven van G. Ouden en K. Alf de andere straal, waarmee voorwerpen kunnen verdwijnen, voor het vergaren van rijkdom gebruiken. Dat de huurders in Nederland op een film van Sidonia door Suske en Wiske voor Juliana en Bernhard werden aangezien was onbegrijpelijk en Lambik trapte in valstrikken die voor de boeven, die de kinderen bedreigden, waren bedoeld! De Bébamoras 11 en 18 haalden overal kattenkwaad uit waarvoor ze door hun moeder Mamora werden getrakteerd op een portie billenkoek terwijl zij al zoveel kinderen had! Alleen klopt het niet dat de bunker (waar de tros in was geland) na een onbedoelde explosie zodanig uiteen was gereten dat Pamora meende dat zijn familie daarin was ongekomen daar er nergens restanten van lichaampjes of brokstukken van de tros waren aan te treffen! Mamora had blijkbaar haar man niet meteen gewaarschuwd dat ze al was vertrokken naar Madurodam. Toch vond ik, net als meerdere lezers, dat het gekwak van Pamora, Mamora en de Bébamoras wel erg irriterend overkwam!
Datummaandag 4 juni 2012 00:01