De dromendiefstal

De dromendiefstal Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De dromendiefstal verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,85

RecensieEven lijkt het alsof we in een Paul Geerts-album van rond 1990 zijn beland: iedereen is uitgesproken sacherijnig. Maar al snel wordt duidelijk waarom: een of ander buitenaards volk van de planeet Etwoil ('Etoile' = 'ster' in het Frans) steelt iedereen z'n dromen. Enkel Lambik schijnt te weten wat daaraan te doen valt, maar die is dan ook net terug van een reis naar Cambodja.
Het verhaal hangt een beetje als los zand aan elkaar (hoe weten de buitenaardsen dat ze nét Lambik en co moeten hebben om hun probleem op te lossen?) en de actie zakt wat in zodra onze vrienden eenmaal in Cambodja aankomen. En zoals Remco in zijn recensie van De windbrekers al opmerkte: waarom wordt er altijd soep gekookt aan boord van de Terranef of de Gyronef? (Voor de liefhebbers, 'nef' betekent overigens 'schip' in het Frans.)
Ik reken De dromendiefstal tot de laatste van de 'studio-lopende-band-albums', waarin vooral het voordurend verschil in inkting en belettering opvalt. Je merkt hoe weinig coördinatie er was tussen al die anonieme studiomedewerkers. Zo had de inkleurder/kleurster van dienst geen idee wat hij/zij aan het doen was op pagina 9: een boekje dat een Suske en Wiske-album moet voorstellen is groen gekleurd!
De inkting is grotendeels van de hand van Eduard de Rop, al zijn ook wat stroken door Paul Geerts in de inkt gezet, die ook duidelijk de potloodschetsen van Vandersteen heeft uitgewerkt (let op de haarlijn van Suske en Wiske). Vanaf De charmante koffiepot deed Geerts alle inkting en waren alle wisselingen van letteraars ook voorbij. Dat zag er al veel beter uit.
Datumdinsdag 22 december 2020 19:37

NaamJimmy Nisen
RecensieHeel mooie klassieker, typerend voor begin jaren '70.
Educatief ook, na zoveel jaren mag ik zeggen dat de albums van S&W heel veel van mijn algemene kennis hebben bijgebracht.
Datumwoensdag 15 juli 2020 07:44

RecensieEen erg goed album dat zeer origineel begint. Je wordt enorm meegenomen in het mysterie rond de slaap. Dromen die worden gestolen wat resulteert in slecht functionerende mensen eis een erg sterk gegeven. Dat uiteindelijk ruimtewezens die stelen omdat zij niet kunnen dromen werkt ook sterk. Als het avontuur zich verplaatst naar het oerwoud kan ik het minder goed volgen.
Voor de rest een erg fijn verhaal.
Datumdonderdag 26 maart 2020 10:19

NaamChris
RecensiePrachtig verhaal. Een van mijn eerste albums. Dus deels jeugdsentiment. Ik vind de oude albums zoveel mooier dan de nieuwe. Dat zit m volgens mij niet eens zozeer in het tekenwerk, maar vooral in de wat mattere kleuren (nu allemaal zo fel en glanzend).
Datumwoensdag 11 september 2019 12:56

NaamPeter
RecensieIk geef het een 7 hoewel het een beter cijfer verdient. Dat komt door een paar irritante foutjes. Het meest vond ik de voetafdruk voor Jerom's voordeur. De opgehaalde sandaal van Jerom past totaal niet in de afdruk. Maar het blijkt Lambik's sandaal te zijn. Dus Lambik zijn sandaal past totaal niet in de afdruk. Hun conclusie dat Lambik dus de geheimzinnige figuur is heeft mij decennia dwars gezeten.
Datumzaterdag 04 maart 2017 07:21

RecensieOnderhoudend album uit 1969 waarin dromen centraal staan. Wel wat toevallig dat Lambik op hetzelfde moment met zijn "droom"paddestoelen van vakantie terugkomt als dat buitenaardsen beginnen met het stelen van dromen. En het is me niet helemaal duidelijk waarom ze uiteindelijk Jerom zijn droom willen bestuderen. Maar juist op dat moment wordt zijn droom gestolen en daardoor wordt het verhaal verder geholpen. Verder een mooie mix van mysterie, humor en avontuur.
Datumzondag 06 november 2016 14:21

NaamRené
RecensieDit is een toppertje. Vanaf het begin met een verkeersongeluk en later de geheimzinnige Hypnos tot het einde met onder andere de spannende tocht van Lambik met de paddenstoelen langs de brandende pek ("gezellig" zegt hij door de walkie-talkie, "de brandende pek is er", geweldig!) en de vaas in het zeer kleine raampje, dit album blijft boeien! Ook nog een ruimteschip met buitenaardse wezens die dromen opzuigen en Suske die een ruimtewezen redt: er zit heel veel in dit album! Een dikke 9!
Datumzaterdag 27 juli 2013 22:18

NaamLennart
RecensieHet eerste deel van dit verhaal vind ik geweldig. Het stelen van de dromen, de open ramen en de irritaties de volgende ochtend... De mooiste scene vind ik de scene waarin Prof Barabas de droom van Sidonia analyseert. Vanaf het moment dat onze helden naar Cambodja afreizen zakt het verhaal in elkaar. Het aantal flauwe grappen neemt toe en het ritme is verdwenen. Het verhaal wordt uitgerekt om aan de 55 platen te raken. Een voorbeeld is de scene waar Barabas plots zijn voet stoot en niet meer kan lopen. Aan de manier waarop dit is uitgewerkt kun je zien dat er niet heel lang over is nagedacht. Nog twee voorbeelden: Lambik die gevangen zit en Suske die bloeddonor voor een ruimtewezen moet spelen. Dat is allemaal een beetje jammer, maar het eerste deel van het verhaal is erg memorabel.
Datumvrijdag 13 juli 2012 20:04

RecensieLambik moest weer erg geheimzinnig doen na zijn vakantiereis in Cambodja al had hij daar later wel goede bedoelingen mee. Dat mensen die niet dromen hierdoor slecht gehumeurd raken of hun concentratievermogen gaan verliezen is mogelijk al kan een slechte slaap dat eveneens doen. Hoe Lambik alleen de drie slaapfases kende die worden afgekort met R.E.M. (Rolling Eye Movements) kon ik niet achterhalen maar Barabas weer wel. Het idee om dromen letterlijk te stelen door ze uit de hersenen op te zuigen is niettemin wetenschappelijk gezien onmogelijk! Door middel van hypnose kan men anderen ook aan het dromen brengen. In Cambodja krijgen Suske, Wiske, Lambik, Jerom en Barabas het constant aan de stok met de ruimtewezens van de planeet Etwoil en met de Khmer-tempelwachters. De eerstgenoemden willen namelijk door de hypnotiserende paddenstoelen gaan dromen al gebruiken ze tegen Suske veel geweld en andersom. Door toedoen van Bjoetix (die gewond raakt maar door Suske later werd gered) ontkomen Suske en Wiske en Lambik wordt opgesloten in een doolhof met de paddenstoelen door de tovenaar Pempon, een volgeling van Javara. Jerom en Barabas redden op hun beurt Pempon die Lambik door een mijnenveld moet lozen al blijken deze valstrikken later helemaal niét dodelijk te zijn! Als edel gebaar sturen de vrienden op het einde alle paddenstoelen met het ruimtescheepje naar Etwoil toe zodat de bewoners daar alsnog kunnen dromen en de aardbewoners nooit meer lastig vallen.
Datumwoensdag 22 februari 2012 23:29