De wilde weldoener

De wilde weldoener Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De wilde weldoener verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,00

RecensieDie Lambik toch. Als personage moet hij wel het meest interessant zijn voor Vandersteen en zijn opvolgers omdat hij toch wel zwakheden heeft. Geld is daar één van. In de poenschepper of de bezeten bezitter of de gekke gokker in de negatieve zin, maar hier wil hij een weldoener zijn - iets dat in het sprekende testament ook al wel even werd aangehaald toen hij het kasteel schonk aan Anne-Marie. Van nature is Lambik natuurlijk goed, herinner maar de straatridder bijvoorbeeld ook, dat min of meer uit hetzelfde vaatje tapt; alleen had Lambik toen een boek op zijn hoofd gekregen waardoor hij nog iets gekker deed dan anders. Maar ze kunnen niet Suske of Wiske of Sidonia of Jerom zoiets doen overkomen. Ze zijn te perfect - Wiske heeft ook haar kantjes (vooral jaloezie) maar dan heb je het wel gehad. Lambik moet het dus weer ondergaan, maar gelukkig is hij er om de verhalen wat interessanter en origineler te maken.
Want dit is wederom een zeer goed album. Deze keer heeft Lambik een ring die vanzelf geld tovert. Hij wil het echter met de arme wijken delen, en na wat chaos die hij veroorzaakte daardoor, helpen onze vrienden hem om het meer gestructureerd aan te pakken met ballonnen boven wijken geld te laten droppen. De ring behoorde echter iemand anders toe en al gauw beginnen Indiërs hem stokken in de wielen te steken. Halverwege het verhaal verkast het verhaal zich dan ook naar Indië, waar Vandersteen na "de gouden cirkel" uit zijn reiservaring put die hij maakte in 1959 dankzij KLM (die hier weer zeer duidelijk als product placement in voorkomt.) Jerom wordt dan wel even buitenspel gezet (hij moet dagen zwemmen om het vasteland te bereiken) waardoor hij als een deus ex machina wel de zaken even oplost als het voor Suske en Wiske er niet goed uit zag. Heel origineel vind ik wel het einde, waar Lambik de ring terug op de top van de Taj Mahal zet en nog geconfronteerd wordt door Rama die een laatste poging doet om de ring te bemachtigen.
Dit is een heel tof verhaal waar goed over nagedacht is, en dat is fijn. Ik denk niet dat zo'n verhaal nog kan in de kortere versies van de albums die nu verschijnen (minder pagina's). Het begon met 220 stroken of 56 pagina's, daarna werden het 48 pagina's, en nu worden er het 40. Dat is nog maar 1/3de van wat het oorspronkelijk was. Er verschijnen dan wel meer albums, maar is dat echt nodig? Kwaliteit is misschien belangrijker?
Dit is echt één van mijn favoriete verhalen van Suske en Wiske. Lambik en Wiske hebben nog eens een fijn moment samen in de eerste pagina's van het verhaal - iets dat vroeger meer aan bod kwam en dat ik in de albums van nu zeker mis. De wilde weldoener die niet ziet dat geld niet altijd alles is (de man die op de hondekoersen zijn geld verloren heeft is een prachtige scene). De Indiërs komen over als een echte dreiging. Als Suske en Wiske in Indië zijn, en ze "stijl Kroestsjev" een Indiër bewusteloos slaan, worden ze op een grappige manier terug overmeesterd "omdat .. ge weet het al he Suske"! Het is zeker niet het grappigste verhaal, maar ook een minder "fantastisch" verhaal na "de wolkeneters" of "de zingende zwammen". Het zit meer in lijn met "de klankentapper" of "de windmakers". Een briljant avontuur is dit in elk geval!
Datumzondag 17 december 2023 15:52

NaamErik-Jan
RecensieLeuk om weer eens een oud album te lezen. Geschreven in een hele andere tijd. Grapjes die nu echt niet meer door de beugel zouden kunnen, komen er volop in voor. Leuk plot, mooie tekeningen maar ik vond het wel wat langdradig.
Datumzaterdag 23 april 2022 20:34

RecensieEen mooi verhaal waarin weldoenen een hoofdthema is.Het verhaal is na te lezen in de verhaal sectie. Een logisch verhaal dat de lezer naar India voert waar Lambik een ring terug geeft die hem weldoener maakt. Dat Lambik op zijn eigen originele manier weldoener speelt is treffend gekozen, frappant is wel dat door de jaren heen Lambik op wel heel verschillende wijzes met geld omgaat: dan weg geven, dan oppotten dan vergokken......niet echt constutent of passend bij het wispelturige karakter van de persoon? Leuk is ook de onrust die onstaat als men om niet geld ontvangt. Mooi getekend sterke humor een zeer goed album. Eén van de betere. Moraal zonder zeikerig te worden. Toch blijf ik het raar vinden dat een weldoener , iemand met een goed hart, met een machinegeweer zijn vijanden afknalt......wispelturige Lambik of was Willy V. toch minder vredelievend dan altijd wordt geschetst?
Datumvrijdag 27 maart 2020 10:19

RecensieMooi verhaal over Lambik die zich als weldoener ontpopt zodra hij een toverring heeft gekregen waarmee hij geld kan genereren. Typisch dat Lambik niet zichzelf wil verrijken maar meteen iedereen rijk wil maken. Dit leidt in eerste instantie tot wat chaotische taferelen en ook een reactie vanuit India waarbij onbekenden Lambik zowel willen helpen als hem met harde hand van de ring willen ontdoen. Deze strijd brengt iedereen in India waar uiteindelijk de ring wordt geplaatst op de Taj Mahal. Een verhaal met een prima opbouw en goede tekeningen.
Datumzondag 13 november 2016 06:05

RecensieDe wilde weldoener, Lambik dus, komt puur toevallig in handen van een toverring dankzij de vader van het meisje Treesje voor wie hij gul en edelmoedig was. Als Lambik ontdekt dat hij hier geld mee kan toveren wordt hij alleen iets TE gul, gaat hij zich als een soort heilige verkleden en overal geld rondstrooien als graan op een akker! Zonder het alleen te beseffen zorgt hij hierdoor dat sommige mensen te rijk worden, ruzie met elkaar krijgen, de waarde van het Belgische geld snel daalt en iedereen om allerlei verschillende redenen achter Lambik aan gaan: zijn vrienden, de politie met de bekende (besnorde) commissaris, criminele Indiërs onder leiding van Rama en een vreemde gebaarde Indiër met een groot mes en zich erg tegenstrijdig gedraagt. Rama wil de toverring bemachtigen om schatrijk te worden wat onmogelijk is omdat de toverkracht alleen bij rechtschapen mensen werkt terwijl de geheimzinnige Indiër juist verhinderen wil dat de ring wordt misbruikt en terugkeert naar India richting de Tai Mahal. Lambik en zijn vrienden worden steeds gevangen genomen door Rama en de eerstgenoemde misbruikt helaas enkele malen zijn goddelijke status (door zich toevallig te vermommen als Ganesha, een god met een olifantenkop) die zowel vriend als vijand hem opdringen. Zo schiet Lambik zelfs met geld in een machinegeweer vijandige Indiërs neer en komt erachter dat de gebaarde Indiër (die in de zee was gegooid door Rama na diens gevangenschap en door vriendelijke apen wordt gered) niemand anders is dan maharadja Symore. Deze zat achter de toverring aan omdat deze 200 jaar geleden was gestolen toen de Tai Mahal werd gebouwd, in een miniatuur van de tempel werd verborgen en deze kreeg Lambik aan het begin van het verhaal in handen. Jerom verslaat de bende van Rama waarna Lambik de ring op de tempel wil plaatsten en totaal geen hoogtevrees lijkt te kennen, net zoals hij ooit tegen een kantoorgebouw opklom, gelijk aan Spiderman! Rama wil deze alsnog bemachtigen en raakt in gevecht met Lambik waarna Jerom de laatste van de tempel gooit. Hoe Rama dit echter overleefde is onbekend al wordt er wel bij vermeld dat hij alsnog tot inkeer komt omdat het slijk van de aarde nou eenmaal niet gelukkig maakt, zoals de maharadja en een fakir meedelen maar een glimlach meer. Alleen kan daarmee de staatskas van België, zoals de minister van Financiën zou willen als Lambik doorging met geld uitdelen, niet worden gevuld!
Datummaandag 27 april 2015 19:12