De sprietatoom

De sprietatoom Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De sprietatoom verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,70

RecensieDe Sprietatoom, nog een geweldige klassieker uit Vandersteens gouden periode. We zien dat hij in dit verhaal nog steeds zoekende is naar een vaste samenstelling van alle karakters. In dit album wordt mijn persoonlijke favoriet dan ook geïntroduceerd: Lambik! En wat een entree maakt hij! De scene die op de cover staat afgebeeld maakt het karakter al meteen onsterfelijk. In de rest van het verhaal komt hij nogal dom en onhandig over, maar later zou hij steeds meer de held van het verhaal worden tot Jerom op een gegeven moment het stokje van hem zou overnemen. Verder doet ook het autootje Vitamitje in dit album zijn intrede.

Dan het verhaal zelf. Opnieuw is de naoorlogse sfeer bepalend voor het verhaal. De voedselschaarste die na de Tweede Wereldoorlog heerste komt een aantal keer duidelijk in het verhaal terug. Het begint al op de hoeve als de boer en boerin bang zijn voor de controleurs. Verder is dit het eerste verhaal waarin het begin echt een beetje griezelig is, iets wat Vandersteen in de latere jaren steeds beter onder de knie zou krijgen in albums zoals de Zwarte Madam en de Tuf-Tuf club om er maar een paar te noemen. Het begint al op de boerderij als een klein ventje steeds Savantas roept en eindigt als Suske en Wiske bijna omkomen bij de brand in de molen. Daarna krijgt het verhaal een hoog achtervolgingsgehalte. Zelf vind ik het altijd wel leuk dat Savantas langs enkele toeristische trekpleisters in België trekt, maar ik kan ook begrijpen dat veel mensen dit wat minder vinden.

Dit is geloof ik ook een van de weinige verhalen waarin we zien dat de schurk daadwerkelijk om het leven komt, aangezien Savantas door een vogel wordt opgegeten. In de S&W klassiek versie zijn er verder twee stroken die niet in andere versies voorkomen. Ten eerste de pagina waarin ze ontsnappen aan een spin terwijl ze verkleind zijn, en ten tweede als ze de sprietvelden onder water zetten. Ik kan wel begrijpen waarom deze stroken niet in het uiteindelijke album zijn opgenomen, maar alsnog wel leuk om ze te lezen. Savantas motivatie om over de rest van België te heersen vind ik zelf altijd een beetje mager, maar dat neemt niet weg dat ik de Sprietatoom verreweg het beste album uit Vandersteens experimentele periode vind, waarin elk album bijna bestaat uit een andere groep karakters (Rikki & Wiske - De Koning Drinkt). Omdat het album alleen al door Lambiks entree mythisch is, vind ik een 9 dan wel op zijn plek.

Datumdinsdag 16 mei 2023 15:41

NaamDanny Knuiman
Recensieik heb genoten van dit album wat boordevol humor zit van lambik en avontuur
Datumdinsdag 10 augustus 2021 10:22

RecensieEen leuke klassieker waarin Lambik voor het eerste verschijnt. Vergelijk deze Lambik met de Lambik uit het bevroren vuur en je ziet wat voor metamorfose hij in de loop der tijd heeft ondergaan! De Sprietatoom is een leuk verhaal met een griezelig begin, dat af en toe een beetje kinderachtig aandoet. De achtervolging in België is wel echt leuk! Een leuke klassieker die wel een 9 waard is!
Datumzaterdag 19 juni 2021 03:12

RecensieDe Sprietatoom, het verhaal waarin we de grootste vaderlandse held uit de twintigste eeuw ontdekken, Lambik! Ondanks dat het verhaal erg sterk en griezelig begint (de sfeer doet denken aan het niveau van de Zwarte Madam, De bokkerijders en de Tuf-Tuf club) kakt het verhaal daarna behoorlijk in. Er zit niet echt spanning in het verhaal en het doet allemaal wat dwangmatig aan. Persoonlijk kwam ik er niet echt lekker door toen ik het las. Het album heeft zo wel zijn momenten zoals Lambiks eerste verschijning en Savantas die uit de Hemel en Hel wordt weggestuurd. Puur vanwege de nostalgie en de ouderwetse tekeningen geef ik dit verhaal een acht, maar eigenlijk is het niet meer dan een 6 waard...
Datumwoensdag 09 juni 2021 12:24

Leeftijd67
RecensieEén van de sterkste samen met Op het eiland Amoras en, De Zwarte Madam: het improivserend dynamisme, de volkse spontaneÏt, in verhaaltrant en tekening, die in de latere albums helemaal verloren zal gaan. Vandersteen doet hier iets buitengewoons - iets waar geen enkele striptekenaar hem in heeft kunnen navolgen: hij laat een hoofdpersonage sterven, - weliswaar de slechterik "Savantas" (Hitler?), en laat hem zelfs terugkomen (omdat hij zijn kolenbons niet mee heeft voor de hel) . De angst voor de oorlog en de bezetter "die iedereen kan verkleinen" en de angst voor de atoombom komen hier sterk naar voren
Datumdinsdag 20 april 2021 08:51

RecensieOok deze onlangs in de originele tekenngen voor het eerst gelezen. Toch wel raar dat het direct minder gedetailleerd word na het Gravensteen. Daarvoor was het verhaal helemaal top, met de grimmige sfeer in de molen en het bezoek aan Barabas. Daarna verliest Vandersteen precies wat inspiratie en wordt het verhaal meer een "rammelende rally" naar verschillende stenen, en helemaal op het einde stuurt hij Savantas zomaar even naar de hemel en de hel om Barabas dan te bekeren om zijn uitvindingen te staken. Een rare wending aan het einde van het verhaal. Barabas lijkt voor altijd te stoppen met uitvindingen en het duurt ook nog een hele tijd voor we hem nog eens terug zien in een verhaal (Het zingende nijlpaard, als ik me niet vergis.)
Het is een beetje jammer dat een verhaal dat zo goed begint toch wel vrij zwak eindigt. Maar natuurlijk is dit verhaal waar Lambik voor het eerst zijn opwachtig doet. Duidelijk nog wat knulliger, kleiner, ouder ook vind ik, en met meer haar dan de drie sprietjes, en een duidelijkere snor. Wist Vandersteen toen al dat hij er een vast personage van ging maken? Als ik het eerstvolgende verhaal lees zit hij in het begin al in de living van Sidonia en voelt hij zich al heel goed thuis. Dus ik denk het wel. Hij ontbreekt wel een keer in de koning drinkt, vreemd genoeg. Lambik komt soms wel heel knullig getekend over, bekijk pagina 42 maar eens. Het is goed dat dit nog verder geëvolueerd is. Wat ik ook nooit gesnapt heb, is waarom Lambik zich als Savantas had verkleed en volgens Wiske "zich vergist" had.
Al bij al is het beter getekend dan in de hertekende versie, met de verschillende kleuren achtergrond als er geen achtergrond was getekend. Maar als je vergelijkt met het eiland Amoras is dit toch wel een beetje een teleurstelling;
Datumzondag 24 januari 2021 18:25

RecensieHet tweede Suske en Wiske-verhaal begint sterk. Onze vriendjes gaan kamperen, maar moeten tijdens een regenbui schuilen en belanden in een griezelige oude molen. Verwrongen balken, spinnewebben en een boel geheimzinnigheid: horror waar Hitchcock nog een puntje aan kon zuigen. Daarna is het echter gauw uit met de sfeer: professor Barabas doet de kinderen een lollig autootje cadeau en na nog een kort spannend intermezzo in de molen belanden we in een dolle achtervolging op de naargeestige maar ook oppervlakkige schurk Savantas. Deze heeft een uitvinding van Barabas ontvreemd waarmee hij Jan en alleman kan verkleinen en waarmee hij het hele land aan zijn voeten hoopt te leggen. Meer dan dat wordt het niet: het personage Savantas is plat als een pannenkoek en lijkt eigenlijk alleen te bestaan omdat een verhaal als dit nou eenmaal een slechterik nodig heeft.
In zijn tweede S&W introduceert Vandersteen tevens een nieuw vast karakter: Lambik. De zelfbenoemd loodgieter-detectief is door Barabas ingehuurd om Savantas te vangen, maar blijkt in de praktijk niet bepaald doortastend. Sterker nog, hoezeer we later ook van Lambik zijn gaan houden, in zijn eerste optreden werkt hij vooral op de zenuwen. Keer op keer loopt hij vooral in de weg, en je vraagt je af wat Vandersteen eigenlijk met hem van plan was. Pas nadat Vandersteen voor Hergé Het Spaanse spook ging tekenen, kreeg Lambik zowaar inhoud en een IQ. Tot die tijd was het vooral een doodvermoeiende kwibus die onze vrienden in de nesten bleef werken, of hij nou met de Zwarte Madam heulde of aan de Chinese opium ging.
Al met al ben ik eigenlijk niet zo'n fan van dit album, ook al geldt het als een klassieker. De plot is niet meer dan een lange achtervolging door België en (primeur!) Nederland, de tekeningen kriebelen alle kanten op en het duurt me al met al te lang. Zelfs de bekering van Savantas blijft maar duren. Opvallend is wel dat Barabas aan het slot zijn beroep van uitvinder in de wilgen hangt, waarna hij twaalf verhalen lang uit het zicht zou verdwijnen. Pas in Het zingende nijlpaard zien we hem terug, als aan lager wal geraakt colporteur. Gelukkig kwam het daarna weer goed met hem.
Nog een korte opmerking over de hertekening uit 1961. Net als die voor Het eiland Amoras is die niet best. De strakke, zielloze plaatjes matchen niet met het wat kinderlijke verhaal, maar doen de griezelige scènes ook geen recht. De oorspronkelijke tekeningen waren misschien onbeholpen, maar oneindig veel charmanter.
Datumzaterdag 21 november 2020 20:40