De wolkeneters

De wolkeneters Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De wolkeneters verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,30

Naamemmes
RecensieNaar mijn weten de tweede keer pas dat onze helden echt de ruimte in gaan. En deze keer verder dan naar de achterkant van de maan. Realistisch is het wel helemaal niet, maar bedenk dat toen dit album gemaakt werd in 1960, dat we nog negen jaar verwijderd zijn van onze eerste stap op de maan! Het wolkenrijk is ook op zijn minst raar : onze helden komen nog aan in ruimtepak, om daarna in een open ruimtetuig te vliegen naar Kumulolis. En alhoewel over zwaartekracht blijkt te zijn, zitten ze even daarna op zwevende stoelen en tafel... maar een kniesoor die daar op let! Vandersteen heeft zijn fantasie wel echt laten gaan en hij had er duidelijk leut in om de futuristische steden te maken. Het ademt allemaal een leuke sfeer uit.
Jammer dan dat de robots zelf iets minder geslaagd zijn, vooral omdat ze, zonder enige reden, altijd in rijm praten. Dat maakt wel dat de oorspronkelijke versie en de hernomen versie nr 109 redelijk veel verschillen in tekstballonnen. Alle teksten zijn zoals gewoonlijk vernederlandst, maar omdat het moest blijven rijmen... Ik haatte het rijmen al in "de koning drinkt" dus hier had ik het er ook niet mee.
De originele versie bevatte heel wat verwijzingen naar de trouw van Boudewijn. De vuistslag op de salontafel in het begin van Jerom dat heel het verhaal in gang zet, ging eigenlijk over Chroestjtsjov die zijn schoen uittrok om er mee op de tafel te slaan tijdens een vergadering van de UN. Het werd, in de latere versie, een vlieg die hij wou doodslaan.
Het is ook tof om heel het team nog eens samen alles te zien beleven. Jerom wordt wel even uitgeschakeld maar dat duurt niet lang. Het verhaal begint ook heel mysterieus. Lambik die dan meegenomen wordt door een vliegende schotel... De reis daarnaartoe met de raket bevat ook een heel goede scene met een vergrote wesp door de snelgroeier. Denk ook hier dat een film zoals "Alien" nog gemaakt moest worden! Barabas die dan vermeld dat Jerom de wesp niet doodde... geweldige manier om Theofiel Boemerang (zijn derde optreden) te herintroduceren. Het viel me wel wat op dat Vandersteen daarna niet goed meer wist wat hij er mee moest aanvangen. Voor 13 pagina's zien we hem amper. Hij is dan wel verantwoordelijk om de robots meer kennis te geven over centjes (hoe doet hij dat?) en dat is dan ook de ondergang van het rijk , gevolgd door een reusachtige meteorenregen. Bye bye robotjes. Wat een toeval seg.
Al bij al heeft Vandersteen met dit verhaal duidelijk weer een moraal lesje te geven, en net daarom denk ik dat de passage in de twee steden zelf niet het beste gedeelte vind, maar al de rest wel. De setting van het verhaal is wel heel origineel en steekt uit boven alle verhalen tot nu toe als heel scifi achtig. Zou het kunnen dat Vandersteen I robot had gelezen van Asimov?
Tenslotte nog een woordje over de cover : hoe geniaal is het van Vandersteen om Suske te doen grijpen naar een geweer? Het maakt de tekening erg levendig vind ik. (Waarom waren trouwens die geweren in die steden? Dat hebben die robotten toch niet nodig voordat onze helden daar arriveerden? Ach ja...)
Datumvrijdag 13 oktober 2023 17:29

NaamRetroDancer
RecensieHoort ook tot de besten. Leuk SF verhaal waarbij het in het begin zeer geheimzinnig is wat er nou in Lambik zijn huis is geslagen. Ook de wereld die ze in de ruimte ontdekkenvan de twee idealistische wetenschappers is mooi gemaakt.
Wel een beetje zonde dat ze de wereld van Kumu en Kosmo uiteindelijk in de vernieling helpen.
Datumzaterdag 25 maart 2023 08:34

RecensieWel leuk die rijmende robots, maar echt veel valt er over dit verhaal niet te zeggen. De vreemde gebeurtenissen in het begin zorgen meteen voor een spannende sfeer, later zwakt het weer wat af, maar eenmaal in de ruimte, gaat het weer de goede kant op. In de ruimtesteden gaat het een beetje beide kanten op. Kortom een beetje middelmatig, maar lang niet slecht
Datumwoensdag 14 december 2022 11:30

RecensieTijdens een gezellig zaterdagavondje met wat we tegenwoordig de 'samengestelde familie' zouden noemen, mag Lambik het beleven dat iets door zijn dak vliegt en een diepe put in de kelder slaat. Het duurt even voordat de autoriteiten wakker worden, maar dan gieten ze Biks huis ook meteen in het beton. Nee niets aan de hand, gaat u maar rustig slapen... Gelukkig heeft professor Barabas al gezien wat het probleem is, en als Lambik dan ook nog wordt ontvoerd door ruimtewezens zit er voor de anderen niks anders op dan zelf maar het heelal in te vliegen. (Merk op dat Sidonia wederom soep kookt aan boord, maar dat die zowaar niet over iemands hoofd of op het instrumentenpaneel belandt...) Eenmaal in de ruimte blijken twee wetenschappers er elk een stad met robots te hebben gebouwd, volgens de beste tradities van het Expo '58-design.
Vooral de aanloop is weer ijzersterk spannend en toch komisch opgebouwd, zoals alleen Vandersteen dat kon. Eenmaal in de ruimte kun je de rijmende robotjes niet echt serieus nemen, maar het is allemaal weer erg vermakelijk en het figuur Theofiel wordt weer effectief ingezet. Goed ook hoe het thema van de opkomst van de computer met zijn ijskoude verstand wordt behandeld, evenals de wetenschap met de atoombom nog vers in het geheugen. Minpunten voor de inkleurders die de rode planeet Mars mintgroen hebben weergegeven, maar verder is dit een klassieker uit de goede ouwe tijd.
Datumzondag 27 december 2020 08:25