De groene splinter

De groene splinter Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De groene splinter verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,55

RecensieBij de groene splinter lijkt de magie van de blauwe reeks voor het eerst een beetje uitgewerkt. Het verhaal is nog wel spannend, maar niet meer van het niveau dat voorheen bereikt werd. Ook de tekeningen vind ik echt achteruitgegaan, vooral als je het vergelijkt met de gezanten van mars. Het verhaal is op sommige momenten wel spannend , zoals wanneer de oorlog tussen de dwergen en de reuzen. De potentie is er wel, maar het lijkt alsof Vandersteen rond deze periode wat problemen had qua inspiratie. Dit is ook in de rode reeks wel terug te zien. Het hele concept is wel aardig, maar de uitvoering is iets minder. Daarom hou ik het kort en geef ik een 8.
Datumwoensdag 20 december 2023 21:55

NaamAmoras/J.Rom liefhebber
RecensieDit verhaal begint sterk, maar zakt in vanaf het moment dat men in de ondergrondse wereld komen. In vergelijking met vorige Blauwe Reeks albums, heet dit verhaal een zwak plot. De dwergen & reuzen zijn moeilijk serieus te nemen. De tekeningen zijn prima.
Datumzondag 26 november 2023 20:17

RecensieDe Groene Splinter, het een na laatste album uit de blauwe reeks. Het is nu wel overduidelijk dat de kwaliteit van de verhalen langzaam maar zeker op zijn retour begon te raken. Vergeleken met ‘De gezanten van Mars’ en ‘Goud voor Rome’ is de Groene Splinter een erg middelmatig verhaal, maar dat komt ook gewoon omdat de andere verhalen zo ontzettend sterk zijn. Het verhaal begint nog wel aardig met een mysterieus omheind gebied en mannen met witte maskers. Het doel van het omheinde gebied blijkt om een onderaardse wereld te beschermen die enkel bereikt kan worden door een ondergronder: de Stalen Mol. Deze Stalen mol is verder overduidelijk ‘gestolen’ uit het verhaal de Knokkersburcht, waar prof Barabas deze uitvinding doet. In het ondergrondse, prehistorische gebied wordt door een zwevende steen met daarin een ‘Groene Splinter’ naar een onbekend metaal gezocht dat lichter dan lucht is en uit een meteoor komt. Twee verraderlijke witte maskers, Norton en Muller willen dit metaal uit de meteoor buitmaken om door te verkopen aan wapenhandelaars en zo dus veel geld te verdienen.
Het verhaal speelt zich voor het grootste deel af in een ondergrondse, prehistorische setting. Vooral de oorlog tussen de Reuzen en de dwergen staat centraal. Lambik geeft leiding aan de dwergen en neemt het op tegen de beresterke Thorax. Uiteindelijk wordt er vrede gesloten tussen de dwergen en de reuzen en besluit Lambik om de groene meteoor op te blazen. Hierbij worden Norton en Muller in hun Stalen Mol naar het oppervlakte geslingerd, maar een edelmoedige Lambik besluit ze te redden. Norton en Muller zien hun fouten in en besluiten onze vrienden weer naar het aardoppervlak te brengen.
De Groene Splinter is daarmee nog best een aardig album, maar als het vergeleken wordt met zijn illustere voorgangers dan moet ik toch echt een 7 geven. Het niveau van het Spaanse Spook en de Tartaarse helm ligt zoveel hoger dan de Groene Splinter, en ook de tekeningen zijn in die albums veel beter naar mijn mening. Als je alle S&W in chronologische volgorde leest, zoals ik nu aan het doen ben, dan zie je duidelijk dat het niveau en tekenwerk van de albums na 1953 duidelijk aan het afnemen is. In vergelijking met albums van Geerts is dit nog steeds een topper, maar voor Vandersteen stel ik hogere eisen. Daarom krijgt dit album van mij een 7.
Datumwoensdag 21 juli 2021 10:41

RecensieDit heb ik altijd het minste 'blauwe' album gevonden. Waarom? Het begint nog wel aardig, als onze vrienden in een afgesloten bos een geheime basis vinden met daarin een gemaskerde geheimzinnigaard, waarna er een griezelige machine uit de grond opduikt. Het blijkt allemaal te gaan om een zwevende steensoort die verborgen ligt in een voorhistorisch landschap met dinosaurussen en holbewoners, waar je om onduidelijke redenen alleen ondergronds kunt komen.
Eenmaal daar aangekomen, is het snel uit met de pret. We worden getracteerd op een boel flauwe verwikkelingen met de oermensen, die vreemd genoeg enkel in mannelijke gedaante voorkomen. Het doet allemaal erg denken aan latere ongein met volkjes als de Galliërs in De nerveuze Nerviërs of de Blippies in De gramme huurling, waar ik ook al geen fan van was. Het heeft allemaal weinig om het lijf en de enige goede grap (Lambik gebruikt de beenplaten op de rug van een dinosaurus als trap) is eruit geknipt.
Nu we niet in de Middeleeuwen of de Romeinse tijd zijn, of geboeid kunnen worden door ingewikkelde Blake en Mortimer-plots, heeft de blauwe reeks ineens wel erg weinig om het lijf. Vandersteen doet een poging tot een 'grappig' blauw verhaal en schiet daarmee in zijn voet: zonder de eigengereide 'rode' Wiske en de input van kleurrijke karakters als Sidonia en Jerom lukt het maar matig om de lezer te vermaken. Dan helpt het zoveelste lollige dierlijke vriendje ook niet meer.
De inspiratie was duidelijk op: de Terranef die drie jaar eerder De knokkersburcht op stelten zette, wordt hier domweg (en een stuk minder grappig) gekopieerd. Ook een visuele gag uit De stierentemmer (Lambik volgt in zes plaatjes iemand die door de lucht wordt geslingerd) is uit de recyclebak gehaald. Als je nagaat dat dit album stamt uit dezelfde tijd als pareltjes als De spokenjagers, De stemmenrover en Het sprekende testament, steekt dit verhaal helemaal bleek af. Gelukkig zou Vandersteen nog één keer schitteren met Het gouden paard, maar De groene splinter legt genadeloos bloot wat er stiekem allemaal mis was met de 'blauwe' albums.
Datumwoensdag 03 februari 2021 07:52

Recensie7e van 8 verhalen die in KUIFJE verschenen en deel uitmaken van de Blauwe Reeks. Om in de Rode Reeks te passen moest het verhaal ingekort worden. Dat werd echter zo slordig gedaan dat de hele samenhang verloren ging en sommige dingen onduidelijk blijven
Dit verhaal heet in het Frans LES MASQUES BLANCS, wat "witte maskers" betekent. In latere heruitgaven zijn deze maskers echter blauw geworden
Op een afgelegen plek blijken voorhistorische mensen te wonen. Dat hoeft niet eens zo vergezocht te lijken. Ook nu nog leven mensen in Australië, Afrika en Zuid-Amerika op voorouderlijke wijze. Het is wel een beetje cliché om holbewoners met dinosaurussen te laten leven
De jonge dino die met de groep meereist, krijgt de naam Lollo. Dit was het koosnaampje voor Vandersteens jongste dochter Liliane die ten tijde van de publicatie net twee was
De zwevende steen is een uitstekende vondst. Niet alleen vanwege het belang dat iedereen er in stelt, maar ook vanwege de grappige toestanden die er af en toe door ontstaan
Datumzaterdag 23 januari 2021 19:55

RecensieEen erg goed album. De blauwe reeks lijkt met meer zorg te zijn gemaakt dan veel reguliere verhalen. Kenmerkend zijn de gedetailleerde tekeningen, de verhalen met verschillende plots en wendingen en alle op een achtergrond die zich op een exotische locatie likt af te spelen. DE boeken zijn doorgaans spannender.Toch heb ik mijn bedenkingen. Lambik, Suske en Wiske spelen er in mee....dat doet afbreuk aan de originele serie. De serie heet niet "Lambik". Ik snap de reden waarom maar het is mijns inziens geen goede. Ik vind er wel heel veel tekst in zitten en dikwijls zeer klein geschreven. Toch is de serie erg goed, blijkens de reacties. Ik ben het er mee eens. Ook dit verhaal. Het begint heel spannend rond het avontuur met de Stalen Mol. Dan worden we mee genomen naar de prehistorie in de zoektocht naar de meteoriet die de groene splinter uitspuwt. De Stalen Mol is toch wel een link naar de reguliere serie. Dat dat mocht van Hergé. Dit verhaal lijkt het meest overeen te komen met de rode serie. EEn goed album en dat is het.
Datumzondag 12 april 2020 17:34

RecensieToch een iets minder verhaal uit de blauwe reeks want waar de verhaaldichtheid in de andere blauwe albums heel hoog ligt met veel plotwendingen is dat hier minder. Suske, Wiske en Lambik gaan op zoek naar een speciale meteoriet in een prehistorische wereld en proberen deze voor de blauwmaskers te bereiken.

Maar deze tocht komt wat op een zijspoor als ze bij de dwergen terecht komen die in oorlog raken met de reuzen. Wederom zeer goede tekeningen dus zeker een acht waard.

Datumzaterdag 19 november 2016 08:16