De groene splinter

De groene splinter Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De groene splinter verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,90

RecensieDit album lijkt bijna een combinatie van science-fiction en de oertijd te wezen. Als Lambik de geheime basis ontdekt (bewaakt door een Deense dog) waarin een geleerde, de leider van de Blauwe Maskers, ooit aan een Stalen Mol werkte en zo een groene steen in de Oertijd op het spoor komt waarmee dodelijke wapens mee kunnen worden gebouwd. Lambik gaat samen met Suske en Wiske achter de ontrouwe handlangers van kapitein Person, Northon en Muller, aan en ze komen in een prehistorisch tijdperk terecht waar dinosaurussen en holbewoners naast elkaar leven (in het echt hebben oermensen nog nooit deze reuzenreptielen gezien) en sluiten ze vriendschap met het dinosaurusje Lollo. Zo blijken de Doorslagers (de dwergen) voor hun afmetingen nog knap sterk (oersterk) te wezen als ze de geboeide Suske en Wiske over hun schouders dragen! Lambik weet later hun koning te worden en probeert de vijandige koning Thoraks en zijn reuzen (opgestookt door Northon en Muller in ruil voor vuur) op een afstand te houden al breekt daarvoor wel een oorlog uit. Holbewoners zijn bijna feitelijk de eerste mensen geweest die oorlog voeren en zo erg primitief overkomen hoewel de dwergen en reuzen later vrede sluiten als ze bijna van de dorst omkomen! Lollo wordt constant door de vijand gevangengenomen of verwond maar ze ontkomt elke keer en blijft, zodra Lambik de groene meteoor heeft opgeblazen met de Stalen Mol II, achter in het Stenen Tijdperk. De twee boeven krijgen berouw en nemen de vrienden mee terug met de Stalen Mol I naar het laboratorium. Deze is echter door Person vernietigd opdat vijandige organisaties hier geen misbruik van konden maken en gaan Northon en Muller hem achterna om vergiffenis te vragen. De auto van Lambik, Suske en Wiske blijkt echter op het einde zelf veranderd te zijn in een soort mini-jungle!
Datumdinsdag 24 juni 2014 19:42

RecensieWederom een bijzondere (blauwe) 'Suske en Wiske'. Het is toch wel bijzonder hoe creatief sommige stripmakers kunnen zijn. Ik denk dat het talent van Vandersteen optimaal bennut en aangesproken is toen hij voor Kuifje actief was. Dit keer hebben we te maken met een prehistorische setting vele malen leuker weergegeven dan bijvoorbeeld 'de malle mergpijp'. Onze drie vrienden, Lambik, Suske en Wiske beleven weer een spannend en leuk avontuur. Ze worden hierin bijgestaan door Lollo een dino'tje. Het is verder ook wel een vreemd verhaal, maar dat is van ondergeschikt belang, ket krijgt van mij een negen.
Datumvrijdag 9 maart 2012 08:55

Recensieeen goed boek!
mooie tekeningen en het verhaal is super!
Datummaandag 6 februari 2012 17:39

RecensieDit album hinkt wat op twee gedachten en het geeft voorzichtig aan dat het werk voor Hergé het einde nadert. Enerzijds is er die typische, deftige Kuifje-stijl dat de blauwe reeks zo kenmerkt, anderzijds sluipt het open karakter van de rode reeks op sommige punten er wat in. Dat betekent meer sullige situaties aan Lambik's zijde en personages zoals de holbewoners en Lollo. Het verhaal op zich is heel sterk, het verloopt soepel, maar de tweeslachtigheid speelt dit deel toch wat parten. Al met al toch een 8.
Datumdinsdag 27 juli 2010 13:17

RecensieDe groene splinter is een verhaal wat me altijd zal bijblijven.
Alle lof voor een werkelijk subliem verhaal dat zich afspeelt in de prehistorie. De aanvang-scenes alleen al zijn legendarisch. Lambik die een fantastische heldenrol vertolkt in een verhaal wat neigt naar sciencefiction. Het maakt het allemaal extra spannend. De die hard S&W fanaten hebben dit verhaal gelezen, dat kan niet anders
Datumwoensdag 30 september 2009 00:42

RecensieLeuk verhaal en mooie tekeningen, maar toch is 'de groene splinter' geen topverhaal zoals de tartaarse helm of de schat van beersel. Daarom gebeurt er net iets te weinig. Voornoemde verhalen zaten vol spannende plotwendingen. In dit verhaal staat de achtervolging van de schurken en de zwevende groene splinter centraal. Tussendoor komen ze nog de dwergen en de reuzen tegen en komen ze in de oorlog tussen hen beiden terecht. Het dinosaurusje Lollo is ook best amusant, maar niet meer dan dat.
Datumzondag 7 december 2008 19:50