De toornige tjiftjaf

De toornige tjiftjaf Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De toornige tjiftjaf verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,45

NaamJ.Joffer
RecensieEen van Vandersteens meest activistische albums, deze Toornige tjiftjaf. Na de gebruikelijke geheimzinnigheid blijkt dat Lambik een vogelpak heeft aangetrokken om vogelvangers het leven zuur te maken. Het is de aanleiding voor een boel feiten over deze kwestie, waar ik (zeker als Nederlander) nog nooit van gehoord had. We zijn immers vijftig jaar verder en de praktijken van deze dierenbeulen behoren gelukkig grotendeels tot het verleden. Het album zit echter vol met politiek, iets wat we van Vandersteen toch niet echt gewend waren. De oude meester heeft hier het hart natuurlijk op de goede plek, maar een halve eeuw na dato leest het als een wel erg serieus album. Zelfs de schurken zijn niet zomaar koddig uitgedoste vogelverschrikkers, maar 'buitenlandse agitators' die de publieke opinie komen bewerken. Jerom is niet de goeiige lobbes zoals we hem kennen, maar een kille en strikt onpartijdige journalist die geen poot uitsteekt.
Al met al is het een aardige poging tot een maatschappelijk bewust album, maar doet u mij maar de subtiele steken onder water die Vandersteen meestal uitdeelt. Is meteen ook een stuk grappiger. Wel verzorgd tekenwerk onder supervisie van Paul Geerts.
Datumdinsdag 22 december 2020 19:39

RecensieEEn erg leuk verhaal dat geheel passend in de tijd ( misschien zelfs wel nu ten tijde van Corona) het milieubewustzijn in ogenschouw neemt. Specifieker: de jacht op zangvogels. Hier ten lande wellicht wat minder prominent maar in Frankrijk en verder nog steeds actueel is.
De alom bekende ( beruchte?) Vandersteen belerendheid is hier alom aanwezig. Dat betweterige/ moraliserende kan heel irritant werken hoewel het hier op een aardige manier is gedaan. Ik vind het wijzende vingertje vooral lastig omdat Vandersteen wel onze helden met de grootste wapens laat rondlopen in een familie-/ kinderstrip. Beetje hypocriet. Los daarvan is het een leuk verhaal en vind ik dat milieu sowieso grote aandacht verdient. Lambik als Tiftjaf werkt heel sterk. De originaliteit hiervan is erg sterk. Jerom is inderdaad wat dubieus...laat zijn vrienden ploeteren omdat hij objectieve journalist is. Bedenkelijk. De vraag waarom Lambik van onverschillige naar betrokkene vliegt (letterlijk) is ook raar. Ik vraag me wel af of dit verhaal de tand des tijds kan weerstaan, zeker in Noord Europa. Ik heb weinig op- en aanmerkingen op de tekeningen.
Goede titel: wat is "toornig" een mooi woord! Ach onze taal verdient veel meer respect.
Datumdonderdag 30 april 2020 20:28

RecensieEen typisch jaren 70 verhaal want mede door de Club van Rome werd een jaar later, in 1972, het natuurbewustzijn van het publiek flink gestimuleerd. Ook Suske en Wiske deden hier fanatiek aan mee gezien de vele albums waar het beschermen van de natuur centraal staat, zoals ook bij deze Toornige Tjiftjaf. Deze boodschap lift het verhaal naar een hoger plan.
Wel zijn de tekeningen wat grof, niet erg hoogstaand en zijn zo hier en daar de achtergronden erg simpel. De scene's waar auto's bij betrokken zijn zien er matig uit maar door het goede verhaal waardeer ik het toch nog met een 8.
Datumdonderdag 24 november 2016 07:18

RecensieEen prima 'Suske en Wiske' album. Met een goed verhaal waar (bijna al) onze vrienden het opnemen tegen de vogelvangers. Het verhaal zit goed in elkaar en is erg spannend, het kan haast niet anders dan dat je na het lezen veel meer sympathie hebt voor (de) vogels. Het maakt ook deel uit van een zeer fraaie top-drie reeks.
Met nr. 116 De bronzen sleutel, nr. 117 De toornige tjiftjaf en nr. 118 De gouden cirkel. Dit zijn drie verhalen die er echt tussen uitspringen en ik vind het het wel mooi dat ze dan ook bij elkaar staan. Over het verhaal zelf wil ik niet al teveel verklappen, maar het is een absolute aanrader.
Datumdinsdag 13 november 2012 09:37

RecensieLambik blijkt in dit album zich tot een fanatieke natuurliefhebber te hebben ontwikkeld (al lijkt hij eerder het tegenovergestelde te bedoelen) om de vogelvangst in België te bestrijden. hij schuwt geen middel om vogelnetten te vernielen, vogeljagers af te tuigen en de jongste onder hen een flink pak voor zijn broek te geven! Die vogeljagers lijken totaal niet te beseffen dat zangvogels juist nuttig zijn daar zij, zoals Jerom al aankaart, tonnen insekten per jaar eten die weer schadelijk zijn voor de landbouw. Dat sinister genoeg die bende van de Vogelschrikbrigade (allemaal verkleed als vogelverschrikkers) meer op de, als tjiftjaf verklede, Lambik jaagt en niét op vogels maakt hen meer tot mensenjagers! Het was inderdaad erg frappant dat de dokter via een walkietalkie Suske, Wiske en Sidonia moest leren om de gewonde Lambik te opereren. Jerom was als journalist minder behulpzaam en wie alleen het ware brein was achter de Vogelverschrikkers zou nooit bekend worden. Het is wel te hopen dat in België nooit meer zal worden gejaagd op (zang) vogels!
Datumvrijdag 7 september 2012 22:05

NaamLennart
RecensieMet dit verhaal maakte Vandersteen zich hard voor de vogelbescherming. Helaas is de vogelvangst en -jacht 40 jaar na het verschijnen van het album nog steeds een actueel probleem. Denk bijvoorbeeld aan de trekvogels die jaarlijks vanuit Nederland richting Afrika vliegen. Nog steeds lopen zij kans, na honderden kilometers gevlogen te hebben, domweg, door "liefhebbers", boven Frankrijk en Spanje te worden neergeschoten. Vandersteen heeft door middel van dit album een statement willen maken. De recensies hier bewijzen het nut hiervan; het album wordt nog altijd door jonge lezers gelezen die daardoor kennismaken met dit probleem. (Paul Geerts richtte zich op de internationale vogelhandel in "De vogels der goden").

Het verhaal zelf is niet bijzonder sterk. Er zitten wat vreemde plotwendingen in het verhaal. Zo is Lambik is in het begin van het verhaal ‘nogal cynisch’, maar wordt later een radicale vogelbeschermer. Jerom overwelmt je daarentegen met feitenkennis en maakt duidelijk hoe grootschalig het probleem wel niet is, maar blijft later in het verhaal passief (naar eigen zeggen door zijn rol als journalist). Een beetje dubieus. Uiteraard is hiervoor gekozen zodat het verhaal?gerekt kan wo?den (Anders had hij namelijk direct die hele bende vogelverschrikkers op kunnen ruimen). Waar die bende vogelverschrikkers vandaan komt en wat ze nu precies willen weet niemand. Tekentechnisch is dit verhaal niet echt hoogstaand, maar daar zullen weinigen zich aan storen.

Geen klassieker, maar ondanks de zwakke punten, omwille van de boodschap van dit verhaal, toch een voldoende.

Foutjes:
- Vogelbeschermer Lerfin staat op strook 153, plaatje 2, op Sidonia’s staart, maar in het plaatje staat hij er toch echt een eind naast.