De duistere diamant - Lezers-recensies

De duistere diamant

De duistere diamant Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De duistere diamant verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,18

Naamemmes
RecensieDe duistere diamant continueert de terug hogere kwaliteit van verhalen die begon vanaf de stemmenrover. Vanaf dan probeerde Vandersteen ook (een beetje zoals Nero, toeval?) de verhalen wat op elkaar te laten volgen en in dit album valt het ook op dat er wat meer actualiteit in gestoken werd (Nero weer?). In de gekleurde reeks is die actualiteit wel verdwenen.
Qua tekenstijl is het opvallend dat de inktlijn in de gekleurde reeks niet verdikt is, zoals tot nu altijd gebeurde. Dit lijkt terug de originele inktlijnen te zijn. Dat maakt de gekleurde versie echt wel geslaagd, want ook de kleuren op zich zijn goed gekozen. Het is echt , in de nr121 versie, een mooi alternatief geworden van de klassieke versie, en dat is de eerste keer dat ik dat kan zeggen.
De cover is opnieuw getekend, waarbij de veranderingen miniem zijn. Enkel de ridders op de voorgrond zijn volledig anders en ze zijn nu nog maar met twee. Ook merkte ik op dat het gezicht van Alwina op een wat andere manier is getekend (kijk maar eens naar de ogen). Dit album is van 1958, en het rode ridder debuut verscheen in albumvorm in 1959, maar mogelijk is het wel getekend (weliswaar grotendeels door Karel Verschuere, Eduard de Rop en Bob Vandersteen) in 1958. Zou het kunnen dat hij dit gebruikte om al eens te oefenen, of dat Vandersteen dat gezicht uitbesteed heeft aan iemand anders? In elk geval maakt het Alwina mysterieuzer, en aangezien ze een soort van tovenares is, past het wel bij haar.
Jerom komt, behalve in een cameo in het begin en einde van het verhaal, helemaal niet voor in dit album. Ik denk dat Vandersteen nog eens een "album als vanouds" wou maken, zonder zich constant zorgen te moeten maken dat het probleem te gemakkelijk zou kunnen opgelost worden door hem. Hij belooft wel, op het einde, dat Jerom zijn passie voor fotografie in het volgend verhaal een rol zal spelen (waarmee hij die continuïteit weer gebruikt).
De duistere diamant is een geweldige macguffin. Als je het verkoopt ga je langzaam dood... hoe onheilspellend is dat? Het beste stuk - en het meest bijblijvende gedeelte die ik had als kind - zijn de laatste pagina's waarbij ze de diamant moeten blijven doorverkopen om te kunnen overleven, en ook Sidonia zo zien aftakelen dat je ze bijna niet meer herkent is heel indrukwekkend. Dit gegeven alleen al had goed geweest om een heel album te vullen. De rest van het verhaal is origineel in die zin dat onze helden op een andere manier naar het verleden gaan, namelijk via armbanden die nooit meer gaan gebruikt worden tot in "de komieke coco", als ik me niet vergis. Overigens vergat Vandersteen dikwijls die armbanen op hun pols te tekenen... enkel als ze er over spraken. Misschien daarom dat hij ze liever niet meer gebruikte?
Verder gaan onze helden naar het verleden zonder zich te verkleden en nemen ze zelf een jeep uit deze tijd mee. Dit heeft natuurlijk gevolgen over hoe de mensen uit het verleden met hen omgaan en ze jagen ze ook op stang op die manier (zie cover). Dit is uniek denk ik, ik kan me niet herinneren dat zoiets ooit nog gebeurd is! Er zitten wel een paar rare wendingen in, zoals waarom ze een mixer meegenomen hebben (in een grote koffer die we nergens op de jeep zagen), maar kom het is wel grappig wat ze er mee doen. Overigens is heel het deel in het verleden vooral een gebakkelei tussen hen en de ridders, terwijl ze wachten tot de armbanden hen terugflitsen. Dat komt goed uit want ze hadden niet echt een reden om te blijven. Ze komen eigenlijk zo goed als niets te weten (behalve de foto dan van de zwarte ridder), maar de confrontaties zijn wel grappig en het verhaal loopt heel vlot. Ook tof is dat Suske een grotere rol heeft. Niets groots, maar hij doet meer dingen die normaal altijd aan Wiske wordt gegeven. Dit album is geen 10 op 10, maar zeker wel een 9 waard.
Datumwoensdag 14 september 2022 18:29

RecensieIn dit verhaal zit veel humor, maar vooral spanning, mysterie en magie. Wel jammer dat Jerom enkel aan het begin en eind niet veel meer dan een cameo heeft
Op strook 4 komt het cliché naar voren dat er op het ministerie niets gedaan wordt
Voor het eerst sinds DE TAMTAMKLOPPER (5 jaar eerder) wordt even naar Lambiks broer Arthur verwezen als Lambik probeert om Sidonia aan het lachen te maken
Wel een beetje vreemd. Op strook 53 zegt Alwina dat ze afstamt van tovenaars. Toch heeft ze geen idee dat de vreemde dingen die eerder voorvielen door haarzelf kwamen. Pas op strook 97 verklaart Wiske heel logisch: "Sakkertwee, dat is toch simpel! Gij kunt toveren, Alwina!! Gij erfde dat zeker van uw voorouders!"
De tijdarmbanden die Barabas uitvond voor als de teletijdmachine hapert, worden maar zelden gebruikt. Pas 30 jaar later duiken ze weer op in DE KOMIEKE COCO
Er wordt overnacht bij een "oude druïdentempel". Daarin is deels Stonehenge te herkennen. Het is natuurlijk een heel romantisch idee, maar toen de druïden verschenen, waren Stonehenge en dergelijke al een paar duizend jaar verlaten
Op strook 119 komen we voor het eerst te weten hoe het kapsel van Wiske er zonder strikje uitziet
We krijgen nog een wijze raad van de alchimist: "Wie de lach bant, doodt zijn hart"
Op strook 219 is in een tekstblok te lezen dat Alwina gaat trouwen. Dit is wel vreemd te noemen, want door alle vreemde zaken bij de Ganzenhoeve is iedereen in het dorp haar gaan mijden
Aan het eind van het verhaal blijkt Jerom een nieuwe hobby te hebben: foto's maken. In het volgende plaatje zegt Wiske (die eigenlijk moet knipogen): "En ik heb zo'n gedacht dat we met de foto's van Jerom nu heel wat last zullen krijgen!" Dat blijkt maar al te waar, want het volgende verhaal is DE ZWARTE ZWAAN
Datumdonderdag 09 september 2021 06:25

RecensieOndanks dat dit verhaal zeer hoge gemiddelde cijfers krijgt van andere recensenten, snap ik alle lof voor dit album niet zo. Het was mij na het lezen al vrij snel duidelijk dat de baron zelf de diamant had gestolen. Verder vindt ik dat de spanning in het verhaal zelf veel te kort is. Het begin op de Ganzenhoeve is nog wel aardig, maar daarna flitsen S&W zich naar de Middeleeuwen om te vluchten voor de politie (terwijl ze in feite onschuldig waren..). Eenmaal in de Middeleeuwen wordt men meegesleurd in een niet al te boeiend avontuur waarin de fotocamera van Wiske een belangrijke rol speelt. Een zwarte ridder blijkt de grootste vijand, en hij kan net als Alwina, zelfs een beetje toveren. Deze ridder blijkt uiteindelijk de baron, die op een of andere manier ook aan een armband van Prof Barabas is gekomen en zichzelf zo naar het verleden heeft geflitst.
Wat mij daarnaast ook nog irriteert is het feit dat Lambik en vooral Sidonia steeds meer een parodie van zichzelf aan het worden zijn. Lambik is ontzettend arrogant geworden, terwijl hij wel spierkracht heeft ingeboet. In vroegere albums kon Lambik ook weleens dom en arrogant zijn, maar na het Sprekende Testament wordt dit steeds erger lijkt het wel. Sidonia was vroeger verder altijd een gezellige breiende tante, nu wordt ze steeds meer de zielige bonenstaak waar iedereen medelijden mee heeft. Ik snap dat sommige mensen dit juist leuk vinden aan de Suske en Wiske verhalen, maar voor mij is dit altijd een heikel punt geweest. Ergens halverwege de jaren 50 heeft er een omslag plaatsgevonden, waarbij Suske en Wiske steeds meer voor kinderen geschreven werd, en steeds minder voor volwassenen. In de eerste albums zit simpelweg niet zoveel schijtlollige kinderhumor als in de albums die pakweg na 1955 verschenen zijn. Lees bijvoorbeeld de Tuf-Tuf club en vergelijk dat met dit album. Het is een verschil van dag en nacht. Deze verandering is natuurlijk ook enigszins logisch, aangezien S&W steeds meer een massaproduct werd en aangezien Vandersteen ook andere projecten had waaraan hij moest werken, maar zonde vind ik het wel. De Duistere Diamant krijgt van mij dan ook niet hoger dan een mager zesje.
Datumzondag 25 juli 2021 20:27

RecensieNou, daar zijn we dan bij de laatste recensie van de 'klassieke' Suskes en Wiskes (t/m nummer 250 in dit geval, en nog een stel extra). Sinds ik in september 2005 begon, zijn we nu compleet. Toepasselijk genoeg met dit verhaal, dat ik in 1992 van mijn ouders cadeau kreeg omdat het (van de toenmalige albums) de laatste was die ik nog niet gelezen had. Goede herinneringen kortom.
Ik stopte niet lang daarna met actief de albums te verzamelen, en wel na nummer 227 (Het witte wief), het laatste album van 55 pagina's. Dat leek mij een mooi moment om er een punt achter te zetten, want de dalende kwaliteit was inmiddels ook mij opgevallen. (En dan moest Marc Verhaegen nog beginnen.)
Maar goed, De duistere diamant. De club gaat zonder Jerom op een boerderij vacantie vieren, maar uiteraard is er een en ander niet pluis. De vriendelijke boerin blijkt een heks, in het moeras staat een spookachtige oude toren en Wiske krijgt de schuld als een somber ogende edelsteen is verdwenen. Onze vrienden belanden in de Middeleeuwen waar ze een en ander proberen op te helderen.
Een ongecompliceerde vertelling, die fris uit de startblokken schiet. De Middeleeuwen zijn nogal karikaturaal neergezet, wat des te meer opvalt als je net een aantal blauwe-reeksalbums hebt gelezen. Er is spanning, maar er zijn ook nogal wat flauwe grappen. En af en toe moest ik wel mijn best doen om de herinnering aan de abominale verfilming uit 2004 te onderdrukken.
Mag jeugdsentiment een factor zijn in het geven van een cijfer? Het heeft an sich al waarde als iets in staat is om bijna dertig jaar na dato jeugdsentiment op te roepen. Dus lekker om die reden een punt erbij en zo komen we op 8.
Tot slot, complimenten voor deze website, die al zo lang liefhebbers van Sus en Wis bijeen brengt op het www. Misschien dat ik hierna nog wel eens wat albums zal recenseren, maar ik ga geen compleetheid meer nastreven. Sowieso is het lezen van de periode-Verhaegen pure zelfkwelling... Maar verder hoop ik nog altijd dat de serie ooit terug mag komen op het hoge niveau uit de beginjaren of desnoods dat van de topjaren van Paul Geerts. En dan nu een plaatje van een knipogende Wiske en het woord EINDE.
Datummaandag 15 februari 2021 18:31