De kale kapper

De kale kapper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kale kapper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,94

RecensieRond 1970 was Vandersteen op de maatschappelijk relevante tour, en dat zien we ook hier. Net als bij Twee toffe totems gaat het over het toenmalige generatieconflict van de babyboomers tegen hun ouders, ditmaal in de vorm van de lange haren. En aan wie anders dan ouwe knar en kaalkop Lambik valt de eer te beurt om daar lekker reactionair tegenin te gaan? Pure jaloezie natuurlijk, omdat de natuur (of de tekenaar) hem immers bedeelde met niet meer dan zes haren.
Professor Barabas heeft per ongeluk drie langharige jongelingen uit een Oudtestamentisch tijdperk overgeflitst, en ook Jerom heeft lange manen gekweekt voor een carrière als popzanger. Bik reist echter terug naar het Bijbelse verleden om daar een haargroeimiddel te bemachtigen. Het verhaal komt pas echt op gang als ook Jerom zich meldt, die vervolgens door de mooi spionne Delijla wordt verraden. In die naam herkennen we de hit 'Delilah' van Tom Jones van twee jaar daarvoor, en natuurlijk het Bijbelverhaal van Samson, dat zelfs vrij nauwkeurig gevolgd wordt, inclusief Jerom die de twee pilaren uiteenduwt.
Goed gedaan, mooi getekend door Vandersteen, verzorgd uitgewerkt door Paul Geerts, en alleen al om dat laatste eindigt dit album een punt hoger dan het gemiddelde studio-Frankensteinproduct uit de jaren zestig.
Datumdonderdag 24 december 2020 16:13

RecensieLeuk verhaal dat ons mee neemt naar de legende van Samson en Delilah. Het verhaal is wel erg jaren zeventig en dus nu vrij gedateerd. Veel verschijnslen van destijds, zijn niet meer ter zake doende. Voordeel is dat het een mooi beeld van de geschiedenis weer geeft. Toevallig is dat Lambik juist moeite heeft met zijn weinige haar en prompt Jerom een weelderige bos heeft. Lang haar was toen een uiting van werkshuw tuig dat alleen amar lanterfante en muziek wilde maken. Gelukkig is dat nu niet meer zo. Het leverde een leuk verhaal op dat via een Bijbels verhaal ons een mooi tijdsbeeld geeft. Goede typisch jaren '70 tekeningen en het leest goed weg. Helaas wel erg weinig Sidonia.
Datumzaterdag 23 mei 2020 13:12

RecensieAardig verhaal waarin Lambik zijn kaalhoofdigheids complex beleeft en Jerom juist zijn haren lang laat groeien. Er zit genoeg humor in het album. Het issue van het lange haar koppelt natuurlijk prima met het bijbelse Samson & Delilah verhaal waarbij lange haren ook cruciaal waren voor de getoonde kracht. Daarom zij er in dit album veel verwijzingen naar het 'origineel' terug te vinden (haren, verraad van Delilah, ezelskaak, 1000 Filistijnen, instortende tempel). De tekeningen zijn ok maar ook niet meer dan dat.
Datumzaterdag 03 december 2016 07:57

RecensieDat dit verhaal zich afspeelt in een tijd dat er hippies waren, stoere popgangers opdoken, de jeugd graag lang haar droeg en er een generatiekloof door ontstond was voor Vandersteen vast een goede aanleiding om deze strip te maken. Lambik vind het vreselijk om maar 6 haren te bezitten terwijl Jerom juist lang haar bezit. Suske en Wiske ontdekken bij puur toeval in de schuur drie langharige kinderen uit het verleden, om te weten de prinsen Elvisius, Ringorias en Humperbram daar zij de tijdmachine van Barabas naar het heden zijn geflitst. Zij willen perse lang haar dragen en kregen daarmee problemen hun moeder en vader. Suske en Wiske maken echter hun bestaan niet bekend aan hun vrienden en willen hen zelfs van gestolen eten voorzien. Lambik probeert via de koningszonen achter het geheim van haargroei te komen en flitst hen terug naar het (Bijbelse) verleden en sluit hen op in een droge waterput (dit deden de halfbroers van Jozef eveneens met deze). Jerom gaat met de twee kinderen achter hen aan hoewel iedereen elkaar begint dwars te zitten. Vooral de Tilisfijnen (Filistijnen) blijken constant achter de prinsen aan te jagen en proberen met hun schone en dubbelhartige spionne Dilijla (Delila) Jerom van diens kracht te beroven. Zo verwoest hij met zijn oorverdovende stem de muren van hun stad (zoals bij Jericho), slaat hij ongeveer 1000 Tilisfijnen neer met een ezelskaak hoewel zij (in tegenstelling wat Samson wel lukte met 1000 Filistijnen) niet worden gedood. Hij verliest door het verraad van Dilijla zijn kracht maar Jerom wint dit via de ouders van Elvisius, Humperbram en Ringorias; Moami en Teknozius, weer terug en verwoest dan de tempel van de vijand door deze omver te duwen. Lambik verraad constant zijn vrienden maar kan het lange haar van de prinsen niet afknippen. Niettemin komt hij tot inkeer omdat wijsheid niet in een lang kapsel zit en gaat weer gewoon met een kaal hoofd door het leven terwijl Jerom zijn lange haren wel afknipt omdat dit hem totaal niet staat.
Datumdinsdag 30 juni 2015 20:10