De Zwarte Zwaan

De Zwarte Zwaan Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Zwarte Zwaan verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,58

RecensieDit is een heel origineel verhaal, dat behoorlijk goed in elkaar steekt. Met veel geheimzinnigheid en spanning, en dat laatste komt nu ook doordat je niet weet of Jerom nu moet trouwen of niet. Samen met Lambik raakt hij weer eens in een felle concurrentiestrijd verzeild. Met dit keer journalistieke prestige als inzet en wat scoort nu beter dan een primeur. En hier komt de Zwarte Zwaan in beeld, zij heeft bijzondere gaven die hierbij van pas komen. Dit brengt onze vrienden echter in meerdere lastige situaties, zodat je echt bij het verhaal betrokken wordt. En zo kom ik toch op een 8 uit.
Datumdonderdag 1 november 2012 06:39

RecensieErg vaak heb ik de zwarte zwaan niet gelezen en dan voornamelijk meer in mijn jeugd. Dat Jerom en Lambik zonodig journalisten en fotografen willen worden waarmee ze later elkaars concurrenten zijn en Suske en Wiske zichzelf door hen laten betalen voor informatie zou helemaal niet mogen! Jerom blijkt de zigeunerin, de zwarte zwaan, nogal te bekoren al zien haar broers Lasido en Remifa hem meer als een bedreiging omdat ze Jerom helemaal niet als zwager willen! Daar ze (zelfs later in het verhaal) niet snappen dat Jerom nóóit met hun zuster wil trouwen schuwen zij sabotage, geweld en bijna-moordpartijen niet om de vrienden bij de zwarte zwaan weg te houden.!Wiske brengt met haar koppige gedrag Lambik en Jerom steeds in de problemen met de zigeuners waarvoor zij (spijtig dat het niet is afgebeeld!) van Lambik een flink pak voor haar broek krijgt! Beide mannen zien er als beren vermomd haast meer uit als reusachtige teddyberen! De visser Miguel lijkt wat uiterlijk betreft erg sterk op zijn naamgenoot, de stierenvechter of matador Miguel Monatela, die Jeroms rivaal in de liefde wordt. Als de zwarte zwaan hoopt dat Jerom een dolle stier zal doden weigert deze, net zoals Lambik deed in De stierentemmer met een stier die hij van kiespijn had verlost, en zorgt hij er dus alleen voor dat het dier bewusteloos raakt. Hiermee wordt hij eindelijk verlost van een opgedrongen huwelijk met de waarzegster maar wat voor mij onverklaarbaar is zijn dat op de eerste plaats Sidonia op het einde van het verhaal een gewond zeemonster verpleegde en hoe zij op de tweede plaats in Jeromba de Griek de zigeuners Lasido en Remifa leek te kennen. Sidonia had hen nooit eerder ontmoet daar ze namelijk niét was meegegaan naar Spanje!
Datumzondag 29 januari 2012 19:29

RecensieDit keer een verhaal zonder geheimzinnigaard maar een heuse achtervolgingsrace. Sterke scenes zijn de rivaliteit tussen Lambik en Jerom als de reporters, Lambik en Jerom die letters vormen om zo een codebericht te vormen en de bijna-trouwpartij tussen Jerom en de zigeunerin. Verder speelt de actualiteit een heel grote rol, vooral de expo 58 komt vaak voor. Een klein nadeel is dat de versie in de 4 kleurenreeks enorm is vernederlandst en er veel van die prachtige verwijzingen naar de actualiteit zijn verdwenen. Niettemin een superalbum en een echt Lambik-Jerom verhaal. Een 9.
Datumzondag 21 december 2008 17:43

Naamrobin
RecensieMatig album ik kan hem niet echt super noemen maar wel vermakelijk om eens een keer te lezen.
DatumSat Sep 29 19:00:15 2007

NaamAntonio
RecensiePrachtig verhaal met sterke humor. Helaas is er weinig actie maar dat stoort bijna geen moment.
Viel me trouwens wel op dat Jerom verschrikelijk breed is getekend, maar voor de rest n' prima album die zijn geld dubbel en dwars waard is!
DatumThu May 24 14:30:58 2007

NaamMartin
RecensieLeuk zonnig verhaal met veel humor. Jerom is wel erg breed in dit verhaal. Vooral het begin met Lambik en Jerom als rivalen is erg leuk. Lambik:' Laat me los, ik moet een hond interviewen!'
DatumTue Mar  6 17:19:43 2007

RecensieErg goed album.
Het begin met Jerom en Lambik die tegen elkaar strijden is erg grappig om te lezen.
Ook leuk om de cameo van Bessy te zien, al kan ik me van de Bessy verhalen nooit herinneren dat die ook daadwerkelijk kan praten.
Ik krijg echt zo'n vakantiegevoel van dit verhaal, heerlijk.
Iets wat overigens nu niet meer zou kunnen is het plaatje dat Wiske haar hand door het haar van een zigeunerkind haalt en dan haar hand gaat wassen. Dat zou nu als discriminatie gezien worden.
Maar in ieder geval een heel geslaagd album.
DatumSun Jan  7 02:05:24 2007

RecensiePrima album uit de tijd dat de druk in de studio wat hoger kwam te liggen.De figuren zijn een stuk volwassener dan in de begintijd en dat geeft weer een frisse wind door dit verhaal. Bijna jammer dat Lambik en Jerom niet wat vaker op de journalistieke toer zijn gegaan. En natuurlijk vinden we weer de nodige Vandersteen-vondsten: "Je...eeee...rom!!! We zijn ingemetseld!!" De enige kanttekening zou ik moeten plaatsen bij de nogal stereotiepe afschildering van de zigeuners.
DatumTue Feb 7 12:27:55 2006