De Texasrakkers

De Texasrakkers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Texasrakkers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,51

NaamRoland
RecensieIk las dit album ergens eind jaren 70 en maakte uit Lego een geel pistool om zo zelf Texas Rangers te kunnen zijn. Dat was voor een jongetje uit die tijd zowat heel normaal. Je zag alleen maar SF of cowboyfilms waarin de slechte een zwarte en de goede een witte hoed droegen, of het Zwaard van Ardoeaan. De verwijzingen naar leeglopers (hangjongeren), werkloosheid, leurderspraktijken, en dergelijke snap je dan nog niet, maar het verhaal heeft vaart, spanning en vuurgevechten, en constante plotwendingen! Met Theofiel Boemerang als niet aflatende stofzuigerverkoper en de nodige grollen en grappen is dit verhaal, zelfs na al die jaren, een topper! Voor de jeugd een tip: kijk naar High Moon and The Man who shot Liberty Valance en als je dat goed vind, zal je het verhaal ook wel smaken
Datumvrijdag 18 mei 2012 18:45

Recensieeen leuk album goede tekeningen!!
een topper!
Datumdonderdag 1 maart 2012 11:16

Naamalexken
Recensieknap verhaal boordevol grappen van begin tot het einde,ik snap niet dat je daar maar een 6 voor kunt geven maar deze persoon heeft het boek waarschijnlijk niet gelezen. ik heb ook de film gezien maar die wijkt veel te veel van het boek af . geen rots gezien in de film dus vond ik de film niet goed .hetzelfde als in de duistere diamant ook daar wijkt de film te veel af van het boek ,en krijg je 2 verschillende versies van 1 verhaal . ook de grappen gaan in de films te vaak verloren en dat is spijtig. maar voor de texasrakkers een 10
Datumzaterdag 21 januari 2012 15:56

RecensieDit verhaal begint met de introductie van een personage dat later regelmatig zou terugkeren in de serie, namelijk Theofiel Boemerang (hij doet zijn naam dus eer aan). Bezeten van handel drijven en winst maken valt hij iedereen en vooral zijn buurman Lambik lastig. Persoonlijk vind ik Theofiel (daardoor) nogal irritant, maar in dit geval levert zijn handelsgeest ons een spannend avontuur op. Onze vrienden komen er achter dat de Texas Rangers in de problemen zijn gekomen, daarop vertrekken ze naar het wilde westen. Daar vormen Suske, Wiske, Lambik en Jerom de ?Texasrakkers? en pakken ze gezamenlijk het onrecht aan. Het is een erg avontuurlijk verhaal en wat me vooral aanspreekt is de goede samenwerking. Vooral tussen Lambik en Jerom is er eindelijk eens geen overdreven jaloers gedoe, en vormen ze echt een sterk team. Een 9 (8,5) zou hier zeker op zijn plaats zijn, toch geef ik het een acht mede vanwege het irritante gedrag van Theofiel.
Datumwoensdag 16 maart 2011 12:40

NaamFrans
RecensieDe texasrakkers is een erg aansprekend album, dat niet voor niets verfilmd is. Het heeft de juiste dosis spanning, avontuur, fantasie, humor én moraal die Suske & Wiske zo populair maken. Ik geef er een dikke 8 voor, maar vol een 6 op het formulier in. Ik vind het namelijk erg raar dat de Texasrakkers door alle tienen veruit de hoogste gemiddelde recensie score heeft, maar in geen enkel jaar in de top 10 van de hitparade is geindigd (meestal slechts rond plaats 40!)
Datumdonderdag 17 februari 2011 09:07

NaamAnoniem
RecensieDit is zowat het beste S&W verhaal ooit! Ik had eerst de film gezien en toen wilde ik het boek óók! Echt een topverhaal een 10
Datummaandag 17 januari 2011 17:50

NaamRuud
RecensiePrachtig album, goede humor. Kortweg een absolute 10!
Datummaandag 16 augustus 2010 18:22

NaamPaul
RecensieIk schrok behoorlijk toen ik zag dat "Het Dreigende Dinges" een 9,66 had op de schaal van fantastisch, toen ik de rest van de lijst bekeek zag ik dat alleen "De TexasRakkers" hoger had, Dat vind ik wel terrecht, want dat is tenminste een klassieker, ik hoop dat De TexasRakkers nog lang op 1 blijft want Het Dreigende Dinges is geen goed album (Dat is mijn mening, uw mening is natuurlijk anders)
Datumdinsdag 10 augustus 2010 10:17

RecensieIk vind de Texasrakkers zeker een mooi verhaal met de opdringerige Theofiel, de brute zeelui en natuurlijk het Wilde Westen waar Suske, wiske, Lambik en Jerom de verdwenen rangers vervangen. Door de dreiging van het rotsblok gaat de jeugd van Dump City het verkeerde pad op maar de boeven zijn ook lang niet overal even succesvol in. Miss Misses staat haar mannetje en brengt de Teddy Boys met hulp van Suske & Wiske later tot inkeer. Wat misschien vreemd is hoe de verkleinde rangers nou eigenlijk precies in de flessen konden worden gestopt. Jim Parasijt is gewoon een vermomde figuur van wie niet bekend is waarom deze een boef werd: sheriff Cooper. Het is best mogelijk dat hij het slechte pad verkoos door machtlust toen hij het indiaanse tovermiddel in handen kreeg. Op een gegeven momet keerde Cooper zich zelfs tegen zijn eigen bende maar werd verslagen door degenen die hij had misleid: de Teddy Boys. Zou de sheriff overigens in een ander verhaal nog kunnen terugkeren?
Datumdonderdag 15 juli 2010 23:16

NaamBruno Devlies
RecensieIk kan niet anders dan de lovende commentaren op dit album bijtreden: tragiek, dramatiek, humor,... het zit er allemaal in en het is goed gedoseerd ook nog.

In reactie 16 vraagt recensent Jacob-Dirk naar de achtergronden van het Gun Smoke Street / Kruitdampstraat - grapje. Welnu: toen dit verhaal in de Vlaamse pers verscheen, was in taalgrensstreek de activist Florimond "Flor" Grammens actief, die een kruistocht voerde tegen onwettelijke Franse opschriften in Vlaamse taalgrensgemeenten. Als inside-grapje doet Flor Grammens - het figuurtje is inderdaad een karikatuur van Grammens - hier juist hetzelfde, maar dan met (onwettige ?) Engelse opschriften - we zijn immers in de Far West !

Datummaandag 8 februari 2010 11:52

NaamJeroen
Leeftijd7
RecensieHet gaat over cowboys en dat vind ik leuk. Het gaat ook over oude stoomtreinen. Er zijn heel veel rotsen bij. Ik vind het mooi omdat Jerom coole dingen doet met zijn revolvers.
Datummaandag 13 april 2009 09:58

RecensieEen album dat het verdient een klassieker te zijn. Boordevol actie, spanning en humor en dit in een mooi uitgewerkt far-west decor. Lambik en Jerom zijn op hun best, maar dit neemt niet weg dat Suske en Wiske in dit verhaal niet naar het achterplan zijn verwezen. De verkleinde texasrangers zijn grappig maar vooral Theofiel zorgt hier voor de humor. Hier is hij nog echt de Theofiel van 'kleine percentjes, kleine ventjes', en steeds sprekend in de derde persoon. Hoe irritant hij ook is, hij blijft grappig en je blijft er toch wat sympathie voor hebben. Klein minpuntje? Ja, ik vind dat de tekeningen hier een beetje minder dan de vorige albums, iets wat nog verdergezet zal worden in de latere albums.
Datumvrijdag 26 december 2008 18:08

NaamZappa
RecensieGeweldig verhaal wat ik vaak herlezen heb, en ook nog vaak zal gaan doen. De stofzuigerscene in de woestijn is legendarisch te noemen. Het wilde westen wordt leuk weergegeven....de cowboys in de flessen is typisch Vandersteen...
Tekeningen zijn prachtig en de inkleuring zoals het hoort......
DatumMon Oct  8 21:04:02 2007

NaamJacob-Dirk
RecensieAls klein jongetje heb ik van mijn ouders de tekenfilm van deze strip gekregen die ik toen helemaal geweldig vond. Nu pas heb ik de papieren stripversie gekocht en gelezen en ik moet zeggen dat het een fantastisch verhaal blijft. Het Wilde westen-scenario met de hoofdbandiet Jim Parasijt en zijn handlangers en natuurlijk de rangers Lambik, Jerom, Suske en Wiske, geweldig. De scenes van het treingevecht, het schietduel om 12 uur en de constante dreiging van het wankelende rotsblok zijn genieuze gedeeltes van de strip!
Kortom, de strip heeft meer dan genoeg actie en voldoende humor (o.a. het feit dat na drie kapotgeschoten ramen, het laatste vierde raam volgens Lambik ook maar kapotgeschoten moet worden omdat het anders ook geen gezicht is!!!). Een dikverdiende 10!

p.s. Bij de aankondiging van het schietduel om 12 uur tussen Lambik en Jim Parasijt in Dumb City wordt the Gunsmokestreet omgedoopt tot Kruitdampstraat. Heeft iemand een idee waarom? Zit hier een link verscholen naar de jaren 50 waarin de strip is verschenen bijvoorbeeld talenstrijd Nederlands-Frans of iets dergelijks???

DatumWed Jul  4 22:17:08 2007