Het zingende nijlpaard Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het zingende nijlpaard verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,86

RecensieDit is s&w op zijn best!
Een spannend en complex verhaal, met veel wendingen en verrassingen. Tot het eind blijft het spannend wat er in het pakket zit en waar de watervlekken vandaan komen.
Datumzondag 12 mei 2013 10:27

RecensieWeer zo'n ijzersterke klassieker, Het zingende nijlpaard. In zijn slaap steelt Lambik een trompet, waarna hij zich uit wroeging in Marokko bij het vreemdelingenlegioen aansluit. Inmiddels zijn Sidonia, Suske en Wiske gestuit op ene prins Tof-fentip, een brave jongen met een vaste positie, die graag met een Egyptische prinses was getrouwd als ze niet door een Sfinx in een zingend nijlpaard was veranderd. Om dat laatste terug te draaien is de trompet nodig waar Bik zo stomweg op was gestuit. Het duurt dan ook niet lang of Bik wordt door de woestijn helemaal naar Egypte gelokt (in werkelijkheid toch algauw een paar duizend kilometer) waar alles netjes wordt opgelost.
En dan heb ik nog veel hilarische plotwendingen weggelaten, want in dit album is Vandersteen in topvorm. Van woestijnforten tot zandhoentjes en van natte vlekken op de muur tot geheimzinnige pakketten, het zit weer vol briljante vondsten. En het is - in de originele krantenversie - ook een van de albums met het sappigste Vlaams, ondanks de Egyptische setting. Voor de kleurenversie is de oorspronkelijke Nederlandse uitgave gebruikt, wat je behalve de overal weggepoetste E uit 'Lambiek' ook merkt aan de afgezwakte katholieke signatuur van het origineel (in strookje 35 is er zelfs een plaatje vervangen). Biks 'goede' en 'slechte ik' zijn wel gebleven - een thema dat we later nog vaak terug zouden zien bij Vandersteen.
Kortom, dit album geven we een negen.
Datumwoensdag 27 april 2011 14:56

RecensieDit is weer een typische "Suske en Wiske". Lekker origineel, met veel verrassingen en geheimzinnige personages. Het verhaal zit goed in elkaar en het loopt ook lekker, naar mijn idee zou dit ook prima voor een verfilming in aanmerking komen. Per toeval komt Lambik in het bezit van een speciale trompet, dit zorgt ervoor dat hij vertrekt naar de woestijn. Zijn vrienden (Suske, Wiske en tante Sidonia) reizen hem achterna om hem te helpen. Het avontuur barst vanaf dit punt helemaal los er zitten namelijk meer mensen achter de trompet aan. Dit leidt tot een heftige strijd waarin er weer eens ontzettend veel gebeurt. Echt knap dat de schrijver de aandacht van de lezer zo weet vast te houden. Verder verklap ik niets, deze topper moet je gewoon lekker zelf lezen.
Datumdonderdag 24 maart 2011 08:30

RecensieZeker een mooi album! Het aantal slechterikken in dirtverhaal is erg groot al komen ze vaak alleen maar kort aan bod zoals de sluwe Egyptische prins La-meling (die zich vermomd als gemaskerde ruiter en als mummie), de egoïstische en muziekliefhebbende Sfinx, de brute rovers Birri-Birri's, de straatrovers die Lambik van de gouden Trompet beroven, de Slechte-ik van Lambik uit dezelfde trompet en de zandhoenders. Overigens waren deze vliegende hoenders (letterlijk) uit zand opgebouwd en welk voordeel zij hadden met het dwarsbomen van Suske, Wiske, Lambik en Sidonia (op één na dan wiens kuiken door Wiske werd gespaard en de plannen van haar soortgenoten verraadde) is me alleen onbekend, net zomin waarom de Birri-Birri's het fort in de woestijn wilden hebben. La-Meling was net als zijn neef Tip-en-Top verliefd op prinses Ba-Nylon maar gaf dit niet echt aan en hij leek later meer om macht uit te zijn. De Goede-ik van Lambik werd niet erg gewaardeerd door Sidonia die zo haar eigen geheime plannen had om de Sfinx te slim af te zijn maar ook geregeld werd dwarsgezeten door haar nieuwsgierige omgeving.
Datumdinsdag 4 januari 2011 21:40

RecensieAardig verhaal dat zich in Noord-Africa afspeelt. Alle facetten van deze regio kom je tegen: vreemdelingenlegioen, woestijnen, roversbendes, pyramides, mummies EN de tegenhangers van de welbekende waterhoentjes. Alleen het ontsluieren van Sidonia's geheime pakket vond ik wat te dominant in het verhaal aanwezig.

De tekeningen zijn goed alleen werd de teruggekeerde professor Barabas wat eigenaardig getekend.

Datumwoensdag 29 december 2010 10:10

NaamMaarten Verrips
RecensieDit is niet alleen een geestig en boeiend album. Verhaaltechnisch is dit veruit het beste S&W verhaal. Het verloop van het verhaal, van het zingen van een liedje, de botsing die slaapwandelen veroorzaakt, waardoor Lambik de trompet 'komt te stelen' , waardoor hij in Egypte belandt bij het vreemdelingenlegioen, omgetoverd wordt tot zingend nijlpaard en uiteindelijk door Wiske wordt teruggevonden door precies hetzelfde Zuid-Noord-Zuid-Noord!! Afrikaanse liedje. Geniaal.
Datumvrijdag 27 februari 2009 15:47