De stierentemmer

De stierentemmer Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De stierentemmer verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,62

RecensieDe stierentemmer heeft een aantal vergelijkingen met andere strips maar er zitten ook tegenstrijdigheden in. Zo doet de nicht van Sidonia, Net de Anker (alias Cermencita Falasol), die over een oorverdovende stem bezit me denken aan Bianca Castafiore uit Kuifje die eveneens beschikte over een orkaanstem waarmee zij roem en angst oogstte en zaaide! Sprotje, het zoontje van Net de Anker, zou weer een achterneefje van Wiske moeten zijn omdat Sidonia een biologische tante van haar is. De uitvinder Don José del Rondello is weer vergelijkbaar met de eveneens verstrooide professor Zonnebloem al is de eerstgenoemde nogal bijziend en de laatstgenoemde slechthorend. Toch is Don José del Rondello een echte dieren- of stierenvriend die anti-corrupt is daar hij niet wil dat er van zijn mechanische stier misbruik wordt gemaakt als een agent van een wapenfabriek deze wil kopen om in een mechanische bom te veranderen! De rovers van het Gierennest lijken de ene keer medelijden met Sprotje te hebben (al hebben ze die ontvoerd) en de andere keer willen ze hem zelfs doden als hun plannen omtrent de stierengevechten mislukken. Lambik begaat weer de nodige fouten al verlost hij een stier van een zere kies (dat had hij in Het geheim van de gladiatoren al eens gedaan met de leeuw Titus) en komen ze tegenover elkaar te staan waarbij zij beiden elkaar bijna doden. Maar net als Titus (gebaseerd op de slaaf Androclus die een leeuw van een doorn in diens poot verloste) ontziet de stier op het laatst Lambik daar deze ook geen echte dierenbeul is. Dat alleen Sidonia en Suske vreemde vermommingen gebruikten om Lambik van het stierenvechten af te houden zou natuurlijk ook anders hebben gekund. Sprotje is bovendien voor zijn leeftijd wel erg roekeloos en hyperactief.
Datumdonderdag 12 juli 2012 23:18

RecensieCaramba! De stierentemmer, weer zo'n leuke clásico - klassieker. Een Spaanse operazangeres blijkt Sidonia's met vis leurende nichtje te zijn, en rovers willen haar peuter Sprotje (voojzien van een allejaajdigst spjaakgebjek) secuestrar - ontvoeren. Dit omdat de vader een geheimzinnige invención - uitvinding heeft gedaan om een eind te maken aan bloedige stierengevechten. Het ontaardt in een geinig verhaal dat er uiteraard op moet acabar - uitlopen dat Lambik als stierenvechter aan de slag gaat. Het avontuur is eigenlijk geinspireerd op de opera Carmen, met de doodsvoorspelling met de schoppenvrouw, de danseres in de herberg en natuurlijk het stierengevecht. Maar dan met een draai eraan: Vandersteen ziet als dierenvriend nada - niets in dit bloederige fenomeen, en laat daarom professor Del Rondello een Stalen Stier uitvinden. Er zijn veel leuke bromas - grappen, en het is bij tijd en wijle nog spannend ook (alleen al het dramatische plaatje dat Lambik tóch de dodelijke degenstoot aan de stier moet geven) en met de afkeer van het stierengevecht heeft het album het hart op de juiste plaats. Quisquillosos - muggenzifters zullen aanvoeren dat de Spaanse burgeroorlog al in 1939 was afgelopen, zodat Sprotje tegen de tijd dat dit album werd getekend al bijna de baard in de keel had moeten krijgen, en dat het overvloedig gebruik van het Spaans al heel snel op de nervios - zenuwen gaat werken. Bovendien klopt er geen hout van het Spaans dat Vandersteen uit zijn diccionario - woordenboekje heeft overgeschreven; voer voor een artikel in een Suske-en-Wiske fanclubblad. En tegen het einde beginnen in de tekeningen de verhoudingen van de personages uit de pas te lopen (of heeft Stobbelaro gewoon een heel kleine auto?). Maar zoals ik al zei, dat is voor muggenzifters, de Stierentemmer is chistoso - leuk. Een acht dus, dik verdiend.
Datumdonderdag 17 maart 2011 12:42

RecensieHet verhaal zit goed in elkaar maar spreekt me toch niet erg aan. De tekeningen zijn goed, alleen is het jammer dat al op de cover de geheime uitvinding van professor Rondello wordt prijsgegeven.
Datumdonderdag 16 december 2010 13:11