De sterrenplukkers

De sterrenplukkers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De sterrenplukkers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,03

RecensieDe Sterrenplukkers is weeral een klassieker uit de gouden periode van Vandersteen. Dit is echt zo'n verhaal dat in twee delen opgeknipt kan worden. Het eerste deel, waarin de klopjacht op Lambik wordt gehouden en waarin hij twee tapijtsjouwers per ongeluk naar de Sahara tovert behoort tot een van mijn favoriete gedeeltes uit de gehele serie. Waarna ze rond pagina 30 in Parijs aankomen en daar een aantal avonturen beleven, zakt het verhaal wel wat in. Maar zoals ik al zei, het begin is zo steengoed. Als Lambik ten onrechte beschuldigd wordt van het wegtoveren van de twee tapijtsjouwers kan hij dit natuurlijk weer moeilijk verkroppen, en de daaropvolgende klopjacht op de man met de bolhoed is echt geweldig, een van de hoogtepunten van de hele reeks voor mij. Onze vrienden komen erachter dat het mogelijk is om alle wensen in vervulling te doen gaan, als je het engelenbeeldje aanraakt. Dit is dan ook het centrale thema van het verhaal, de naastenliefde. Hoewel eenieders wensen vervullen op papier heel aardig klinkt, blijkt het in de werkelijkheid niets dan moeilijkheden te geven en Lambik wil dan ook meerdere malen het toverbeeld in stukken kapot slaan. Verder is er natuurlijk nog de memorabele scene waarin Sidonie met Lambik wil trouwen. Lambik schetst met behulp van het toverbeeld een film van hoe dit in zijn werk zou gaan, en we zien Vandersteen zelf voor het eerst ten tonele verschijnen om Lambik voor het altaar weg te trekken omdat hij nog vele avonturen moet beleven. De Sterrenplukkers is wederom een topalbum uit Vandersteens beste periode, met een heerlijk scenario en prachtige tekeningen. Ook voor dit album dus weer een 10!
Datumdonderdag 08 juni 2023 20:08

RecensieDe sterrenplukkers is in de rode reeks uitgekomen met dezelfde tekeningen als de originele, dit na protest of tegenvallend resultaat, wie zal het zeggen. We blijven daarvan dus gespaard, maar vanaf dat Jerom zijn intrede doet binnen twee albums, hangen we er weer aan voor een tijdje. Ik heb de inkleuring nooit goed gevonden en vind dan ook de originele zwartwit tekeningen het beste. Het lijkt alsof de kleuren de inktlijnen soms overschilderd hebben. Als je de twee versies hebt, moet je gewoon maar al eens kijken naar de eerste strook op het eerste blad.
Dit is nog altijd de gouden periode van Vandersteen. Het eerste deel van het verhaal vind ik ijzersterk, omdat je als lezer (de eerste keer toch) niet doorhebt dat het door het beeldje (of "het postuurke" in de originele tekst) komt dat die twee mannen (die we maar in één prentje echt zien) in de woestijn terecht komen. De klopjacht die er op volgt doet wel wat denken aan het zingende nijlpaard, waar ook Lambik beschuldigd werd van iets dat hij niet gedaan had en het vreemdelingenlegioen in ging. De achtervolging duurt hier echter langer, het is pas op pagina 21 dat ze in Frankrijk belanden. Vandersteen gooit op dat moment wat nostalgie ten tonele precies, want hij schrijft "dat was nog eens net zoals in onze eerste avonturen he".
Eens in Frankrijk aangekomen verandert het tempo. Vandersteen laat Lambik alleen door de straten van Parijs dwalen, al moet hij daar verhaaltechnisch de rest even in het ziekenhuis doen belanden. Tegen de tij dat ze terug verenigd zijn, is Lambik veranderd in een clochard. Persoonlijk vind ik dit een heel sterk stuk, ook met het meisje dat blind is en het beeld dat precies zijn werk niet doet. Daar wordt op het einde nog mooi op gezinspeeld, wanneer Klosjar het beeld vernietigd. Goede wil van de mens kan de wonderen verrichten.
Maar eerst laat Lambik alle wensen van de vrienden uitkomen, maar dit heeft geen goei resultaat. Als Suske en Wiske ruzie beginnen te maken om elkaars nieuwe speelgoed (een hond en een levend Schalulleke) en ook de clochards geen geld willen, tovert hij hen allemaal terug jong. Monomme komt nog wel wat dwarsbomen, maar het geeft wel een knappe finale op de Eiffeltoren waarin Lambik heel heldhaftig achter het beeldje duikt om hen terug normaal te toveren voordat het kapot valt. Die held Lambik mis ik soms toch in de huidige verhalen. Hij is te dikwijls te veel nog de onnozelaar. Suske heeft ook in dit verhaal weinig anders te doen dan te zijn waar Wiske is en ze te volgen. Er zijn zelfs bijna geen dialogen tussen Suske en Wiske. Dat is toch wel iets dat Vandersteen over het hoofd gezien en dat later wel betert. Nochtans had hij in "het bevroren vuur" toch wel een grotere rol gekregen naast Lambik. Maar het is wel heel duidelijk Lambik die de hoofdrol in deze periode van Vandersteens verhalen. En voor de eerste keer toont Sidonia echt dat ze verliefd is op Lambik, en dat ze zelfs met hem wil trouwen. Er waren al wel wat kleine hints in de vorige albums, en het is wel mooi dat Vandersteen dit toch wat heeft opgebouwd. Lambik is op zich niet tegen trouwen, en laat zelfs zien (en dit is uniek!) hoe de trouw zou zijn, maar de tekenaar komt er zelf in tussen en zegt dat Lambik nog wel veel op avontuur moet gaan en zo Sidona te veel alleen zou laten. Wat natuurlijk onzin is, want nu gaan ze nog altijd samen op avontuur. Het is de eerste keer (denk ik) dat Vandersteen zelf in het verhaal voorkomt, en volgens mij de enige keer in interactie met zijn creaties. Het trouwavontuur zou natuurlijk nog een magistraal vervolg krijgen in "de briesende bruid".
Qua tekst merk ik op dat er steeds minder en minder verandert tegenover het origineel. Er zijn natuurlijk nog altijd de typische Vlaamse/Antwerpse uitdrukkingen die vernederlandst zijn in de rode reeks, en alleen daarom is het nog altijd de moeite om ze in de klassieke versie te lezen (en ook omwille van de slechte inkleuring). In de originele teksten vermeldt Vanderstaan nog wel nog maar eens de ijzertoren, de koningskwestie en de zangfeesten. Het is duidelijk dat het hem (en het volk) vele jaren hebben bezig gehouden. Net zoals de vorige keren verdwijnen die referenties in de rode reeks.
De sterrenplukkers is Vandersteen in topniveau. Een echte klassieker!
Datumzondag 15 augustus 2021 09:54

RecensieDit vind ik een wat moeilijker verhaal in de serie. Prachtig getekend in de oude stijl met een op zich mooi verhaal. Het is wel zo dat de term die mij blijft achtervolgen met dit album is "langdradig". Ik heb het idee dat een heleboel scènes enorm lang zijn uitgesmeerd. De achtervolging van Lambik duurt 20 pagina's!!! Vervolgens het hele zwerversverhaal in Parijs. Ik mis nogal wat actie. Je blijft lezen omdat de entourage mooi is, iedereen goed in de weinige actie participeert.
Datumzaterdag 4 juli 2020 21:37

RecensieDe Sterrenplukkers, het verhaal dat samen met het Bevroren vuur en het Zingende Nijlpaard het beste begin heeft van de gehele reeks! Omdat Lambik in zijn klunzigheid twee vaasjes van tante Sidonie heeft laten vallen, gaat hij naar een veilinghuis om nieuwen te bemachtigen. Twee mannen die een tapijt dragen stoten bijna een engelenbeeldje om, en terwijl Lambik het beeldje opvangt zegt hij dat hij hoopt dat die twee beeldstormers met hun tapijt ergens in de Sahara zaten. Later blijken de twee tapijtdragers zich echter wel degelijk in de Sahara te bevinden, en aldus begint de legendarische klopjacht op ‘de man met de bolhoed’. Lambik wordt ervan verdacht een geheim wapen te hebben waarmee hij mensen kan laten transporteren. Het leger en de politie zetten de wijk af in de zoektocht naar de man met de bolhoed, en S&W + Sidonie denken dat het maar het beste is dat Lambik zichzelf thuis opsluit. Lambik breekt echter uit om zijn onschuld te bewijzen en het engelenbeeldje te zoeken, maar eerst gaat hij ergens een pilske pakken. Met de wijk in staat van beleg dringt Lambik het verkoophuis binnen, waar hij ook het wondere engelenbeeldje vindt. Na enkele hachelijke momenten wordt Lambik uiteindelijk door de Gironef gered, maar deze wordt uit de lucht geschoten. Hierdoor komen onze vrienden in Frankrijk terecht, Parijs om wel te verstaan. En dit is waar dit verhaal naar mijn mening wat inkakt. Met het magische engelenbeeldje tovert Lambik een kolonie voor het tuig van Parijs, de chlochards. Deze kolonie wordt de sterrenplukkerskolonie gedoopt. Daarnaast helpt Lambik ook een blind meisje, Marianneke. De schurk van het verhaal is Monomme de apache. Uiteindelijk blijkt hij de vader van Marianneke te zijn, waardoor het eind goed, al goed is.

Zoals ik al gezegd heb vindt ik het begin van dit verhaal zeer sterk, maar later in Parijs kakt het verhaal echt in. Wat dit album vooral ontbeert is spanning. Nadat onze vrienden na het spannende begin in Parijs aankomen, gebeurd er niet bijster veel. Ook vindt ik de ‘slechterik’ van dit verhaal erg matig. Monomme de apache is gewoon zo simpel, een stereotype Franse man die een hekel aan de Sterrenplukkers heeft. Ondanks dit alles blijft de Sterrenplukkers bij elke herlezing een leuk verhaal uit de gouden periode van Vandersteen. Een 9 is dan ook op zijn plaats!

Datumwoensdag 30 juni 2021 23:56

RecensieHet begin is goed met het beeldje, maar er is geen doorkomen aan in dit verhaal, er zit geen vaart in, en veel gebeurd er niet. Ik heb betere verhalen gelezen.
Datumdonderdag 03 december 2015 08:24

NaamJan Bex
RecensieAls het van ondergetekende afhangt, is dit dé max. Aangrijpend, spiritueel en toch pittig-volks met schitterende verbale humor. Vandersteen in zijn allerbeste periode.
Noteer ook even de van Kuifje overgewaaide verzorgde grafiek. Het is 1952. Het zou nog tien jaar duren eer ik kom piepen en nog veel langer eer ik dit zou lezen. En toch vind ik het subliem. Is dat ook jeugdsentiment?
Datumdonderdag 24 januari 2013 21:53

RecensieHet begin van dit album is wel erg extreem toen Lambik onbedoeld met het toverbeeldje twee tapijtdragers (die overigens alleen op dat plaatje en op twee foto's in een krant waren te zien) naar de Saraha wenste en de overheid Lambik daarna fanatiek gaat vervolgen alsof hij een levensgevaarlijke desperado is die vogelvrij wordt verklaard! Met de hulp van zijn vrienden wijkt Lambik uit naar Frankrijk en blijkt hij de enige te zijn die met het beeldje kan toveren. Monomme, de apache, die steeds het beeldje wil buitmaken heeft dus feitelijk niets aan het ding en waarom hij zijn dochter Marianne (die blind is) heeft verwaarloost wordt helaas niet uitgelegd. Alle wensen die Lambik vervuld voor Suske, Wiske, Sidonia en de clochards lijken niemand echt tevreden te stemmen en waarom zij later allemaal kinderen werden is me nogal een raadsel. Nog vreemder is dat het huisje waar Wiske in woont aanvankelijk een bel lijkt te hebben (zodra de betoverende Schanulleke aanbelt) en later opeens niét meer als zij het bedrog van de kok Prospor ontdekt die in werkelijkheid Monomme is! Dat Lambik en Monomme allebei zonder enige hoogtevrees en doodsverachting de Eiffeltoren beklimmen zou erop wijzen dat ze beiden in hun jeugd misschien acrobaat waren geweest. Klosjar, de maker van het beeld, zal echter niet voor zichzelf een luxe leven wensen naar aanleiding van de les die de fee hem gaf dat wonderen en bezit niet altijd geluk brengen.
Datummaandag 21 november 2011 22:40