De sterrenplukkers

De sterrenplukkers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De sterrenplukkers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,11

NaamJan Bex
RecensieAls het van ondergetekende afhangt, is dit dé max. Aangrijpend, spiritueel en toch pittig-volks met schitterende verbale humor. Vandersteen in zijn allerbeste periode.
Noteer ook even de van Kuifje overgewaaide verzorgde grafiek. Het is 1952. Het zou nog tien jaar duren eer ik kom piepen en nog veel langer eer ik dit zou lezen. En toch vind ik het subliem. Is dat ook jeugdsentiment?
Datumdonderdag 24 januari 2013 21:53

RecensieHet begin van dit album is wel erg extreem toen Lambik onbedoeld met het toverbeeldje twee tapijtdragers (die overigens alleen op dat plaatje en op twee foto's in een krant waren te zien) naar de Saraha wenste en de overheid Lambik daarna fanatiek gaat vervolgen alsof hij een levensgevaarlijke desperado is die vogelvrij wordt verklaard! Met de hulp van zijn vrienden wijkt Lambik uit naar Frankrijk en blijkt hij de enige te zijn die met het beeldje kan toveren. Monomme, de apache, die steeds het beeldje wil buitmaken heeft dus feitelijk niets aan het ding en waarom hij zijn dochter Marianne (die blind is) heeft verwaarloost wordt helaas niet uitgelegd. Alle wensen die Lambik vervuld voor Suske, Wiske, Sidonia en de clochards lijken niemand echt tevreden te stemmen en waarom zij later allemaal kinderen werden is me nogal een raadsel. Nog vreemder is dat het huisje waar Wiske in woont aanvankelijk een bel lijkt te hebben (zodra de betoverende Schanulleke aanbelt) en later opeens niét meer als zij het bedrog van de kok Prospor ontdekt die in werkelijkheid Monomme is! Dat Lambik en Monomme allebei zonder enige hoogtevrees en doodsverachting de Eiffeltoren beklimmen zou erop wijzen dat ze beiden in hun jeugd misschien acrobaat waren geweest. Klosjar, de maker van het beeld, zal echter niet voor zichzelf een luxe leven wensen naar aanleiding van de les die de fee hem gaf dat wonderen en bezit niet altijd geluk brengen.
Datummaandag 21 november 2011 22:40

RecensieEen album dat ik ondanks de goede tekeningen en het nobele 'moraal van het verhaal' niet meer dan redelijk kan noemen. Nadat Lambik m.b.v. het beeldje per ongeluk werklieden heeft weggetoverd volgt een bladzijden-lange achtervolging door de politie welke ervoor zorgt dat uiteindelijk iedereen in Parijs uitkomt, op zoek naar het beeldje en/of de maker ervan.

In de Franse hoofdstad wordt het zwerversbestaan geromantiseerd, materialisme en de bestaande maatschappij sterk bekritiseerd, een nogal negatieve insteek. Dit is voor Lambik de reden om een aparte kolonie op te richten, de Sterrenplukkers. Hier bloedt het verhaal dood, vnl. door de nogal zwaar aangedikte moraal. Bladzijdes lang laat Vandersteen merken dat vriendschap boven materialisme gaat, maar het ligt er te dik op. Het verhaal zelf kabbelt daarna wel weer verder maar weet niet nergens meer te boeien. Nee, dit verhaal spreekt mij niet aan.

Datumwoensdag 29 december 2010 16:32

Naamnard
Recensiescenario: 6
tekeningen:8
gemiddeld:7
Datumwoensdag 29 december 2010 12:31

NaamFerry
RecensieAllereerst wil ik zeggen dat het helemaal niet zo'n slecht album is, al zou je dat niet zeggen, als je mijn cijfer ziet. Sterker nog, het is best goed.
Het begint goed, spannend. Maar op het moment dat ze naar Frankrijk afreizen, vind ik het allemaal iets minder worden. Ik vind dat er niet zoveel humor inzit, en niet genoeg actie. Ook het feit dat Lambik de behoefte krijgt om iedereen klein te toveren, vind ik flauw en saai. Het is overigens ook nergens goed voor in dit verhaal. Al met al, best goed, maar het deel in Frankrijk kan me niet zo bekoren, vooral vanaf het stuk dat ze een eigen "Sterrenplukkers" kolonie oprichten. Vind het maar een raar verhaal.
Datummaandag 16 augustus 2010 18:17

RecensieEen 10 met een griffel. Zulke verhalen worden alleen bedacht door legendarische stripmakers zoals Willy was. Geweldig verhaal!!
Datumzaterdag 10 januari 2009 15:28

RecensieEen echte Vandersteenklassieker. Het decor van Parijs leent zich perfect voor dit verhaal. Het thema waar dit verhaal om draait, nl de betekenis van geluk, is mooi verwerkt in dit verhaal en komt niet belerend over. Alleen jammer van de foutjes die hieronder reeds ter sprake kwamen. Ik vond het ook vreemd dat de gyronef neerstortte en in de tamtamkloppers gewoon weer mee deed, zonder verdere uitleg. Maar het blijft natuurlijk een stripverhaal.
Datumzondag 12 oktober 2008 19:16

RecensieEen leuk album ik vond het vooral leuk toen Tante Sidonia en Lambik klein werden eigelijk vond ik het een 8 en een half NET GEEN 9 maar omdat er heel veel goede dingen, mooie tekeningen en goede humor in zat geef ik toch een 9!
DatumSat Apr 28 17:25:55 2007

RecensieHet is gewoonweg een prachtig album.Wat Willy Vandersteen hier neerzette is gewoon onbeschrijfelijk.Met dit album toonde hij nog maar eens dat hij de grondlegger is van één van de beste Vlaamse en zelf internationale strips.
DatumTue Apr 24 20:13:36 2007

NaamKim
Leeftijd
RecensieMooi album, steekt goed in elkaar.
1 ding klopt wel niet: Wiske ontdekt dat de kok vals is doordat hij zei dat er werd aangebeld, en er is geen bel aan hun huis. Maar een paar pagina's ervoor belt Schanulleke wel aan...
Maar goed, dat weerhoud mij er niet van om een dikke 10 te geven!
DatumTue Apr 10 21:20:20 2007

RecensieEen heel goed album.
De volgende zaken bepalen de fantastische sfeer van dit album.
  1. de fantastische tekeningen, zoals bekend van Vandersteen,
  2. het begin; dergelijke manieren om een album te beginnen kom je tegenwoordig niet meer tegen… een gevolg van het verkleinen van het aantal bladzijdes misschien?
  3. de goeie grappen, typisch Vandersteens,
  4. het medeleven dat automatisch wordt opgebouwd door de lezer (voor de clochards),
  5. de boodschap, dat veel hebben geen geluk maakt,
  6. de wendingen, zoals het feit dat Monomme de vader van Marianne blijkt,
  7. de originaliteit, o.a. het verkleinen van de hoofdpersonen, het beeldje,
  8. de plaats waar het zich allemaal afspeelt, Parijs,
  9. de slimmigheden om te ontsnappen,
  10. de goeie persoonlijkheden; de clochards (en vooral Klosjar)
  11. en natuurlijk de slechte persoonlijkheden, de Apaches.
Van zulke albums kan Studio Vandersteen leren. Hiervan móet de studio leren.
DatumWed Mar  7 22:36:47 2007

NaamMario Hurkmans
RecensieEen juweeltje! Prachtige verhaal met bijzonder mooie tekeningen.
DatumMon Dec 11 23:16:43 2006

NaamSander
RecensieEen prachtig album! Heel ontroerend geschreven. Een topper!
DatumMon Nov 20 20:24:33 2006

NaamFlappie
Leeftijd55
RecensieDit is werkelijk waar het beste album dat ik ooit van Suske en Wiske heb gelezen. Het is een niet op enkel onzin gebaseerd verhaal dat mij als kind erg heeft geraakt; diep heeft ontroerd zelfs. De tweekleureneditie heb ik destijds uitgeleend en nimmer teruggekregen. Dat zit mij nog steeds dwars. Dit zegt genoeg over mijn mening over dit boek. Klasse! Een van de beste verhalen ooit.
Waarvan akte.
DatumMon Sep 18 17:39:18 2006

NaamEls
RecensieDit is zowat een van mijn eerste Suske en Wiske strip die is gelezen heb en vind dit nog steeds een wondermooi, ontroerend, leuk verhaal, samen met de Charmante koffiepot.
Tegenwoordig is de sfeer in de nieuwe strips verdwenen en heeft plaats gemaakt voor technologie en veel te slappe humor.  Jammer!
DatumThu May 25 20:13:01 2006

RecensieEen meeslepend, volks verhaal met prachtige tekeningen. De Parijse sfeer is helemaal aanwezig en de clochards (die vrijheid en vriendschap verkiezen boven rijkdom) zijn treffend weergegeven. Een verhaal met zowel humor als emotie! De enige reden dat mij weerhoudt de volle 10 punten te geven is een fout in het scenario : Monomme ziet Lambik samen met Marianne voor het restaurant staan. Achteraf blijkt Marianne de dochter van Monomme te zijn. Vreemd dat een vader zijn eigen dochter niet herkent!
DatumFri Feb 17 18:22:16 2006

RecensieDit is het allerbeste Suske en Wiske-album. De eerste 20 pagina's zijn hilarisch en de rest is al net zo grappig en betoverend. Verder commentaar is overbodig: het album spreekt voor zichzelf!
DatumFri Sep 30 14:38:29 2005