RecensieEen doorsnee album met weinig bijzonderheden.

- Jerom lost alle grote problemen, zoals de draak, wel erg makkelijk op. Wel laat hij zich door iets simpels als een wolfijzer vast zetten. Daar had hij toch makkelijk uit kunnen komen.
- Flauwe humor

Positieve punten:
- De 'vecht-scene' tussen Lambik en zijn strikje is geweldig
- Jerom wordt buiten de laatste gevechten gehouden, waardoor er nog iets van spanning terugkeert

Datumwoensdag 12 juni 2013 13:42

RecensieDe poppenpakker is een doordeweeks Suske en Wiske album. Beetje mysterie, wat actie en enkele typische elementen zoals Lambik die op het slechte pad geraakt (buiten zijn wil om deze keer), Schanulleke dat levend wordt en Wiske die eigenwijs handelt tegen de wil van de anderen in. Opmerkelijke elementen: Voor de derde keer op rij komt de dood duidelijk in beeld, deze keer door de opoffering van Pierrot. Positief is dat Geerts Patske laat opdraven als één van de poppen. Dit geeft dit album toch een soort nostalgische sfeer van eind jaren vijtig, begin jaren zestig. Vreemd is dat het zo lang duurt vooraleer Lambiks strikje wordt weggenomen. Vooral Schanulleke kon dit al eerder doen. Een 5 is misschien net iets te laag, vandaar een 6.
Datumzondag 12 augustus 2012 20:17

Recensiedit is een van de beste boeken van paul geerts gewoon geweldig!
en de voorkant ziet er spannend uit en dat is het boek ook.
Datumzaterdag 10 maart 2012 09:46

NaamJ.Joffer
RecensieDe vroege Suske en Wiskes van Paul Geerts leunen qua stijl nog erg op Vandersteen, maar missen vooral samenhang. De poppenpakker, Geerts vierde album, is daar een goed voorbeeld van. Het kost na lezing verdraaid veel moeite om op te sommen waar het verhaal eigenlijk over gaat: het zijn vooral losse scènes die met heel dunne draadjes aan elkaar zitten.
Maar om een poging tot navertellen te doen: Lambik is zijn strikje vergeten wanneer onze vrienden een poppenmuseum bezoeken, dus jat hij er een van de pop Mefisto. Het strikje blijkt behekst en Lambik wordt een slaafse dienaar van genoemde duivelse marionet. Om onduidelijke redenen vermomt Bik zich echter een aantal bladzijden lang als "Semar Wajang, de Javaanse poppenspeler". Ja leuk, maar wie dat is dat dan? Het maakt ook niet uit, want Bik wordt al snel weer ontmaskerd, al blijft hij de rest van het album in dat Indonesische pak rondlopen. Via een intermezzo met de teletijdmachine belanden onze vrienden ten slotte in een ondergronds poppendorp, waar de poppen tot leven zijn gekomen. Daar volgt dan de afronding met een draak en nog wat toestanden, en het verhaal is weer klaar.
Al met al heeft het album weinig om het lijf. De scènes rond het museum zijn nog wel spannend, het stukje met de zigeuners is best grappig, maar het hele gebeuren in poppenland is rommelig en saai. Opmerkelijk trouwens dat er een personage het leven laat: Schanullekes liefje Pierrot. Dat had in een beter album een heel dramatische scène opgeleverd.
Datumdinsdag 15 juli 2008 23:38