De poppenpakker

De poppenpakker Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De poppenpakker verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,58

RecensieDit was in 1973 het 4e verhaal dat door Paul Geerts in z'n eentje bedacht en gemaakt werd. Het is lang geen slecht verhaal, maar er zitten een paar kleine foutjes in (die eigenlijk te verwaarlozen zijn)
Wel vreemd. Lambik zat in de auto te klagen dat hij z'n strikje vergeten was, maar nadat hij de Mefisto pop bestolen had, valt het niemand op dat hij ineens wel een strikje draagt
In het museum is de pop van Pats uit het gelijknamige poppenspel te vinden, samen met poppen van Suske en Wiske en de anderen. Later in Poppenland is alleen Pats te zien
Even snel een weetje tussendoor, Vandersteen had van 1962 tot 1967 een gagreeks rond Pats gemaakt. En een jaar later in 1974 zou er een nieuwe reeks verschijnen waarin Pats het gezelschap had van z'n kleine zusje Trezebees en het ruimtewezentje Flappy
Als Semar Wajang de eerste keer te zien is, heeft hij duidelijk een bruine huid. Al zie je daar niet veel meer van dan z'n handen. Op strook 73 heeft hij echter een blanke huid en vrijwel meteen daarna wordt hij ontmaskerd
Semar Wajang steelt poppen "voor de grote dag". Erg veel moeite doet hij er duidelijk niet voor. Er is alleen sprake van poppen die uit het museum worden gestolen en Schanulleke
Volgens de gids zit er in elke Mefisto pop iets geheimzinnigs. Dat blijkt maar al te waar als diens strikje levend wordt en Lambik in de macht van Mefisto raakt. Het is wel onduidelijk waarom Lambik zich daarna als Javaans poppenspeler vermomd
Op strook 95 heeft Barabas het over de 12e eeuw, maar flitst Jerom naar de 16e eeuw
Op strook 139 zegt Mefisto over Schanulleke: "In dat ene eenvoudige popje ligt nog de kracht van speelse onbezoedelde jeugd. De basis van een moederhart!"
Dit is de 7e keer dat Schanulleke een levende pop wordt
Als Schanulleke er in slaagt om Mefisto's strikje van Lambik af te nemen, herinnert deze zich duidelijk niks meer van de afgelopen tijd
Tijdens het proces van Mefisto, zegt Lambik: "Beschuldigde, sta op!". Dit is de titel van een toenmalige BRT tv-serie die van 1964 tot 1980 liep. De afleveringen van deze rechtbankserie waren op echte processen uit de 19e eeuw gebaseerd. Tenminste in het begin. Na een tijdje werden niks geschikt meer gevonden en werd besloten om er dan maar zelf te verzinnen
Datumzondag 20 maart 2022 19:37

RecensieDe poppenpakker is weer een typisch voorbeeld van een album uit de beginjaren van Geerts. Ik vond die periode zeer sterk. De albums kenmerken zich door pakkende verhalen, zeer scherpe tekeningen en verhalen waar alle karakters het meest in hun kracht staan. Zo ook hier, Het verhaal van de poppen is zeer sterk: het thema "pop" heeft de neiging kinderachtig te worden maar dat is hier geenszins het geval. Ook als het verhaal zich later naar poppenland verplaatst. Het blijft intrigeren en spannend. Jammer is wel dat Sidonia erg weinig aan bod komt. Jerom is volledig in vorm en is zelfs leuk bij de Bohemers. Hij is echt aan het werk en lost niet alles met één vuistslag op. Suske is ook op dreef: hij neemt het voortouw en is heldhaftig. Wiske is goed zoals altijd. Lambik is uiteraard zeer goed. Schannulleke vervult haar rol ook met verve. Vreemde is wel waarom naar de Bohemen als de put zich in Vlaanderen bevindt? Een mooi verhaal dat laat zien dat niets tussen onze vrienden komt, hoe gek die ook mogen doen.
Datumzaterdag 4 juli 2020 21:37

NaamSpruijt
RecensieAls eerste wil ik vertellen dat dit het eerste album van Suske en Wiske was dat ik las. Wellicht dat het daarom voor mij altijd een speciaal verhaal zal blijven. En dat ik het daarom ook zo hoog waardeer? Hoewel er hele mooie elementen in dit verhaal zitten, zoals bij de eerdere recensies ook al is aangegeven, humor, liefde, drama enz. is het meest opvallende het offer van de Pierrot. Ook in een van de andere eerste Paul Geerts verhalen, namelijk de Boze Boomzalver zit ook zo'n offer, namelijk daar van Robur, de heilige eik. En dat is ook iets wat me zeer heeft geraakt, en waardoor is deze verhalen meer waardeer. Toch is dat wel heel dapper dat Paul Geerts dat heeft aangedurfd om dat in de verhalen te stoppen, en dat heeft ze naar mijn mening een hogere waardering gegeven. Verder valt me op dat vooral Schanulleke in dit verhaal zo'n mooi karakter heeft, waar ze in de verhalen van Willy toch wat meer een vervelend, verwend en egoïstisch karakter heeft, zoals in "De Sterrenplukkers" en "Het Bretoense Broertje". Omdat ze natuurlijk niet zo heel vaak tot leven komt, zal het lastig zijn geweest voor Paul Geerts om het karakter van Schanulleke te kennen en weer te geven. Het enige wat ik echt minder vindt aan dit album, en daarom het ook geen 10 kan geven maar een 9, is het stuitende gedrag van Wiske in de auto bij Jerom.
Datumzaterdag 11 mei 2019 16:49

RecensieNiet een heel bijzonder album. Het verhaal begint aardig met de poppen in het museum, het strikje van Lambik en de ontvoering van de poppen. Maar vanaf de reis naar de Boheemse zigeuners verdwijnt de vaart uit het verhaal.

Er volgen dan meerdere scenes die tesamen wel een verhaal geven maar slechts los met elkaar samenhangen en ook gedeeltes waarbij het verhaal alleen wat gerekt wordt zonder veel bij te dragen. De tekeningen zijn ok, hoewel hier en daar de figuren last hebben van zwanenhalsen.

Datumzondag 11 december 2016 09:46