De nare varaan

De nare varaan Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De nare varaan verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,86

NaamVictor
RecensieDe grote lijnen van het verhaal zijn slecht uitgewerkt. Er is geen enkele reden om te denken dat het naar België halen van een komodovaraan een oplossing zal zijn voor Sidonia's eenzaamheid. De bende van de Gouden Kris wordt er aan de haren bijgesleept en in strook 214 geeft de schrijver toe dat hij zelf ook geen goede verklaring voor heeft kunnen verzinnen. De kinderen van Komo komen als een deus ex machina het verhaal redden. En vanwaar het gedoe met het leger en de konijnenpakken?

Maar daar staat tegenover dat Komo een mooi getekend en opvallend sympathiek personage is, dat tot een aantal vrij geweldige plaatjes leidt. "Formidabel! Een palmboom!" in strook 146 is een mooi voorbeeld, of de enthousiaste varaan op strook 158. Samen met de voor een S&W toch redelijk grote emotionele diepgang tilt dit het verhaal net boven de middenmoot uit. Een 7.

Datumzaterdag 20 oktober 2012 16:46

RecensieEen verhaal met een boodschap, die echter niet steeds goed uit de verf komt. Er wordt meermaals de nadruk gelegd op de lelijkheid van Sidonia en de varaan, maar daar blijft het precies bij. Maar toch is het geen slecht album. Er zit voldoende humor in en een album waarbij 1 van de beslommeringen van de hoofdpersonages centraal staat, kan me normaal gezien wel bekoren. Dus vandaar een 7.
Datumzaterdag 25 augustus 2012 19:37

RecensieHet gebeurd niet vaak in een verhaal van Suske en Wiske dat een gevaarlijk roofdier, n.b. een Komodovaraan, wordt afgeschilderd als het Beest terwijl Sidonia (die meent dat het dier een betoverde prins is) de rol van Belle verkondigt! Een echte Komodovaraan is alleen in het bezit van dodelijk speeksel waarmee hij zijn prooien vergiftigd en reptielen zijn haast ontembaar. Het dier heeft echter zijn lelijke uiterlijk tegen en een dolgedraaide sekte, de Gouden Kris, wil Komo doden omdat hij een betoverde prins zou zijn! Helaas krijgen Lambik en Sidonia ruzie om Komo die meteen vlucht en door andere mensen (op een geesteszieke man na) eveneens als een grote bedreiging wordt beschouwd! Nadat Komo door toedoen van een tank gewond raakt en door de vrienden (die zich hebben verkleed als konijnen of Paashazen) wordt gered geeft Sidonia hem een bloedtransfusie al hebben varanen helaas weer een ander soort bloed dan mensen! Bovendien kennen echte Komodovaranen geen ouderschap daar ze juist in werkelijkheid in de natuur hun jongen meer als prooi beschouwen. Daarbij vraag ik me af wat er was gebeurd als Komo een rol als slechterik had vertolkt (zoals dat bij Suske en Wiske meestal met wolven, orka's, haaien, krokodillen en draken werd gedaan) want hij werd toch zo wel iets te vermenselijkt!
Datumwoensdag 29 februari 2012 23:23

Naamdennis
Recensieeen goed album. alleen mis ik een beetje de grappen. en ze hebben het ook over de misdaad-bende de gouden kris. maar vertellen niet wat een kris is. maar ik weet uit de halve havelaar dat een kris een dolk is. maar voor de rest is het een goed album.
Datumzondag 26 december 2010 17:32