Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De poezelige poes verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,25

NaamMartijn
RecensieEen mooi album van Geerts dat in 1975 verscheen over de poes Maroef. Een toegankelijke verhaal dat mooi getekend is. Leuk om aan poezen liefhebbers te geven.
Datummaandag 30 mei 2022 22:49

NaamRemco Lodeweges
RecensieIk ben bijna door alle verhalen heen en heb nog een restje te recenseren. Dit album zat er ook bij. Dit is er weer één uit de Geerts hoogtijdagen. Oplettende lezers weten dat ik dit de meest uitgerijpte stijl van Suske en Wiske vind. Optimale humor, goede en scherpe tekeningen, verhalen die doorgaans sterk zijn. Dat wil niet zeggen dat er niets op - en aan te merken valt. Het album heeft een prachtige kafttekening. Zeer stijlvol gedaan en laat zien wat er in het verhaal staat te gebeuren. Het verhaal zelf staat beschreven in de verhalensectie. De titel past uitstekend. Het relaas over Maroef bestaat uit drie grote gedeeltes: de ontdekking en zoektocht naar de poes, de ontdekking van haar geheim in Egypte en het misbruik van dat ontdekte geheim. Deze driedeling maakt het verhaal overzichtelijk. Weliswaar is niet elk deel even interessant. De zoektocht naar Maroef hangt van veel toevalligheden aan elkaar: hoe onze helden onze poezelige vriendin hebben kunnen vinden is.....schier onmogeljk. Het is ook wat aan de lange kant, immers nadien begint de vertelling pas. In Egypte is het verhaal puntiger. Deel drie waar Grote Klep ten tonele verschijnt is leuk maar eindigt wel heel abrupt. De humor is ouderwets sterk en ons protagonisten zijn elk in hun kracht, zelfs Sidonia met het haar dat zij droeg in de Beminde Barabas. Lambik levert een sterke bijdrage, Wiske is op dreef als poes ook al heeft ze een blauw strikje en Jerom is aanwezig maar niet te. Het ontbreekt natuurlijk niet aan een moment van berouw, typisch voor de Geerts jaren '70 periode. Dat vind ik minder zeker als dat in de laatste drie bladzijden gepropt zit, Toch is dit wederom een heerlijke episode met alle noodzakelijke ingrediënten voor een sterk degelijk S&W verhaal. Goed te merken dat dit verhaal toch voldoende afwijkt van de andere kattenverhalen. Dit oordeel heeft echter weinig te maken met het feit dat ik een groot kattenliefhebber ben.
Datumdinsdag 02 november 2021 15:07

RecensieSuske en Wiske gaan voor prof Barabas naar Egypte om het geheim van de godin van de katten, Ubati, te vinden. Dat blijkt een diadeem te zijn waardoor witte katten met een zwart staartpuntje prachtig kunnen zingen wat in het tweede deel van het verhaal, thuis gekomen, wordt uitgewerkt. Dit laatste deel is wel minder interessant en wat voorspelbaar.

Grappig om de grote hits van 74 75 Gigi l'Amoroso en t'Is weer voorbij die mooie zomer langs te horen komen. In dit geval zijn deze nummers prachtig geintegreerd in het verhaal, in tegenstelling tot wat we in de Verhaegen albums hebben meegemaakt. Het album is goed getekend met opvallend het blauwe strikje van Wiske en de mooie rode reeks covertekening.

Datumdonderdag 15 december 2016 09:07

NaamHarry
RecensieHet is een grappig verhaal. Een poes die kan zingen is wel een beetje raar. Ook wel erg toevallig dat Lambik de poes Maroef, die onze vrienden nodig hebben, bijna koopt. Niet slim van onze vrienden om Maroef aan de hele wereld te laten zien. Het verhaal is spannend en ook wel een beetje voorspelbaar. Maar een 8 heeft het verhaal zeker verdiend!
Datummaandag 29 april 2013 10:55

RecensieMiddelmatige en redelijk voorspelbare S en W. Het verhaal in het oude Egypte is al vlug verteld, dus wordt er nog een (saai) vervolg gebreid aan het verhaal dat zich thuis afspeelt. Het is echter al gauw duidelijk dat de Grote Klep achter de aanslagen op Maroef zit. Wat dan volgt is een voorspelbaar kat-en-muis spel tussen de boeven en onze vrienden. Er zit bovendien ergens nog een foutje in het album. Vooraleer ze naar het oude Egypte worden geflitst, vraagt Wiske zich af of ze prinsens Banylon uit het zingende nijlpaard zullen tegenkomen. Dit kan echter niet, aangezien het zingende nijlpaard zich niet afspeelt in het verleden.
Datumzondag 26 augustus 2012 12:48

RecensieDeze strip staat voornamelijk (met een kleine onderbreking) in het teken van de witte poes Maroef. Ze wijkt inderdaad erg van andere poezen af omdat ze een zwart puntje aan de staart heeft en Maroef lijkt haast te beschikken over een meisjesgezicht! Soms doet ze me denken aan het lelijke jonge eendje daar ze zo slecht behandeld wordt door haar baas Juul, de stroper Jeff, een kattenhater, een bulldog en de jaloerse Grote Klep en zij pas later een beter leven krijgt. Als Suske, Wiske, Lambik en Jerom naar Egypte afreizen om het diadeem van Ubasti te bemachtigen zitten ze de hogepriester Abboe-Simpel en farao Tut-Smos-Tis gigantisch dwars en andersom ook (tomaten hadden ze alleen nog niet in Egypte al gooit Wiske er wel met één). Zodra de vrienden Maroef laten zingen met het diadeem komt ze na een droevige tijd in de schijnwerpers te staan in een opera en krijgt Maroef aanzien maar ook afkeer op haar dak! Dat de Grote Klep, een valszingende zanglerares, haar kwijt wil en daarvoor twee domme boeven inzet kan ik op zich begrijpen maar dat stomme mens kon de plaats van Maroef toch niet eens innemen. Dat opeens Juul en Jeanne opduiken om Maroef terug te eisen (nadat ze die eerder uit hun auto hadden gezet) had er misschien mee te maken dat zij wilden profiteren van het succes van de poes. Maroef redt echter Juul van een omvallende schoorsteen en hij komt als één van de weinige kwelgeesten van Maroef tot inkeer. Zij blijft op het laatste bij hem omdat ze schijnbaar een mooie kater verkiest boven roem. Dat het diadeem kapot gaat had niet gehoeven want Barabas had deze net zo goed kunnen terugflitsen naar Egypte. Het idee van Jerom om bergen wafels te gaan eten was al eerder overgenomen uit De zingende zwammen, De windmakers en De Krimson-crisis.
Datumvrijdag 15 juni 2012 21:56