Beminde Barabas

Beminde Barabas Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Beminde Barabas verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,66

RecensieEr rammelt veel în dit verhaal. Waarom komt Barabbas zomaar in het verleden terecht. Waarom? Het is voor mij een matig verhaal, maar omdat ik zie dat de kinderen het wel goed beoordeelden hier (daar hecht ik de meeste waarde aan hiet omdat deze strips eigenlijk voor deze doelgroep bedoeld zijn), krijgen ze voor mij ook een 7
Datumzondag 25 april 2021 23:43

RecensieEen erg leuk album. Ik heb het in geen eeuwigheid meer gelezen. Misschien juist toevallig net na de dag van de vrouw maar de manier waarop Paul Geerts met het thema speelt is subliem: het levert hilarische momenten op. Bedie kanten van de vrouw-man duscussie worden stijlvol belicht. Het eigenlijke verhaal is Lotje de oude vlam van Barabas. Gelukkig wordt het emancipatie thema wel doorgetrokken in het verhaal ( Sidonia met gereedsschapkist in het verleden). Dit verhaal is ook zeker spannend. Je kunt je afvragen hoe Sidonia in het verleden een centrale verwarming ( ik vind dit ook juist wel erg grappig) aan legt maar het sprookjesachtige element werkt uistekend. Hier spreekt charme uit.
Uiteraard was de humor destijds veel sterker en de tekeningen vele malen beter dan nu. Ook zijn alle personages nog helden.
Datummaandag 09 maart 2020 18:59

RecensiePaul Geerts zou regelmatig actuele evenementen in zijn albums gaan verwerken en hier begint hij met het Jaar van de vrouw (1975) wat resulteert in een verwisseling van taken voor Lambik en Sidonia welke tot hilarische taferelen leidt. Maar het eigenlijke verhaal gaat over Lotje, een oude liefde van Barabas. Om het geheim van haar bestaan op te lossen vertrekken onze vrienden naar de 17e eeuw waar ze te maken krijgen met een tovenares.

Het verhaal vertoont hier wel wat haken en ogen qua inhoud maar loopt wel soepel. De behorende tekeningen zijn ok zeker met de mooie kostuums uit de pruikentijd. Alleen jammer dat in het album welke ik heb gekocht de kleuren niet correct binnen de inktlijnen zijn afgedrukt.

Datumvrijdag 16 december 2016 11:33

RecensieDe emancipatie van de vrouw wordt in dit album door Sidonia (in feite een soort manvrouw die werkelijk seksloos is!) goed uitgebracht als zij met Lambik ruilt van baan al hebben beiden het hierbij aanvankelijk niet gemakkelijk . Professor Barabas wordt in zijn jeugd (door een puur toeval) verliefd op Lotje, een 17de eeuwse naaister die alleen iets minder mooi bleek dan ik had verwacht, en hij krijgt pas liefdesverdriet over Lotje nadat Barabas dit verhaal aan Suske en Wiske had verteld. Zodra de vrienden Lotje, veranderd in een modepop, hebben gevonden en een roos die niet kan vergaan, reizen ze naar het verleden om met een toverstaf Lotje te bevrijden van de betovering. Ze treden in dienst bij markiezin de Plomp de Zinc die alleen dubbelspel speelt daar ze namelijk een valse tovenares is (het is me onbekend wat voor toverkunsten ze toepaste) en een handlanger van de rover Massaker, de eerdere "geliefde" van Lotje die hem verachte om zijn bruutheid. Massaker en zijn rovers houden zich niet echt bezig met roven en stelen en zij willen Lambik aan vier wolven voeren maar waarom ze dat met de rest niet deden is erg verwonderlijk. De markiezin (die alleen niet is te vergelijken met de legendarische markiezin de Brinvilliers, een beruchte gifmengster uit dezelfde eeuw) komt later snel tot inkeer en schenkt haar toverstaf aan Wiske die met haar vrienden terugkeert naar de 20ste eeuw. Net op tijd veranderen zij Lotje weer in een mens en ze redden daarmee de stervende Barabas. Beiden kunnen alleen niet samenblijven daar Lotje ten eerste uit een ander tijdperk kwam en ten tweede omdat ze door haar betovering allang rust moest vinden! Zodra Lotje verdwijnt houdt Barabas alleen de herinnering aan Lotje levend door middel van de roos die niet kan verwelken!
Datumvrijdag 28 december 2012 19:01

NaamVictor
RecensieHet feministische thema aan het begin van de strip is excellent; Sidonia als stoere bouwvakker en Lambiek als huisman overtuigen, en vormen een mooi tegenwicht voor de nogal traditionele rolverdeling die er zeker in de vroege S&Ws zit. Jammer is dat de schrijver uiteindelijk toch niet wist wat hij ermee aan moest: we komen er nooit achter of Lambiek en Sidonia hun nieuwe rollen blijven vervullen, of toch weer terugvallen in het oude seksepatroon. Het thema verdwijnt simpelweg uit de strip.

Natuurlijk is het ook leuk om het liefdesleven van Barabas een keer centraal te zetten. Maar of het nu op deze manier moest? Barabas komt zonder enige verklaring in de 17e eeuw terecht, wordt in een paar seconden smoorverliefd op een naaistertje, en vervolgens blijven ze elkaar eeuwig trouw ondanks het feit dat ze elkaar nooit meer zien. Hm. De hele historische episode lijkt te zijn verzonnen om het verhaal vol te krijgen, en de uiteindelijke "oplossing" van de liefdesgeschiedenis laat ook te wensen over.

De gezichtsuitdrukkingen van de markiezin in strook 138 maken wel weer iets goed. Een 6.

Datumzaterdag 20 oktober 2012 16:53

RecensieVeel zaken in dit album stemmen me gunstig. Zo is het origineel om een verhaal te breien rond het liefdesleven van Barabas. De jobswitch van Lambik en Sidonia is ook leuk, evenals de andere humor in dit album. Ook positief is dat Geerts Sidonia meeneemt op avontuur en Jerom voor het grootste deel thuis laat. Vooral in zijn beginperiode had Geerts immers de gewoonte om Sidonia vaak thuis te laten.
De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat het verhaal zelf toch enigszins rammelt. Wat is de drijfveer van de tovenares? Het feit dat Barabas plotsklaps in de 17de eeuw terechtkomt wordt ook niet echt goed uitgelegd. Verder is het jammer dat Barabas, ondanks dat zijn naam in de titel staat, niet echt deelneemt aan de actie. Zelfs op de voorkant staat hij niet. Ik had graag een 8 gegeven, maar het wordt een 7.
Datumzondag 26 augustus 2012 19:18

RecensieToen ik dit verhaal las werd ik er niet echt erg enthousiast over. Er zat zeker wel potentie in, maar het is gewoon niet leuk. Het gedoe met de markiezin en de tovenares was niet interessant en de modepop vond ik ook niet zo'n leuk idee. Ach ja ieder zijn smaak, maar dit is voor mij absoluut geen succes geworden.
Datumvrijdag 13 mei 2011 11:02

NaamRuth
RecensieHet idee op zich is absoluut niet slecht: het is mooi dat men Barabas, die anders altijd in zijn laboratorium wordt geplaatst, eens wat menselijker laat overkomen door verliefd te zijn.
Romantisch idee, verschrikkelijk uitgewerkt. Men springt van de hak op de tak, de verhaallijnen zijn niet goed uitgewerkt en er ontbreekt overal informatie.
Als je de strip uithebt, moet je eens een samenvatting proberen maken. Veel is er niet gebeurd, lijkt mij. Het idee om Lambik en Sidonia te laten wisselen van job is leuk, maar Sidonia is veel te arrogant, deze plotse ommekeer van karakter én job, dat staat niet bij haar.
Nee, er zat veel meer in het verhaal, maar dat is er absoluut niet uitgekomen. Jammer.
Datummaandag 29 juni 2009 13:20

RecensieEen mooi liefdesverhaal rond professor Barabas en een mysterieuze deerne. Het is een beetje jammer dat de zogenaamde tovenares veel doet behalve daadwerkelijk toveren. Maar dat terzijde heb ik genoten van de geslaagde grappen over emancipatie en de verschillende rollen van man en vrouw.
Datummaandag 2 februari 2009 18:21

RecensieBarabas en romantiek het komt op een leuke manier samen in dit album.
Datumzondag 18 januari 2009 16:28

NaamJacqueline
RecensieOmdat mijn tante dit nummer had, hoefde ik hem zelf niet te kopen, maar anders had ik het zelf zeker weten gekocht!
De titel is leuk, maar het plaatje op de voorkant vind ik niet heel geweldig, het levert niet de goede indruk op als 'Beminde Barabas' maar natuurlijk klopt het wel aangezien het feit dat het meisje is betoverd in een modepop door de vrouw op de voorkant!
Erg leuk getekend, goed verhaal, jammer dat Barabas niet met haar kan trouwen, het was wel leuk geweest en het is zeker een ACHT waard!
Datumdinsdag 12 augustus 2008 20:09

NaamTom
RecensieIk vind het een leuk album.
Eindelijk ook romantiek voor Barabas.
Datumzondag 16 december 2007 12:56

RecensieEen album om te verslinden.Een prachtverhaal met een erg mooie sfeer en zelf een beetje romantiek voor Barabas.In één woord een pracht verhaal.
DatumMon Jun 11 21:31:51 2007

RecensieDit album vond ik heel leuk en ook mooie tekeningen alleen niet de ALER BESTE DIE ER BESTAAT maar wel een leuk album wat ik gewoon kan lezen als ik me verveel
DatumSat May  5 17:47:33 2007

RecensieUitstekend verhaal! Mooie setting en omgeving, spanning, aktie en avontuur, het zit er allemaal in. Tekeningen ook mooi. Kortom, een klasse album!
DatumTue Dec  5 23:03:53 2006

RecensieEen leuk verhaal om af en toe weer eens te lezen. Zoals al eerder is gezegd is het inderdaad een beetje voorspelbaar maar dat mag de pret niet drukken. het is gewoon een prima verhaal en leuke tekeningen en het leest vlot weg en gaat niet vervelen. Daarom een 8.
DatumSun Dec  3 18:41:09 2006