De gouden locomotief

De gouden locomotief Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gouden locomotief verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,10

RecensieStripversie van de 2e van 6 Suske en Wiske poppenfilms (te vinden op Youtube). Om de serie in stripvorm te gieten, werden er dingen gewijzigd of scènes weggelaten, wat ter vergelijking misschien niet altijd zo'n goed idee was
Voor iets van minstens 100 jaar oud, is de hoed van Buffalo Bill in wel erg goede staat. In de serie was hij duidelijk veel meer versleten
De naam van Lichte Veder lijkt een grapje te zijn naar haar omvang. Maar in de serie werd gezegd dat ze een broer heeft die Donkere Veder heet
Door een stommiteit zit Lambik vast aan een huwelijk met Lichte Veder. Dit lijkt een beetje te verwijzen naar BIBBERGOUD, waarin hetzelfde voorkomt. Maar toen was de dame in kwestie een stuk ouder
Datummaandag 15 februari 2021 08:18

RecensieHet verhaal van de poppenserie; of was het nu andersom? Een verhaal dat al heel lang in mijn bezit is en nog steeds een bepaalde aantrekkingskracht uitoefent. Via een door Lambik gekochte hoed gaan onze vrienden naar het Wilde Westen om de legende van de Gouden Locomotief te ontrafelen. Ooit gevonden door Buffalo Bill en met taak om de Papachen te wijzen naar groepen bizons. Achteraf was de poppenserie wat houterig maar het album erg sterk. Het is een romantisch verhaal om met de charmante locomotief in de hoofdrol en de fabuleuze "Mama ík wil een man heb" Lichte Veder ( van wie was dat liedje ook alweer?) als welkome aanvulling. Laten we ook Sachem Soepoog niet onvermeld laten. Onze helden reizen af naar Amerika om de locomotief te vinden en daar de Papachen aan hun bizons te helpen. Zo simpel is het verhaal, gelukkig. Helaas dwars gezeten door Krimson. Ik kom nu direct bij één van de vragen van het verhaal: waarom liep hij in den beginne rond het huis van Sidonia te snuffelen? Wat was de reden? Daarnaast kun je je afvragen hoe de Gouden Locomotef gevonden is, als men herhaaldelijk meldt dat de plaats onbekend is. Ik vond het erg leuk om te zien hoe er met Jerom werd gesold: op en neer geflitst naar het verleden terwijl hij voor de TV aan het werk moest. Sterk staaltje zelfspot. Ondanks mijn vragen een erg fijn verhaal dat een hoge waardering verdient. Het is één van de verhalen die mij door de jaren heen het meest is bij gebleven.
Datumzaterdag 18 juli 2020 20:16

NaamMarco van Wensen
RecensiePersoonlijk vind ik de verhalen uit de jaren 70 het beste uit de serie. Veel beter als veel verhalen die de laatste 20 jaar zijn verschenen. Dit vind ik een leuk verhaal met mijn favoriete slechterik Krimson in een glansrol. Alleen de heen en weer flitsende Jerom vind ik een stuk minder. Voor de rest is dit een prima verhaal.
Datumzondag 04 februari 2018 17:47

RecensieDit poppenserie album volgt de geijkte lijnen: Suske en Wiske moeten iets gaan oplossen, Lambik is nogal klungelig bezig (hier geeft hij oa onbewust zijn ja woord om met Lichte verder te trouwen) en worden gedwarsboomd door een op goud beluste Krimson die wederom heel toevallig van het goud hoort.
Dit geeft een nogal voorspelbaar verhaal waarbij, zoals door anderen reeds opgemerkt, er ook wel heel vrolijk wordt gekopieerd uit Bibbergoud. Er zit weinig vaart in dit verhaal en zeker niet vanaf pagina 35 wanneer de locomotief op weg gaat naar de vallei. De tekeningen zijn best ok, beter dan we in sommige andere poppenserie albums hebben gezien.
Datumdonderdag 22 december 2016 04:59

RecensieIn mijn collectie van Suske en Wiske komt dit album voor al las ik het nooit vaak. Het idee om het Wilde Westen met Buffalo Bill weer te doen herleven is prachtig maar zelfs deze legendarische figuur bleek, net als iedereen, ook duistere kanten te hebben. Lambik maakt helaas de nodige fouten betreffende de papieren die hij in de hoed van Buffalo Bill vindt door de verkeerde kaart te verbranden en Barabas op een stalkende manier lastig valt als deze de gouden locomotief met zijn tijdmachine wil opsporen. Zodra Suske, Wiske en Lambik in het verleden naar de gouden locomotief zoeken (die de bizons kan opsporen die de Papachen opnieuw van voedsel moeten voorzien) zitten ze elkaar met hun eigenwijsheid wederom net zo dwars als dat Krimson doet die weer meer op het goud uit is waarvan de locomotief is vervaardigd. Alleen is dan weer de vraag hoe hij het goud moest terugnemen naar het heden en Jerom moet Krimson steeds weer noodgedwongen weerstaan. Lambik wordt erg jaloers op de gouden locomotief (waar ongetwijfeld de geest van een wijze indiaan in huist) maar het kost hem ook de nodige moeite om de opdringerige en verliefde indianenprinses Lichte Veder op een afstand te houden waar Lambik niet verliefd op is. Zo probeert Sachem Soepoog, de vader van Lichte Veder met geweld Lambik te dwingen om met zijn dochter te trouwen die later toch kiest voor de locomotief nadat deze bijna door Krimson was opgeblazen. Alleen zal zij nóóit kunnen trouwen met het ding omdat de geest van de indiaan niet in een stoffelijk lichaam kan overgaan!
Datumwoensdag 26 juni 2013 09:17