De gouden locomotief

De gouden locomotief Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gouden locomotief verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,86

RecensieIn mijn collectie van Suske en Wiske komt dit album voor al las ik het nooit vaak. Het idee om het Wilde Westen met Buffalo Bill weer te doen herleven is prachtig maar zelfs deze legendarische figuur bleek, net als iedereen, ook duistere kanten te hebben. Lambik maakt helaas de nodige fouten betreffende de papieren die hij in de hoed van Buffalo Bill vindt door de verkeerde kaart te verbranden en Barabas op een stalkende manier lastig valt als deze de gouden locomotief met zijn tijdmachine wil opsporen. Zodra Suske, Wiske en Lambik in het verleden naar de gouden locomotief zoeken (die de bizons kan opsporen die de Papachen opnieuw van voedsel moeten voorzien) zitten ze elkaar met hun eigenwijsheid wederom net zo dwars als dat Krimson doet die weer meer op het goud uit is waarvan de locomotief is vervaardigd. Alleen is dan weer de vraag hoe hij het goud moest terugnemen naar het heden en Jerom moet Krimson steeds weer noodgedwongen weerstaan. Lambik wordt erg jaloers op de gouden locomotief (waar ongetwijfeld de geest van een wijze indiaan in huist) maar het kost hem ook de nodige moeite om de opdringerige en verliefde indianenprinses Lichte Veder op een afstand te houden waar Lambik niet verliefd op is. Zo probeert Sachem Soepoog, de vader van Lichte Veder met geweld Lambik te dwingen om met zijn dochter te trouwen die later toch kiest voor de locomotief nadat deze bijna door Krimson was opgeblazen. Alleen zal zij nóóit kunnen trouwen met het ding omdat de geest van de indiaan niet in een stoffelijk lichaam kan overgaan!
Datumwoensdag 26 juni 2013 09:17

RecensieDit is zeker geen slecht album. De zoektocht naar de gouden locomotief is best boeiend, en de aanslag op de locomotief door Krismon heeft zeker zijn spannende momenten. Daarnaast zijn de hoofdfiguren gewoon zichzelf, zonder overdreven karaktertrekken. Het feit dat een nogal uit de kluiten gewassen squaw verliefd wordt op Lambik is zeker niet origineel, maar al bij al verdient dit album een 7.
Datumzondag 9 september 2012 17:54

RecensieDe gouden locomotief is het tweede poppenserie-album. En na het kinderachtige Minilotten-verhaal, hebben de makers van S&W hier nog best een aardige poging gedaan een volwassen verhaal neer te zetten. Het album begint heel behoorlijk met wat geinige gags (alleen jammer dat de "Nee tante, de postbode is al getrouwd"-grap weer langs moest komen) en er het is eigenlijk niet onaardig getekend. Maar in de tweede helft van het verhaal slaat de vermoeidheid toe. De veel te simpele plot uit de poppenfilms moet nu worden opgerekt tot albumlengte en dat gaat vervelen. Op een gegeven moment is het wel mooi geweest met alle herhalingen van zetten. Maar goed, zo'n album kun je tenminste nog een voldoende geven.
Tenzij... Een op goud beluste maniak stuit op een schatkaart, waarna hij afreist naar het wilde westen? Waar Lambik zich bijna gedwongen ziet te trouwen met een Indiaanse dame die hij niet zit zitten? Waar een oude, door goudzoekers verlaten locomotief die niet op rails rijdt een grote rol in het verhaal speelt? Dat is toch... Bibbergoud? Want laten we wel wezen, De gouden locomotief is natuurlijk Bibbergoud in een nieuw jasje, met allerlei interessante verhaalelementen eruit gelaten en met Krimson eraan toegevoegd. Vandersteen, die de synopsis voor het poppenverhaal schreef, heeft hier vrolijk zichzelf lopen plagiëren. En dan krijgt zo'n album natuurlijk extra puntenaftrek. Vandaar dat De gouden locomotief een 5 krijgt.
Datumzondag 10 oktober 2010 19:40