Het drijvende dorp

Het drijvende dorp Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het drijvende dorp verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,21

RecensieEen heel mooi en spannend album. Sommige zaken zie je wel weer een beetje aankomen, maar qua verhaal wel een beetje aan de Blauwe Reeks denken (hoewel de tekeningen natuurlijk nooit zullen tippen uit die tijd).
Wat ik mooi vond is het enorme eigenwijze karakter dat ze echt verschillende keren echt in problemen brengen. De interactie tussen Suske en Wiske in het moeras doet weer denken aan de oudere albums van Suske en Wiske.
In de tegenwoordige nieuwe stijl zijn de karakters vlak geworden. Het zou goed zijn om die karakters en interactie weer terug te brengen. Daarom is dit een mooi album en een voorbeeld van hoe een Suske en Wiske.hoort te zijn
Datumzaterdag 02 januari 2021 19:28

RecensieDit verhaal had ik heel lang geleden gelezen en het stond mij niet meer zo duidelijk voor de geest. Jammer, blijkt nu want dit is echt één van de betere verhalen uit de serie. Door de festiviteiten in het jaar van het dorp, worden we geattendeerd op het verdwijnen van een heel dorp. Onze vrienden Lambik, Suske en Wiske gaan op onderzoek uit om het geheim van het verdwenen dorp te ontrafelen. Helaas wel zonder noemenswaardige rol van Sidonia. Barabas en Jerom als helpers worden pas ingezet bij het hoognodige. Ik vind zelf dat hij niet echt nodig was, die andere drie zijn immers kranig genoeg. Het omtoveren in een wilg was dan ook goed gevonden. Afijn, om het geheim te ontsluieren klimmen Jerom , Suske en Wiske aan een touw naar het dorp ( ze hebben kennelijk geen hoogtevrees en enorm sterke armen). In het dorp zelf, Stokkentoet, wordt het ouderwets spannend. Barloef terroriseert het gehele dorp doordat hij zijn zinnen heeft gezet op de dochter van de schout. Hij gaat hier bij zo niets ontzeggend te keer dat hij één van de meest gevaarlijke tegenstanders van onze helden is. Hij past makkelijk in het rijtje Tuf tuf raaf uit de bekende club en de zilveren bok uit de Bokkenrijders. Een toevoeging die de spanning verhoogt is de vrijschutter. De mystiek rond deze figuur is zeer intens. Er zijn overeenkomsten met een eerder S&W verhaal, misschien minder origineel maar wel heel sterk. Leuk van dit verhaal is dat de spanning wordt afgewisseld door goede humor ( zoals Lambik als herderin) en een stuk romantiek: de omgetoverde dieren. Ook het dingen naar de hand van de dochter van de schout, is een sterk staaltje romantiek. Ook sterk is het ontbreken van een moraliserende boodschap: Barloef verandert in een pomp. Geen geneuzel over berouw maar een harde passende straf zonder scrupules. Tot slot, de tekeningen zijn weer van mijn favoriete stijl, scherp, dunne lijnen, gedetailleerd, goed kleurgebruik en zeer goed getekend qua bewegingen en uitdrukkingen.
Datumwoensdag 12 augustus 2020 19:21

RecensiePrima verhaal met de nodige spanning en geheimzinnigheid. Ook is er een flinke portie magie aanwezig

Het thema van een gemaskerde boogschutter komt uit LAMBIORIX. Hoewel de outfit anders is, zijn er wel veel overeenkomsten
  In beide gevallen probeert een nieuwsgierig Wiske er achter te komen wie hij is
  In beide gevallen krijgt Wiske bij een poging tot ontmaskering een pak slaag
  In beide gevallen draagt de vrijschutter twee kappen
  In beide gevallen blijkt het degene te zijn die je het minst verwacht: Sidonia / Lambik

Om er voor te zorgen dat Jerom niet alles ineens oplost, wordt hij met zwarte magie in een boom verandert

Sommige personages doen wel erg raar. Zo gedraagt nar Barloef zich meer als een aap. En Lambik die zich vanaf het begin als een paljas gedraagt, vertoont als de Vrijschutter heel ander gedrag

De plaquette die Suske en Wiske aan het eind van het verhaal krijgen, is eigenlijk een verwijzing naar het toen bezig zijnde JAAR VAN HET DORP

Datumdinsdag 07 juli 2020 16:19

NaamMaarten Verrips
RecensieHet beste Suske en Wiske album uit de tijd na Willy Vandersteen en het enige dat zich kwalitatief met het werk van Vandersteen kan meten.
Datumwoensdag 08 augustus 2018 12:19

Naamwilco
RecensieSchoolvoorbeeld van hoe een Suske en Wiske album hoort te zijn.
Datummaandag 09 juni 2014 05:54

RecensieAardig album met veel typische S & W elementen. Zo is er nog eens een 'geheimzinnige', en er is veel avontuur en humor. Suske en Wiske schitteren in dit album ook eens zonder Lambik, zoals tijdens hun zoektocht naar de gouden boog in het bos. De scéne in het bos met de vergrote dieren levert leuke momenten op. Ook de interactie tussen Suske en Wiske is leuk.
Maar sommige zaken lijken er toch wat kunstmatig bijgesleurd te zijn, zoals de gouden boog, die op een of andere manier Barloef kan uitschakelen, of de manier waarop Lambik in het verleden komt. Vandaar een 7.
Datumzaterdag 29 september 2012 09:42

RecensieEen ongewoon sterk album uit eind jaren 70 welke veel klassieke S&W elementen bevat: Wiske's nukken, het bezoek aan de jaarmarkt, de reis met de teletijdmachine, een tiran die zich van zwarte magie bedient en een gemaskerde die voor de onderdrukten opkomt en Jerom die tijdelijk buitenspel wordt gezet. Op zich zijn de tekeningen niet heel bijzonder, het is vooral vanwege het soepel lopende verhaal waarom ik dit album nog graag herlees.
Datumvrijdag 6 april 2012 13:48

RecensieDit is weer eens een prima verhaal, goed bedacht en lekker origineel met een dorp (met omgeving) dat gewoonweg van de aardbodem is verdwenen. Het begin zit goed in elkaar en onze vrienden maken daar kennis met de legende over het dorp. Met de hulp van professor Barabas, gaan Suske, Wiske, Lambik en Jerom in het verleden op onderzoek uit. Ze ontdekken de plaats waar het dorp gebleven is, en komen er achter dat de toverkracht van een slechte nar de oorzaak van de verdwijning is. De strijd wordt aangebonden met de nar, die een gevaarlijke tegenstander blijkt te zijn, gelukkig krijgen ze de hulp van een geheimzinnige gemaskerde. Een vermakelijk avontuur, goed voor een acht.
Datumdinsdag 22 maart 2011 09:23