De woelige wadden

De woelige wadden Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De woelige wadden verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,15

RecensieRedelijk verhaal met leuke momenten zoals het been van Lambik dat een eigen leven begint te leiden. Positief is ook dat onze vrienden eens niet door toedoen van de teletijdmachine in het verleden raken. Jammer genoeg wordt de zwarte spiegel wel op een erg slordige manier gebruikt, zoals door anderen reeds werd opgemerkt.
Datumvrijdag 25 januari 2013 21:56

RecensieAardig verhaal uit begin jaren tachtig. Maar niet altijd even logisch: Ik raak altijd in de war hoe het nu toch komt dat normaal gesproken de zeehondjes door de spiegel naar het paradijs gaan maar Lambik ziet zijn been door de spiegel naar Friesland anno 1900 verdwijnen (en niet naar het zeehondenparadijs) en Sil verdwijnt zelfs met spiegel en al (ook naar 1900?? of speelt het gedeelte in Friesland eigenlijk zich 'eerder' af)? En hoe komt Sil dan rond 1985 op een kermis terecht? Vervelende tijdsparadoxen ook. De tekeningen zijn weer goed.
Datumzaterdag 26 november 2011 12:32

RecensieEr bestaat een gouden wet in stripverhalen: als dieren belangrijk zijn voor je verhaal, geef ze dan ook zelf emoties mee. De koddige kater was daarvan een voorbeeld, en Tobias in Het hondenparadijs. Of bijvoorbeeld de gouden en rijmende paarden, en het Ros Bazhar. Hoe zit dat dan in De woelige wadden? Want dat gaat over een fee die de zieltjes van zeehondjes redt. Zien we die zeehondjes iets doen? Nou nee. Aan het begin neemt Sidonia er eentje in huis, waar we vervolgens niks meer over horen.
In plaats daarvan gaat de hoofdmoot van het verhaal over ene Sil de strandjutter, genoemd naar het bekende boek, waarvan de tv-serie enkele jaren eerder ook in België op het scherm was geweest. Sil, wiens personage verder niks met het boek heeft te maken, heeft de toverspiegel van de fee gejat. Onze helden achtervolgen hem naar Friesland anno 1900, waar na een boel gedoe alles weer recht wordt gezet.
Goed album? Echt niet. De logica is in het verhaal ver te zoeken. Vooral fysieke logica ontbreekt: Lambiks been wordt naar 1900 geflitst, maar kan wel gewoon doorleven en zelf weer in een handomdraai worden aangezet. De opperschurk van het verhaal, ene meneer Iks (leuk hè), vermomt zich zonder enige reden als oude visser en als watermonster, hoewel hij een paar pagina's eerder nog een zware schotwond had opgelopen. En waarom lukt het Sil de strandjutter om steeds én door én met de spiegel te verdwijnen?
Daarbij is het album door maarliefst drie verschillende personen geïnkt, we herkennen onder andere Eric de Rop en Eugeen Goossens. Slordig dus. En nog iets: het verhaal speelt zich af in Friesland, maar er valt in het hele verhaal niks Fries te ontdekken. De gebouwen zijn niet Fries, de namen zijn niet Fries, de locaties niet. Paul Geerts heeft nog net de moeite genomen om twee molens te tekenen, maar voor de rest zijn de decors en kostuums gelijk aan de setting van De gouden ganzeveer, dat zich in Vlaanderen afspeelde. Gelukkig hebben de makers van S&W Friesland later beter bedeeld met het album De Elfstedenstunt.
Een slordig, onlogisch album, zonder humor, en voor een groot deel ook zonder zeehondjes.
Datumzondag 7 november 2010 11:49