De natte Navajo

De natte Navajo Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De natte Navajo verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 5,52

RecensieHet verhaal wil, dat Paul Geerts toen hij dit verhaal af had, tegen de uitgever zei: breng het maar niet uit, want deze is echt te slecht. Het gebeurde toch, en vervolgens was een reactie in de krant: 'Eindelijk weer eens een echte goede Vandersteen!' Dus wie had er gelijk? Op het strand treffen Lambik en Jerom een kist aan waarin de geest van een Indiaan huist. De arme man had een drankprobleem en wordt daarvoor door de goden gestraft. Na wat vijven en zessen gaan onze vrienden met hem op een tocht rond de wereld, waarbij hij steeds opdrachten van de grote Manitoe moet volbrengen. Is het nou echt zo slecht? Misschien zat Geerts wat in over de gaten in het plot, want daar zitten wel een paar grote bij, zoals hoe de schurken in eerste instantie op de hoogte zijn dat er ergens goud valt te halen, waarom de KLM zomaar even een vliegtuig ter beschikking stelt, of hoe Lambik van tevoren weet dat hij met een kartonnen silhouet en een casetterecorder de Indiaan zal kunnen bevrijden. Een aantal dingen zijn ook wel erg vergezocht of ronduit kinderachtig, zoals de vuurspuwende vulkaan die om onduidelijke redenen een gezicht heeft. En er zijn weer veel scènes die ons verdacht bekend voorkomen uit eerdere albums, zoals de microfoon op de vensterbank, de Snoeffel en Gaffel-klonen die door Jerom uit hun vliegtuig worden gerost, en de beer op sokken die we kennen uit Bibbergoud. In schril contrast met Paul Geerts latere albums waarin hij uitgebreid ingaat op inheemse culturen in Azië en Amerika, zien we hier wel heel clichématige Indianen en Eskimo's voorbijparaderen. Zelfs de medicijnman uit Twee toffe totems is 1 op 1 gekopieerd. En toch... vind ik dat Paul Geerts zichzelf hier heeft onderschat. Er zijn best veel leuke grappen, de vertelling is zo vlot dat de stoplappen in het verhaal je nauwelijks opvallen, er is lollig tekenwerk. Het kan er eigenlijk nog prima mee door.
Datumvrijdag 04 december 2020 22:13

RecensieVeruit de meeste albums in deze periode zijn goed tot zeer goed. Dit is een uitzondering, of liever gezegd “minder goed”. We hebben hier nog steeds met een zeer goed getekend en erg vermakelijk verhaal te maken maar door met name het gebrek aan logica is dit verhaal toch een stuk minder sterk dan zijn voorlopers ( 193 en 194) en zijn opvolgers ( 197 en 199, over 198 zijn de meningen verdeeld, zie de recensies). Eén en ander begint best veelbelovend met een Indiaan die als boetedoening vijf opdrachten moet uitvoeren om eeuwige rust te vinden. Zo simpel is het. Hij komt pardoes aan bij onze vrienden en zorgt daar voor enige onrust. Zijn alcoholprobleem is een leuke bijkomstigheid. Als de helden zich met Sachem-Droge-Lever-die-altijd-Dorst-heeft op pad gaan begint een enerverende en humoristische maar onlogische tocht. Eigenlijk begint de onduidelijkheid al met het afluisteren van ons favoriete gezin: al voordat er over goud werd gesproken was er al afluisterapparatuur geplaatst. Daarnaast zijn er in het verhaal maar drie opdrachten/ gevaren te ontwaren terwijl er over vijf wordt gesproken. De onverlaten zijn ook telkens op de meest toevallige tijden ter plekke. Daarbij is het ronduit jammer dat Jerom bijna elke opdracht oplost: dan kan Sachem toch nooit soelaas vinden en zal hij nooit vergeven worden voor zijn wandaden: hij moest immers zelf de gevaren trotsteren. De oplossingen zijn vindingrijk maar het blijft Jerom. De kritiek op de levende berg ( bergje),weerleg ik: dit hebben we eerder gezien ( Brullende Berg) niemand die daar over klaagde, daarbij was het in de cultuur van Sachem gewoon dat alles een ziel had, dus ook bergen. Dat was in de Germaanse mythologie ook zo. Als je dat zo verbeeldt dan past dat. Het verhaal rent wel erg van hot naar her, ook zijn er opdrachten die niets met de Indianencultuur te maken hebben, waarom? Erg veel vragen in een toch erg leuk, vermakelijk verhaal.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 21:24

RecensieTer bevestiging van eerdere opmerkingen is dit een verhaal dat behoorlijk warrig is, waar geregeld vreemde zaken voorkomen en dingen die nooit verklaard worden
Waarom zijn de opdrachten verspreid over de hele wereld? Het was logischer geweest om (met het vliegtuig) doorheen Noord-Amerika te reizen. Daardoor lijkt het avontuur inderdaad een combinatie van DE GOUDEN CIRKEL en HET KREGELIGE KETJE. Het doet ook erg denken aan DE GEKALIBREERDE KWIBUS, door de vele onlogische dingen
Doorheen de reeks zijn al vaak pratende dieren of zelfs voorwerpen voorgekomen. Maar een levende vulkaan is toch wel erg vergezocht
Kortom, het lijkt erop dat Studio Vandersteen bij dit verhaal behoorlijk de weg kwijt was
Recensie 17 schijnt te vergeten dat Lambik piloot was in DE GOUDEN CIRKEL
Datumzaterdag 09 februari 2019 16:22

NaamJeroen Tanésy
RecensieIk heb dit boek al jaren niet meer gelezen maar als negen- à twaalfjarige wel verschillende keren. In mijn herinnering is het een verhaal dat me onderweg erin zin gaf om voort te lezen. Iets van een 6,7 - ik zal afronden naar 7.
Datumdinsdag 08 september 2015 02:13

Reactie no.17
RecensieDuidelijk geen topper, het plot is wat oppervlakkig. Een geest van een indiaan moet 5 opdrachten uitvoeren (blz. 28) om zijn eeuwige rust te vinden. In het hele verhaal tel ik er echter maar 3 nlm. : De burcht met het spook, de boze vulkaan en de wolvenmadam. Daarnaast zorg Jerom te vaak voor een oplossing (vooral op blz. 23 maar ook blz. 24, 26, 32, 48 53, 55 en 56) en is eea. toch wel voorspelbaar. Ook de tekeningen/inkting is erg wisselend van kwaliteit: zoals in strook 4,5 en 6 zo'n beetje alle figuren. Op blz. 47 zijn alle figuren niet echt mooi. In het middendeel zijn de figuren weer mooi getekend (zo vanaf blz. 9.)

Verder kloppen er naar mijn mening een aantal dingen niet:
-het is wel erg toevallig dat Wiske spreekt over een indiaan op de kleerkast zonder dat ze dat kan weten.
-Toevallig vind men een microfoon, hoe konden Ham en Bras weten dat er wat af te luisteren viel?
-Lambik die met een KLM-toestel kan vliegen is toch wel een beetje ongeloofwaardig.
-Wiske weet de namen Ham en bras zonder dat ze zich met hun naam aan hun bekend hebben gemaakt.
-Ook raar is dat Lambik en Jerom, S & W op blz. 53 zo maar achterlaten. Bovendien kan Jerom sneller dan het geluid lopen dus was er in feite geen vrachtwagen nodig om de achtervolging in te zetten.
-Ook het notenschrift op blz. 12 is wat bedenkelijk daar ik niet verwacht dat Indianen noten kunnen lezen.

Toch vind ik het album wel vermakelijk om:
-De humor, het begin is al gelijk raak met Lambik. Ook strook 22 en 23, en strook 54, 55 en 62 is weer op z'n Lambiks.
-Strook 40, het geintje met de politie is komisch.
-Ook op blz. 18 en 27 zijn grappige situaties.
-Het begin van strook 139 is toch wel een stille boodschap naar de wetenschap. Ook de boodschap van de grote manitoe aan het einde is mooi.

In z'n geheel genomen wat mij betreft duidelijk geen topper. Jerom knapt wel erg veel op waardoor het voorspelbaar wordt. Het plot heeft ook teveel toevalligheden maar het basisidee voor het verhaal en de humor toch nog wel een voldoende waard.

Datumzondag 06 oktober 2013 13:17

RecensieMatig album over de geest van een overleden indiaan die enkele opdrachten moet uitvoeren alvorens naar het hiernamaals te kunnen vertrekken. De (onbekende) gangsters luisteren wel heel toevallig en op het juiste moment onze vrienden af. Hadden dit niet beter Snoeffel en Gaffel kunnen zijn, zij weten immers dat er wat bij prof Barabas valt te halen? Verderop in het verhaal weten Ham & Bras meerdere malen wel heel toevallig weer op het juiste spoor te komen. Dit is echt teveel van het goede en totaal niet geloofwaardig.

Het verloop van het verhaal lijkt trouwens erg op dat van het Kregelige Ketje, niet erg orgineel dus. De tekeningen in het middenstuk zijn prima in orde maar van de eerste en laatste bladzijdes een stukje minder.

Datumzondag 27 november 2011 13:10

Naammarretje
Recensiede natte navajo,een boek dat er eigenlijk nooit had moeten komen er toch kwam omdat de standaard sneller was dan paul. en dan heb je een resultaat: geerts kreeg lovende kritiek maar waarom ze het EEN ECHTE SUSKE EN WISKE noemen weet ik niet,ik vind het er VER onder de suske en wiske top.

laten we het hebben over de cover,slecht gekozen dat spook komt er nooit in voor,had dan iets gedaan met de vrachtwagenscene ofzo... en trouwens het is heel slecht getekent terwijl het aan de binnenkant meevalt,tot aan de wolven; daarna had ik het idee dat geerts tekende ala marc verhaegen dat zag je vooral aan lambiks gezicht met een nadruk op de neus. die tekenstijl heeft me nooit echt aangestaan...

de binnenkant,erg sterk beginpunt,waar sidonia op hol slaat en na veel gezeur gaan ze de prof. er is geen doel waarvoor ze vertrekken maar gaan gewoon die ontvoerde indiaan achterna en komen vanzelf wel ooit in las vegas aan eigenlijk klinkt dat best dom,maar dat is best wel goed gevonden,zonder doel op reis,dat in de meeste verhalen wel gebeurt. verder was het op het begin leuk en zelfs vermakelijk maar na dat spookgeval is het een beetje overdreven/kinderachtig geworden. die meester van de droge lever iets met een m wet niet meer bestuurt het vliegtuig,verder zit er weinig humor in wat toch wel een beetje bij geerts hoort jammer genoeg zn verhalen zijn soms best goe en tekeningen nog beter...
verder hangt er veel van jerom af,dat je na zoveel verhalen zat wordt: o,jerom is sterk maar zo sterk... joepiieee jerom!!! zo gaat dat je weet van tevoren dat jerom zegeviert... ik kan hem wel een paar verhalen missen. wat met barabas hetzelfde is,sinds het nieuwe team komt ie in elk verhaal voor... ik dwaal weer af sorry...
verder is het een slecht getekende laaste 3 stroken; kortom een soms vermakelijk verhaal maar veel te kinderlijk dus een 5.

Datummaandag 26 juli 2010 20:07