De hellegathonden

De hellegathonden Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De hellegathonden verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,06

NaamChris
RecensieToen ik 10 of 11 jaar oud was kreeg ik van mijn moeder 5 nieuwe Suske en Wiske-albums voor tijdens de zomervakantie: "Dan heb je wat te lezen in de auto." Het waren de albums 206 t/m 2010 (De Bonkige Baarden, De Glanzende Gletsjer, De Hellegathonden, De Kwaaie Kwieten en De Jolig Joffer). En wat heb ik deze albums vaak gelezen. Paul Geerts was eind jaren '80 (ca. 1986 t/m 1992) enorm op dreef. Elk album was raak. Spannende verhalen en leuke humor. Maar wat vooral opvalt is de tekenstijl: zeer gedetailleerde en verzorgde achtergronden, heel fijn geïnkt en een mooi kleurgebruik.
Datummaandag 07 juni 2021 13:48

RecensieOp een schone dag haalt Wiske het in haar hoofd om met een bordspel geesten op te gaan roepen. En zoals dat dan gaat, krijgen ze nog respons ook, van een sinistere voorvader van Barabas die en passant (het zal een familietrekje zijn) Lambik naar het verleden flitst.
De rest van het stel reist Bik achterna en belandt in de Rupelstreek, waar veel arme arbeiders en hun gezinnen zich moeten afbeulen in de steenfabrieken onder hardvochtige bazen. Wat volgt is een opmerkelijke omkering van de gebruikelijke verhaallijn: in plaats van als een stel dolle musketiers flierefluitend door het verleden te banjeren, gaan onze vrienden zelf ook uit werken en ondervinden aan den lijve hoe zwaar dit leven was, nog maar een paar generaties geleden. De honger, de uitputting, de sluimerende woede van de armoede.
Uiteindelijk keert het fantasy-element terug in de gedaante van de zich met het occulte bezighoudende overgrootvader van Barabas, die allerlei duivelsgebroed tot leven wekt in een oude steenoven. Ook hier een enigzins ongebruikelijke ontknoping: vlak voor de schurk in de oven stort, flitst Barabas onze helden weer terug, om hen dit onzalige tafereel te besparen. Gelukkig blijkt vervolgens dat het allemaal toch wat anders is gelopen dan verondersteld.v Een sterk punt van dit album is, dat bewust de platgetreden Sus en Wis-paden worden vermeden. Het séance-gebeuren aan het begin is ronduit griezelig, maar vooral het harde bestaan in de Rupelstreek is erg sterk neergezet. De arme huisvrouwen die nog geen visje kunnen kopen, de kinderen die om drie uur 's nachts uit hun bed gebost worden om met een halflege maag te gaan werken... Het is goed dat niet elke Suske en Wiske bol staat van maatschappelijk engagement, maar voor een keer is het wel een verademing. En dat zes jaar voordat de film Daens nog verder uit dit vaatje zou tappen.
Tegen de tijd dat opa Barabas in beeld verschijnt raakt de vaart eruit, en de manier waarop de man en zijn motivatie worden neergezet, is nogal schetsmatig. Maar verder hebben we hier een album uit de topjaren van Paul Geerts, en o man, wat is het ook nog mooi getekend. Het ene na het andere pareltje van detaillering en zwierig lijnenspel. De lauwe finale drukt het cijfer omlaag, maar tekenwerk en thematiek drukken het weer omhoog.
(En voor de trivia: de schrijver op bladzijde 32 is een cameo van Paul Verbruggen, uitbater van café De blauwe ganse in Antwerpen, die in 1985 zijn verder obscuur gebleven boekje De blauwwitte wolken uitbracht. In zijn café waren Willy Vandersteen en Paul Geerts vaste stamgasten.)
Datumzaterdag 28 november 2020 23:14

RecensieDit album is er één dat beklijft. Een verhaal dat ons meeneemt naar de keiharde realiteit van de arbeidsomstandigheden in de Rupelstreek anno 1900. Het is prachtig te zien hoe het gelukt is om een zeer spannend en mysterieus verhaal in deze wrange achtergrond te laten afspelen. Ook is er ruimte voor een flinke dosis ( niet belerende ) geschiedschrijving. Het is weliswaar gesitueerd in België maar ook in Nederland waren deze werkomstandigheden schering en inslag ( hoewel er later wel speciale dorpen voor arbeiders in bijvoorbeeld de textielindustrie werden gebouwd). Het is kunstig te zien hoe het spel met het oproepen der geesten ons brengt naar de Rupelstreek van weleer. Het oproepen van geesten is een topingrediënt voor het maken van een spannend verhaal hoewel religieuze groeperingen ongetwijfeld hun ongerief hier over geuit zullen hebben. De geesten in de vorm van de Hellegathonden zijn dan ook echt gevaarlijk. Dit is met recht één van de spannendste albums uit de reeks. Dit wordt versterkt doordat Lambik de schuld krijgt van de onverklaarbare gebeurtenissen in de streek. Deze fenomenen zijn in het nadeel van de zwoegende bevolking dus wordt het verhaal extra wrang, zeker als men bedenkt dat de bedorven voorvader van Barabas overal achter zit. Dit is een zeer sterk uitgewerkte figuur, die voor zijn inkeer echt angst inboezemt. Nu komen we ook direct op een minpunt van het verhaal: de inkeer van de voorvader. Ik snap het nut, toch vermoeid het feit dat iedereen tot inkeer komt wel. Dan nog wat kleinigheden: Lambik weet de woedende bevolking wel heel snel tot inkeer ( alweer dit woord…) te brengen. Pluspunten zijn de continue spanning, een surplus aan goede humor, Sidonia die het gehele verhaal mee doet, onze vrienden zijn met regelmaat echt in gevaar, het verhaal is topgetekend ( ik lees nu verhalen van rond de eeuwwisseling en dan is de achteruitgang wat tekenen betreft heel goed te zien) en alle karakters herbergen bergen karakter en zijn elk ijzersterk. Een topalbum dat geschiedenis en avontuurlijke spanning op een subtiel wijze weet te combineren. Een topper uit de reeks.
Datumdonderdag 22 oktober 2020 08:52

Leeftijd102
RecensieDit harde verhaal blijft bij iedere herlezing winnen. Steeds leer je er iets bij, over geschiedenis en over jezelf! Een onderschat meesterwerk.
Datumwoensdag 06 januari 2016 03:22

RecensieWat mij betreft 'een niet opvallend. maar wel goed verhaal.' De koude sfeer waarin de hardwerkende arbeiders leefde wordt goed neergezet (oa. op blz. 21, 25 en 29) Vanwege de sfeer heeft het album waarschijnlijk wat minder humor: "Dat Jerom praat tegen een bezemsteel ipv. Sidonia is wat afgezaagd(blz. 35) Geslaagdere humor is er op blz. 43, 44, bovenaan blz. 45 en 49) Ook de mooie tekeningen zijn opvallend.

Afgezien van strook 3 waarin er een stripwolkje zonder tekst is zijn er verder geen slordigheden. Het verhaal bevat geen tegenstrijdigheden en loopt erg goed. Ik kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dit gewoon zonder opsmuk een goed album is.

Datumzaterdag 28 december 2013 12:45

RecensieDit verhaal spreekt mij erg aan. Het verhaal bezit een kille sfeer. Het verhaal wordt prachtig verteld, het zit steengoed in elkaar, uitgewerkt in mooie tekeningen! Dit is zonder meer een van de betere verhalen van Geerts. Op een koude en sneeuwachtige winterdag, zoals vandaag dit pareltje uit de boekenkast trekken is het beste wat een mens kan doen!
Datumzondag 20 januari 2013 22:31

RecensieEindelijk weer een album waarin een wijze geschiedenisles aan de lezers wordt gegeven! Lambik belandt door toedoen van de overgrootvader van Barabas (die hij had uitgelachen) in 1900 waar de grootkapitalistische fabrikanten hun arbeiders nog steeds uitbuiten. Barabas sr, werd door die eerste groep eveneens slecht behandeld daar hij aan het occulte deed en maakte daar misbruik van door de arbeiderslonen te laten stelen door zijn wrede hellegathonden. Lambik wordt bijna het slachtoffer van de uitgebuite arbeiders maar komt met zijn vrienden snel op het spoor van Barabas sr. die ze met grote moeite (hij blijkt toch geen echte schurk te zijn) tot inkeer brengen. Het was overigens raar dat hij bijna in de oven belandde waarin Barabas sr. de hellegathonden schiep maar toch overleefde. Zijn geest had schijnbaar ook niet meteen rust gevonden, in tegenstelling tot andere "vervloekten" uit eerdere albums van Suske en Wiske, die hun fouten ook moesten herstellen. Professor Barabas had moeten weten dat echte slechtheid in zijn familie niet voorkomt daar deze namelijk zijn eigen uitvindingen nooit misbruikt om er zelf beter van te worden!
Datumwoensdag 20 juni 2012 22:09