De jolige joffer

De jolige joffer Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De jolige joffer verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,22

NaamHans Versig
RecensieDe tekeningen zijn erg mooi, maar dit album komt dan ook uit de periode waarvan ik de tekeningen optimaal vind (eind jaren 80, begin jaren 90). Eigenlijk de periode waarin ik S&W ben gaan lezen, dus. De kleuren zijn wel erg flets, maar in zekere zin vind ik dat wel aangenaam.
De humor is goed en kan worden geclassificeerd als ouderwetse S&W-humor.
Het verhaal heeft een interessant uitgangspunt, namelijk het minderwaardigheidscomplex van Sidonia. Dit menselijke aspect geeft het verhaal meer diepte.
Dan de slechte punten: het verhaal is op sommige punten erg chaotisch en onlogisch. Ook hangt het van toeval en losse eindjes aan elkaar. Hoe komt Lambik opeens aan een enorm kasteel? En wat moet hij met Cyrano? Die champignons bijvoorbeeld en de champignonnenkoning ... hun precieze rol wordt nooit echt duidelijk. En hoe wisten S&W dat Sidonia in Valkenburg zat? Alleen omdat er Valkenburg op een bakje met champignons stond waarop ze had geschoten? Sommige recensenten zeggen dat het verhaal leest als een sprookje en misschien is dat een positieve manier om te kijken naar al deze losse eindjes ...
Het einde met Jerom verkleed als tovenaar die de boel redt is bijzonder teleurstellend. Ook dat zou je kunnen bezien in het licht van een (ongeloofwaardig) sprookje. Maar had Geerts nou echt niets beter kunnen verzinnen? De champignonnenkoning die zijn slechte advies goedmaakt door zijn champignonnenleger erop af te sturen? Ik weet het niet hoor, maar dit was wel erg ongeloofwaardig. En hoe kan Jerom opeens de gezichten weer omdraaien?
Datumdinsdag 23 november 2021 07:26

RecensieJe hebt zo van die albums die je direct aanspreken en je altijd bij blijven. Dit is er voor mij één van. De thematiek ( mooi willen zijn, acceptatie en een minderwaardigheidscomplex) sprak mij altijd al aan en de wijze waarop daarmee wordt omgegaan in dit album, is zeer sterk. Het verhaal is gebaseerd op een oude legende die zich afspeelde in Zuid Limburg. De Joffer zonder kop schijnt een wit wief geweest te zijn. Witte wieven waren voornamelijk te vinden in het noorden van Nederland, en dan met name Drenthe en Overijssel. Champignon Zwam die Tante Sidonia meeneemt naar Valkenburg om haar schoonheidsprobleem op te lossen, is een mooi begin. We hebben een dergelijk plotseling vertrek eerder gezien ( Het Dreigende dinges, Het ros Bazhaar, De Olijke Olifant ). Lambik heeft weer kuren in de vorm van een personificatie van Cyrano de Bergerac, waarom is onduidelijk, maar het is wel erg leuk gedaan en goed door getrokken. Waarom dergelijke idiotie nu wel werkt…geen idee. De manier waarop Sidonia van hoofd wisselt, is erg sterk en is een mooie combinatie van mystiek en spanning. Temeer daar de Joffer zonder kop helemaal geen prettige ( of volgens de titel “jolige”) figuur is. Ze is een door en door verrot type, ze gaat over lijken. Ik vind haar een prachtfiguur…zo met haar hoofd in haar hand. De snoeiharde manier waarop ze Suske en Wiske aanpakt is zeer sterk evenals Lambik die met een molensteen in een meer wordt gedumpt. Wat de spanning versterkt is dat de joffer het hoofd van Sidonia heeft. De rol van de pot is ook erg leuk. Als Sidonia zichzelf onthult tegenover Lambik heb ik met haar te doen. Jammer is wel dat de Joffer zonder kop, zich onwetend laat beetnemen door Jerom. Het was mooier als hij helemaal niet in dit verhaal voor was gekomen. De tekeningen zijn erg sterk maar wel flets van kleur. Elk personage is erg sterk op misschien Jerommeke na. Na al die jaren dat ik dit album heb herlezen, blijft mij nog steeds een erg positief beeld bij. Een mooie combinatie van een sprookje, actie, mystiek, ongenade en emotie. Met andere woorden een heerlijk album en voor mij één van de toppers uit de reeks.
Datumdonderdag 22 oktober 2020 08:59

RecensieDe Jolige Joffer is naar mijn mening een behoorlijk apart boek van Suske en Wiske waar eigenlijk helemaal niks mis mee is.
De voorcover van het boek is erg mooi en nodigt je zeker uit om het te gaan lezen en ook het verhaal is zeker niet afgeraffeld en zit vol met leuke uitgezochte locaties.
Een boek waar niks mis mee is en dat het zeker waard is om te lezen.
Datumzondag 17 november 2013 12:25

RecensieEen verhaal dat volgens mij gaat over het feit: "Dat ware schoonheid van binnen zit." Dit wordt naar een geweldig begin op een fraaie en ook humoristische wijze voortgezet. Men heeft ook mooi de legende van 'de joffer zonder kop' in het verhaal verwerkt. Alleen het einde met Jerom als vermomde tovenaar is wat vluchtig en niet erg geloofwaardig.

Lambik heeft gelezen over de dichter Cyrano de Bergerac en is volledig over zijn toeren. Hij heeft zich als zodanig gekleedt, heeft een kasteeltje gerealliseerd en spreekt bijna alles(op fraaie wijze) rijmend. Ook zijn ode aan Sidonia op het einde is bijzonder te noemen. Het grapje aan het einde typeert wel enigszins de sfeer van het album. Ook de tekeningen zijn mooi en dragen bij aan de 'eigen sfeer die het album heeft.'

Dit album was naar mijn mening hard op weg om een topper te zijn (in de sfeer van 9/10) Het einde met Jerom was enigszins teleurstellend maar toch blijft het een 'meer dan goed album.' Een 8.5 leek me dan ook op z'n plaats, ik gun het wel een 9.

Datumzaterdag 10 augustus 2013 11:59

RecensieEen vermakelijk verhaal.
Pluspunten zijn de leuke humor (Lambik is weer op dreef), en de geweldige tekeningen.
Grote tegenvaller is het wel erg vreemde einde, waarin Jerom verkleed als tovenaar de boel redt. Konden ze echt niets beters verzinnen?
Datumzaterdag 29 juni 2013 10:21

RecensieEen sprookjesachtig verhaal waarbij Sidonia naar Valkenburg afreist om wat aan haar uiterlijk te laten veranderen. De joffer kan haar hierbij helpen maar blijkt een niet te vertrouwen persoon te zijn. S&W komen over om Sidonia te helpen tesamen met Lambik die weer kuren heeft en als Cyrano de Bergerac rondloopt. Het is jammer dat daar later in het verhaal niet gebruik van wordt gebruikt als Lambik Sidonia terugvindt. Er gebeurt niet al teveel in het vervolg van het verhaal en de finale met een vermomde Jerom is wel een erg gemakkelijke en ongeloofwaardige oplossing. De tekeningen zijn goed, de decors zo hier en daar wat kaal.
Datumzondag 8 april 2012 13:12

Cijfer1
RecensieDit vind ik nou echt een afschuwelijk verhaal, ik heb het dan ook niet meer in mijn bezit. Ten eerste kan ik er ook niet zo goed tegen als tante Sidonia of superverliefd of supergekwetst (in de liefde) is. Ten tweede lijkt dit wel een horror verhaal met Sidonia die haar hoofd kwijtraakt, het ziet er echt onaangenaam uit. Dus nee, geen leuk album en wat mij betreft past dit ook niet in de reeks.
Datumwoensdag 16 maart 2011 11:40