De Krimson-crisis

De Krimson-crisis Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Krimson-crisis verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,65

Reactie no. 40
RecensieJe kunt dit verhaal met recht “een vreemde eend in de bijt” noemen. Ik zou het nu als een pré-Verhaegen aflevering van de S&W reeks. Een dergelijk afwijkend verhaal was nog nooit vertoond. Ik weet nog dat ik er in 1988 echt in moest komen en er niet echt gek op was. Dan zal het wel goed zijn: iets wat apart is vraagt immer gewenning. Wat Verhaegen met regelmaat wordt verweten, kon toen kennelijk wel. Het geheel is een prachtige maatschappelijke aanklacht, beetje gewaagd voor S&W. Heel mooi gedaan is dat alles vanuit de ogen van een nietsvermoedende Lambik wordt gevolgd. De hele Belgische ( waarschijnlijk ook de rest van de wereld, maar kennelijk waar Lambik vandaan kwam…net niet.) maatschappij is ontwricht doordat Krimson de leidsels heeft overgenomen en alles en iedereen onder de knoet heeft. De oude Krimson is weer op topniveau, niet de schaduw die hij is in “Team Krimson”. Het verhaal gaat min of meer over de opstand die Lambik gaat organiseren om Vlaanderen te laten “leven” ( waarom Wallonië niet, België is toch één land….laat ik maar van deze gevoelige snaar afblijven.) en dat is erg leuk gedaan. Ik vind het fascinerend om alle andere karakters in totaal andere rollen te zien dan normaal. Het lege lab van Barabas als ultieme uiting daarvan. De opstand wordt georganiseerd door allerlei Vlaamse grootheden uit het verleden. Daar wringt net ook de schoen: wie zijn dat? ( Ambiorix, Van Gansen, Jan Breydel en de Konink.)In 1988 kon je moeilijk naar een bibliotheek toe om een Suske en Wiske verhaal volledig te begrijpen. Nu heb je Wikipedia maar ook dan moet je een heel verhaal doorspitten en dan blijkt dat bijvoorbeeld Breydel helemaal niet zo groots bleek als hier wordt beweerd. In een eerdere recensie wordt dit album pattriotisme verweten en daar valt wat voor te zeggen: eerder werd Coscience aangehaald ( Gouden Ganzeveer) die ook voor de Vlaamse zaak streed en ook nog eens anti-Oranje was. Je vervreemd je zo van een groot aantal van je lezers. Beetje vreemd als je bedenkt dat Vandersteen (Geerts) veel zaken (agressie, seksualiteit) weigerde en verwierp maar wel altijd een zweem van religie en politiek verwerkt in de albums. Inherent aan deze eigenliefde is belerendheid. Afgezien van het feit dat je niet elk personage kan volgen ( sommigen zijn echt niet leuk: Gaston en Leo), blijft het idee gewaagd en leuk. Wat andere punten die minder zijn: Wiske en Sidonia als arts van Krimson ( zij zijn duidelijk herkenbaar), wederom de zwakke boeven van Krimson ( met dat stel krijgt hij Vlaanderen toch nooit onder de knoet). De helden schijnen niet te hoeven wennen aan 1988 ook al kom je uit 1304. Over het algemeen toch een fris album, Lambik en Jerom weer als helden. Koester dat anno 2020 is hun heldenstatus niet meer zeker.
Datumdonderdag 22 oktober 2020 09:15

Reactie no. 39
RecensieHet begin van dit album vindt ik fantastisch! Lambik keert na een lang verblijf in het buitenland terug in Vlaanderen en treft een totalitair regime aan, waaraan ook zijn oude vrienden zich hebben overgegeven. Een vervreemdende en duistere insteek die we niet gewend zijn van S&W. Krimson in een de rol van kingpin (welke goed aansluit bij de rol die hem is toebedeeld in de latere Amoras-albums)
Het einde daarentegen met allerlei Vlaamse volkszangers die kolderiek ten strijde trekken is bijzonder flauw en kneuterig. Jammer!
Datumwoensdag 11 september 2019 13:17

Reactie no. 38
RecensieVermakelijk verhaal. Ik ben Nederlands en zeggen al die personen uit de Belgische geschiedenis mij niks.
Maar voor de rest een leuk en vlot verhaal, die ik al meerdere malen met plezier gelezen heb.
Datumdinsdag 08 december 2015 16:06

Naamanoniem
RecensieEerst moet ik zeggen dat ik niet belgisch ben, maar Nederlands.
Afgezien daarvan, ik vind het een zwak excuus om gewoon een patriotisch verhaal te leveren. Krimson is enorm impotent, anders dan normaal, al die historische figuren die grote heldendaden verrichten om 'Vlaanderen te laten leven', en een zwak moraal dat aan het eind nog even toegevoegd wordt. Veel mensen noemen dit een commentaar op wat de wereld nu aan het worden is, namelijk een geautomatiseerde, gevoel- en contactloze maatschappij, maar het komt eerder over als prekerig, zeker omdat de antagonisten de meest imcompetente, kinderachtige en stupide idioten zijn die alleen maar verkeerde ideeën hebben.
Gooi daar twee karakterloze figuren in(de dokter en zijn dochter) die wel heel belangrijk zijn voor het verhaal, en ik kan dit verhaal hoofdschuddend negeren na een eerste keer lezen.
Datumzondag 06 september 2015 15:43

RecensieDit album heeft een ijzersterk thema en dit gecombineerd met zeer goede tekeningen en een flinke dosis humor maakt dit een van mijn favoriete Geerts-verhalen
Datumzondag 4 november 2012 07:32

RecensieOndanks het feit dat de eerste druk in 1988 verscheen zijn thema’s als: de geautomatiseerde, onpersoonlijke benadering van de maatschappij, de drang naar geld/macht en de afgestompte mensheid die zich verliezen achter de computer of de TV nog de dagelijkse werkelijkheid. In dit album draait het om de ?afgestompte maatschappij die zich bij een dictoriaal beleid neerlegt? en in de poenschepper d?aait het om het ?afgestompte individu? dat ten kosten van alles zijn geld wil verdienen. Dit zou kunnen verklaren waarom die kroeg van de poenschapper in dit album weer terug komt omdat de thema?s enigzins in het verlengde van elkaar liggen. Ook een mooi idee om de hulp van de helden van vroeger in te schakelen. Zij hebben in de ?eschiedenis belangrijke bijdragen geleverd aan Vlaanderen dus waarom zouden zij dat in deze tijd niet kunnen? De toespraak van Lambik aan het einde is prachtig en zeker voor zijn doen erg diepzinnig.

Wel vreemd is dat op blz. 23 nog gesproken wordt van Jerom Breydel, terwijl Lambik op blz. 30 dezelfde kleren aan heeft dan Jan Breydel en er ineens gesproken wordt van Lambik Breydel. Raar is ook dat de soldaten van Krimson (de breenwassers) in de eindstrijd geen gebruik maakten van hun laserpistolen. Het einde van de strip van Nero is me ook niet duidelijk. Maar ?de niet mis te verstane boodschap? wordt op zo?n vermakelijke manier gepresenteerd dat dit album één van mijn favorieten is ondanks de bovengenoemde schoonheidsfoutjes.

Datumzaterdag 27 oktober 2012 11:01

RecensieDit is één van de betere 200+ albums. Ik ben geen Belg, en al de Vlaamse 'helden' spreken dus minder tot mijn verbeelding, maar toch spreekt dit verhaal ook mij aan. Het verhaal zit goed in elkaar, met Lambik die na een lange vakantie terugkeert en zijn België en vrienden niet meer herkent. De sfeer is erg sober, maar komt het verhaal juist ten goede. Lambik krijgt een mooie rol en langzaam maar zeker boekt hij vooruitgang met zijn campagne: Vlaanderen leeft. Een mooi verhaal, maar na de eerste helft wordt de kwaliteit wel iets minder. Een dikke acht is wel een prima score.
Datumwoensdag 29 februari 2012 11:28

RecensieIk vind het een erg goed in elkaar zittend verhaal. krimson komt wat mij betreft niet geheel tot zijn recht in dit verhaal, maar dit wordt geheel gecompenseerd door alle Belgische, nostalgische figuren. als ik er een niet kende, ging ik er informatie over zoeken. zo wordt het verhaal leuker om te lezen. ook doet het mij erg goed dat ik veel reacties van andere kinderen lees. goed voor de toekomst van suske en wiske!
Datumzondag 26 juni 2011 19:26

Recensiedit was een geweldig boek! heel spannend!
Datummaandag 23 mei 2011 18:56

RecensieDit verhaal over de aartsvijand van Suske en Wiske, Krimson, laat duidelijk merken dat grootheidswaanzin altijd duur wordt betaald! Hij gedraagt zich als alleenheerser precies zoals in echte dictaturen waar kunst, cultuur, meningen en vrijheid niet worden geaccepteerd en waar geld, macht, computers, machines en een geheime dienst de mensen manipuleren en onderdrukken. Maar ook in verhalen als De poenschepper en De gekke gokker (die ik weer veel minder leuk vindt) wordt gewaarschuwd voor hebzucht die de mens overheerst en de betreffende geldverleiders (Mazoetan en Jack Potfees) lijken wat gedrag en uiterlijk betreft erg veel op Krimson. Lambik schijnt net als in andere albums nogal wraakzuchtig over te komen daar hij Suske, Wiske en Sidonia hard afstraft voor hun botte "verwelkoming" al was Lambik in het album De kale kapper (dat volstond met Bijbelse acties zoals instortende muren door hard geschreeuw, kinderen in een waterput opsluiten, het verslaan van 1000 vijandige soldaten met verbasterde namen door middel van een ezelskaakbeen, het verwoesten van een tempel door twee pilaren omver te duwen, het gooien in een leeuwenkuil enz.) verraderlijk en egoïstisch naar hen toe, net zoals de mooie Dilijla die Jerom verraadde! Het is me alleen raadselachtig hoe sommige helden zich zo gemakkelijk lieten verleiden door Krimson en waarom Nero & Co aan het einde van de strip opdoken is eveneens erg vreemd. Het idee om de Oude Belgen uit het verleden te laten meestrijden tegen het kwaad is me iets te vergezocht daar ook hedendaagse Vlamen én Walen dat net zo goed hadden gekund maar die zijn onder elkaar teveel verdeeld!
Datumwoensdag 18 mei 2011 22:25

Recensieeen erg leuk album waar mijn favouriete figuur krimson de hoofdrol speelt waar oude bekenden terugkomen en het opnemen tegen krimson! wat mij betreft het beste suske en wiske album
Datummaandag 16 mei 2011 15:56

NaamIbo
RecensieIk vond en vind het een heel goed mooi en pakkend verhaal. En ik als nederlander weet wel over wie en wat het allemaal gaat. Kortom een leuk en goed verhaal om ineens uit te lezen.
Datummaandag 15 maart 2010 07:43

NaamMarretje
Recensieik vind de krimson crisis nou niet bepaald erg goed en ik weet de rede: ik ben een Nederlander en dit album is meer voor Belgie geschreven: al de pesonages die wij nederland niet kent...
een mager 6je
Datumzondag 6 december 2009 17:18

NaamLiam
RecensieDit is een heeeeeeeeel goed album. Echt een meesterkwerk, zeker omdat het over Vlaanderen gaat, want vergeet niet dat Suske en Wiske strips waren voor het Vlaamse volk en ook Vlaams spraken in de aller eerste albums. Als de Nederlanders niet weten wie Gaston en Leo zijn, dan moet je het maar opzoeken he!
Datumdonderdag 2 april 2009 14:27

RecensieEen zeer sterke editie van onze vrienden. Het verhaal is al 20 jaar oud, maar het bij wijze van spreken gisteren geschreven kunnen zijn. Pas nog steeds goed in deze tijd en dat is een compliment. Tevens kan ik mij goed vinden in de uitgedragen boodschap. Het verhaal zelf is goed opgebouwd en bevat veel spanning en aktie. Dit keer relatief weinig humor, maar dat is geen gemis.
Datumdinsdag 19 augustus 2008 11:01