De komieke coco

De komieke coco Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De komieke coco verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,47

NaamChris
RecensieEen bijzonder album. Het staat vol met situaties die we al tientallen keren eerder hebben gezien: een begin op de rommelmarkt, een verborgen boodschap, een koppige en dwarse Lambik, misbruik van de teletijdmachine, Wiske die Suske met een trompet uit bed trommelt, een stuntelig politieagent, piraten, een schat, geheimzinnigheid, een legendarisch wezen en Jerom die uiteindelijk alles in een handomdraai recht zet. Soortgelijke verhaallijnen hebben we eerder gezien in de Kaartendans, De Gouden Locomotief, Sjeik el-rojenbiet en vele andere. En toch werkt het in dit album buitengewoon goed! Misschien wel een van de leukste albums uit de reeks. En je steekt er nog wat van op! Want wie had er nu eerder gehoord van een coco-de-mer?
Datumdonderdag 17 juni 2021 11:39

RecensieOp de Antwerpse vogelenmarkt koopt Lambik een coco-de-mer, een soort kokosnoot afkomstig van de Seychellen, als verjaardagscadeau voor Sidonia. Die vindt er niks aan, Lambik pissig, en als er een oud medaillon in blijkt te zitten gaat hij in zijn eentje op zoek naar de schat die je ermee zou kunnen vinden.
Niet dat Lambik comfortabel naar de Seychellen vliegt om het daar op te lossen, nee hij gaat terug naar het jaar 1730 zodat er flink wat piraten in de weg kunnen lopen. Na een kort intermezzo met de zoveelste wijze sjamaan die Geerts in die jaren opvoerde, flitst de rest van het stel er natuurlijk achteraan. Er zijn wat schermutselingen met zeerovers en dan duikt een joekel van een zeemonster op, dat uiteraard de schat beschermt. Slim bedacht van Geerts om tot dan het monster als een klein beestje voor te stellen, maar het overtuigt niet echt. Sterker nog, het beest lijkt eerder bang dan kwaadaardig, en het is wel erg wreed dat Jerom het zonder blikken of blozen van kant maakt. En hadden ze niet alsnog die schat even moeten gaan zoeken?
Al met al werd ik door de actie niet echt geboeid. Wat het verhaal node mist, is een goede schurk, terwijl het wemelt van de piraten! De zeerovers zijn echter allemaal inwisselbaar, behalve Olivier Levasseur aan het begin krijgen ze niet eens een naam. En ja ik weet het, er is flink uitgepakt met mooie tekeningen, maar als het verhaal verder maar blijft voortkabbelen heb je daar ook niet zoveel aan.
Datumdonderdag 31 december 2020 09:30

RecensieIn 1988 kocht ik dit album met de gekke titel. Coco? Komiek? Destijds zonder Wikipedia rende ik niet naar de bibliotheek om het woord “Coco de mer” op te zoeken. Ik weet nog dat dit er één was die mij wel bijbleef. Exotisch, mooi, spannend: termen die ik voor dit album bezigde en dat bij het nalezen nog steeds doe. De spanning is direct al te voelen op de eerste bladzijden waarbij het piratenschip geënterd of aangevallen wordt. Ook het vervolg: Ruigpoot, het medaillon en de zeezwaluw die zorgt dat het in een Coco de mer naar België reist. Dat de Coco duur was klopt: ze waren en zijn zeldzaam ( uitsluitend op de Seychellen te vinden) en daardoor zeer kostbaar. De reactie van Lambik op de lauwe ontvangst van Sidonia is dan ook volledig terecht. Zo zien we dus dat ook voor dit album gedegen onderzoek is gedaan, Dat zag je meer in albums van Geerts en Vandersteen. Bij de “waterzak” was dat effect echter minder goed. Het verhaal heeft wat weg van “Pirates of the Caribbean”,” Indiana Jones” en “the Goonies”. Magie is er in de vorm van Bonon di Bwa. Sterk is dat Sidonia, Suske en Wiske echt actief bezig moeten. Zij zijn stuk voor stuk sterk. Sidonia staat hier echt haar man…vrouwtje. Het hang nu van heb af. Lambik als wilde met baard-van-vijf-dagen werkt enorm sterk. Het vinden van de kist kleding is wel wat toevallig maar ach..Humor is er ook: het gedoe rond Barabas, Sidonia en Jerom die in alle haast naar elkaar toe gaan en dus een ongeluk krijgen is hilarisch. Een poos niet meer gezien. De tekeningen zijn sterk en gedetailleerd hoewel de fletse kleuren ( zachtgele achtergrond) mij niet bekoort. De scène met de marlijnen is wel weer heel mooi gedaan, de hele entourage en het monster aan het eind zijn prachtig. Dit is zonder twijfel een enorm sterk album. Wat er komiek aan de Coco was, is mij nog niet echt duidelijk.
Datumdonderdag 22 oktober 2020 09:18

NaamLeo
Recensiespannend en meeslepend verhaal en ontzettend mooi getekend, zeker ook de achtergronden. Waarom geen 10:
1. overbodig verhaal van de tovenaar
2. Jerom op het einde die alles weer goedmaakt
3. De kleuren van de outfit van Suske en Wiske op de voorkant hebben andere kleuren dan in het verhaal.

Verder mooi album.

Datumzaterdag 08 september 2018 00:56

RecensieÉén van mijn favoriete albums.
Erg mooie tekeningen van de jungles. Lambik weer sterk in een hoofdrol.

Enige reden om geen 10 te geven: Jerom lost alle problemen weer even op aan het einde.

Datumdonderdag 19 juni 2014 16:02

RecensieGoed album met strakke tekeningen en een verhaal met klassieke piraten-elementen. De spanning op jacht naar de schat wordt goed opgebouwd al is de afloop nogal stereotyp en niet echt verrassend.
Datumzondag 4 november 2012 13:30

RecensieOndanks de misschien mooi ingekleurde plaatjes, komt dit album voor mij niet goed uit de verf. En dat terwijl we te maken hebben met tropische eilanden, piraten en een schat. Toch loopt allemaal niet echt lekker, de belevenissen van onze vrienden in het heden vind ik niet echt leuk. Het stuk met de piraten is leuk, maar het monster en de tussenkomst van Jerom zijn dat niet. Zeker niet onvoldoende, maar er had veel meer ingezeten. Zo zie je maar dat de juiste ingrediënten ook nog wel goed gebruikt moeten worden voor een goed eindresultaat.
Datumdonderdag 26 januari 2012 10:40

Recensieik vind het verhaal niet heel erg meeslepend geschreven, maar dat kan aan mij liggen. het monster is me na een jaar of vijf à zes nog steeds bijgebleven en dat is lang niet zo met alle verhalen. het monster zorgde toch nog voor de nodige sensatie. ook vond ik de rol van de schildpad helemaal geweldig, al had ik liever gezien dat die op het einde nog weer met lambik was verenigd.
Datumzondag 26 juni 2011 19:31