De speelgoedspiegel

De speelgoedspiegel Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De speelgoedspiegel verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,43

NaamHans Versig
RecensieDit was vroeger altijd een van mijn favoriete albums en ook nu ik wat ouder ben stelde het album mij niet teleur. Eigenlijk zien we al onze helden in hun klassieke rollen terugkomen in dit album. Sidonia die opeens moet werken (had ze vroeger dan een uitkering ofzo?) en halve zenuwtoevallen krijgt, Lambik die iets geks ziet als hij dronken is, Jerom die de boel kort en klein slaat, Barabas met een leuke uitvinding en Suske en Wiske in een rol ergens tussen de kinderen en de volwassenen in. Het hoogtepunt is misschien wel de klassieke Lambik-Jerom-tandem die al in enkele klassieke albums voorkwam en die altijd erg prettig is.
Het album snijdt een serieus thema aan, namelijk kinderen die alleen worden gelaten terwijl hun ouders moeten werken, en Suske en Wiske ondergaan hetzelfde lot. Sommige dingen zouden vandaag de dag misschien niet meer zo goed kunnen of in elk geval niet echt het goede voorbeeld geven, bijvoorbeeld Lambik die het meisje Lolli Poppi (wat een flauwe naam!) meeneemt naar Suske en Wiske toe. Niet echt een goed voorbeeld voor kinderen om zomaar met een oudere man mee te gaan. Desondanks wordt het thema leuk uitgewerkt en verveelt het album nooit echt. Het verhaal is goed opgebouwd, kent verschillende fases en is eigenlijk voorbij voordat je er erg in hebt. Sommige albums blijven eindeloos hangen in dezelfde fase in het verhaal, maar dat is hierbij echt niet het geval.
De tekeningen waren ook prima, hoewel ik soms de gezichten wel wat vlak vind rond deze nummers. De achtergrondtekeningen zijn vaak beter dan de karakters zelf.
De humor was erg leuk, met als hoogtepunt natuurlijk de verkleedpartijen van Lambik en Jerom.
Een paar open eindjes waren er misschien nog wel: wie was de speelgoeddirecteur die via de poppenkast sprak? En waarom moest Sidonia opeens aan het werk? Ach, wellicht doet het er ook allemaal niet zo toe. Die directeur is misschien een symbool voor welke manager dan ook en Sidonia heeft vast te lang op haar erfenis ingeteerd.
Datumdinsdag 30 november 2021 08:37

NaamPaul
RecensieDit album speelt vooral in op de wereld van de (jonge) kinderen en contrasteert daarmee enorm tegenover het voorgaande album 'De Krachtige Krans'.
Een goed verhaal met een aantal typische Suske & Wiske elementen zoals Jerom en Lambik die zich verkleden als kinderen. Maar daardoor vind ik dat het een beetje in de middenmoot blijft hangen van de rode reek, de verhalen die niet echt blijven hangen zeg maar.
Het begin van het verhaal is bijvoorbeeld een standaard Suske & Wiske begin. Één personage (vaak is het Wiske, dit keer is het Lambik) ziet iets ongeloofwaardigs en de rest gelooft het niet.
Normaal gesproken zou Lambik niks meer met zijn vrienden te maken willen hebben, maar in dit verhaal is hij meteen weer dikke vrienden met Suske en Wiske nadat zij de levende pop hebben gezien.

Er is veel kritiek in de recensies gaan over de armoedige situatie waarin Sidonia zich bevindt. Na dik 40 jaar heeft ze opeens een baan nodig om rond te komen(!). Er is nooit eerder aandacht besteed aan waar het geld om rond te komen tot dan toe vandaan kwam (op een erfenis na), maar het feit dat Sidonia moet werken, zorgt er wel voor dat Suske en Wiske uiteindelijk mee mogen op de ballon-boot naar Toiland. Ook kan de schrijver van dit verhaal op die manier perfect weergeven wat er zo problematisch is aan het ontbreken van ouders thuis. Ik vind dat dus geen minpunt, eerder een pluspunt die de personages wat meer diepgang geven.

Wat ik wel een minpunt vond, was dat men er nooit achterkwam wie de man op het scherm was. Dat had wat mij betreft wat beter uitgewerkt mogen worden. De vliegtuigjes waren een grappig verhaalelement, evenals het verkleden van Lambik en Jerom, maar aangezien Lambik het al zo snel wil opgeven, is het de vraag of dit wel een logische toevoeging in het verhaal was.

Kortom: Goede elementen en minder goede elementen wisselen elkaar af. Ik snap waarom mensen hier een acht voor geven, maar omdat de thematiek me wat minder aansprak geef ik het een 7.

Datumwoensdag 24 maart 2021 12:43

RecensieHet draait in dit verhaal om een soort toverfee die de poppen van kinderen waarvan de ouders uit werken gaan leven inblaast. Vervolgens neemt ze de kinderen elke dag mee naar een speelparadijs achter de spiegel uit de titel. Kinderopvang in de de-luxe uitvoering! Een club grimmige speelgoedfabrikanten krijgt er lucht van en zorgt voor moeilijkheden.
Eigenlijk best een aardig verhaal, dat vlot wegleest. De fabrieksdirecteur in de poppenkast is goed gevonden, er zijn wat aardige gags en aan het begin wordt de geheimzinnigheid netjes opgebouwd. Sidonia gaat zowaar uit werken, wat je je wel doet afvragen: waar deed ze het tot nu toe van? Het familiegeld van de Van Stifrijkes? Het thema van de werkende ouders is aardig opgezet, en het ongeloofwaardige maar daardoor des te leukere optreden van Bik en Jerom als kleuters is hilarisch.
Zoals uit recensies voor andere verhalen wel bleek, ben ik niet zo'n fan van het bozige toontje van de personages uit deze periode. Maar verder is er met dit fraai getekende album weinig mis.
Datumdonderdag 31 december 2020 12:50

RecensieDat een verhaal met het thema “kind” niet direct kinderlijk of kinds hoeft te zijn, bewijs nr. 219 uit de reeks (trek hier lering uit makers van “De Suikeslaven”!). De insteek is misschien een vrij zware maar er is een echt mooi verhaal om heen gebouwd. Sidonia gaat aan het werk om de touwtjes aan elkaar te knopen wat ten koste gaat van de kinderen. Voor de rest ven het verhaal verwijs ik naar het kader “verhaal”. Dit had een belerend idee kunnen zijn maar dat valt alleszins mee. De enscenering is zo goed gekozen dat het spookjesachtige idee overheerst en dat dat je meeneemt door het hele verhaal heen. De surplus aan subtiele, gevatte humor draagt bij aan dit vermakelijke album. Daarnaast is alles erg goed en scherp getekend. De personages zien er beter uit dan in “De krachtige krans”. Mystiek is er in de vorm van het mysterie van de ballon die kinderen meeneemt naar een kinderparadijs om daar gelukkig te zijn en te kunnen spelen. Voordat dit bekend is, vinden er heel wat verwikkelingen plaats. Ook deze gaan gepaard met vermeende ideeën over kindermisbruik maar uiteraard is daar geen sprake van en blijkt alles juist heel positief te zijn. Er zit geen greintje kinderachtigheid in dit album, alles is heel mooi en met zorg voor detail gedaan. Elk personage staat wederom in zijn of haar kracht: Sidonia als werkneemster ( zelfs met Kiekeboe als cameo), Lambik tezamen met Suske en Wiske en later met Jerom ( sublieme scène bij de conferentie) . Zeer goed getroffen, maar ook de booswichten die later met behulp van poppenkast en een groot beeldscherm onverantwoord speelgoed aan de man willen brengen. Deze verschillende manieren van kindermisbruik worden op een zeer mooie manier aan de kaak gesteld met als hoogtepunt het paradijs van de kinderen onder leiding van de fantastische Favoriene.
Datumvrijdag 23 oktober 2020 13:22

RecensieIn dit album wordt opnieuw goed aangegeven dat ouders op zich het beste met hun kinderen voor hebben maar ze soms zo hard werken dat zij bijna geen tijd voor hun kroost hebben en uiteindelijk gaan verwaarlozen. Suske en Wiske krijgen hetzelfde probleem met Sidonia en Lambik kan dit probleem evenmin aanpakken waardoor hij probleem met de politie krijgt. Als de levende poppen opduiken, waaronder ook Schanulleke, ontstaat er onder de vrienden de nodige consternatie maar Schanulleke blijkt opeens slimmer te zijn dar haar "moeder" Wiske. De vrienden maken kennis met moeder Favoriete daar zij met haar toverspiegel kinderen naar zich toe lokt die zich in Toi-land mogen vermaken en snoep en taart eten wat deze keer goedbedoeld is, in tegenstelling tot het Luilekkerland van Pinokkio. Een stel gangsters willen het geheim van de levende poppen kennen uit hebzucht (de directeur-generaal gedraagt zich hiermee feitelijk als Stromboli, de valse poppenspeler) maar zijn daar verre van succesvol in. Lambik en Jerom verkleden zich als kinderen en binden de strijd aan met de gangsters als zij de speelgoedspiegel aanvallen. Moeder Favoriete leest daarna de ouders van de kinderen en de politie de les wat er gebeurd als je kinderen verwaarloosd en dat werk en geld niet altijd het belangrijkste zijn. Suske weet, nadat ook Sidonia rust heeft gevonden en een taart bakt, op het einde Wiske diens taart te ontfutselen omdat ze zwoer dat ze een maand lang geen taart wou eten al is ze van nature een echte zoetekauw!
Datumvrijdag 30 september 2016 21:16