De rinoramp

De rinoramp Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De rinoramp verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,21

RecensieEen zeer serieus album dat gesteund is door het Wereld Natuur Fonds. Ik doel voornamelijk hier op de boodschap. Ik herinner mij dat ik dit album een melodrama vond, maar nu ik het opnieuw heb gelezen, vond ik het daarmee wel meevallen. Het album begint zelfs erg humoristisch ( niet alleen Lambik maar ook Jerom doet een duit in het zakje). Wellicht is de scène met de broek iets teveel: het lijkt wel een achtervolging uit de James Bond film Octopussy. De spanning komt inderdaad ook snel in de vorm van de ontvoering van het zoontje van Halbertsveld. De reacties van onze helden en vooral Barabas in het begin is wel erg overdreven. De lezer wordt met respect geconfronteerd met de al heersende gebruiken: het dilemma van het aanbieden van de dolk, het nuttigen van het feestmaal van de stam ( erg mooi getekend). Alles is erg verfijnd getekend, erg mooi te zien. De rollen van de dieren zijn erg treffend en de dood van de neushoorn raakt echt ( dit vond ik dus eerst melodrama, er zit inderdaad wel een vleugje sentiment in maar het toont ook de noodzaak/ de ernst van de kwestie. ), misschien werkt het extra sterk dat Schannulleke hier de leiding heeft of dat de babyneushoorn overblijft. De realiteit wordt ook goed weergegeven doordat de rangers worden dwarsgezeten door stropers en dat armoede ten grondslag ligt van alles. Een album dat een zeer ernstige situatie aankaart maar dat de kwestie wel op een humoristische manier benadert. Daarom valt de belerendheid en het melodrama mee. Helaas is het anno 2020 nog steeds zeer slecht met de neushoorn gesteld; zo is onlangs de laatste noordelijke witte mannetjesneushoorn overleden zodat de soort zich niet meer op natuurlijke wijze kan voortplanten.
Datumvrijdag 23 oktober 2020 13:25

RecensieHet lijkt wel of de boodschap in dit album belangrijker is dan het verhaal dat eromheen geschreven is. Er wordt wel op een laagdrempelige en ontspannen manier goed inzicht gegeven hoe eea. werkt in de handel dierenproducten.

Het verhaal leest wel lekker door, maar hangt wel van de toevalligheden aan elkaar:
-Er moeten boeven worden opgespoord en professor Barabas heeft toevallig net de 'robodog' uitgevonden.
-Men redt het niet en via de walkie-talkie roept men om jerom die ze toevallig op een terras tegenkwamen om hulp.
-Toevallig vindt Jerom een neushoornhuid waarin Lambik en Jerom uiteindelijk de dierenmishandelaars overmeesteren. Naast het feit dat het einde 'te vluchtig en voor de hand liggend is' vroeg ik me ook af waarom ze nu op de neushoorn afliepen ipv. deze met pijlen te beschieten.

Het verhaal is dan wat mij betreft een 6 a 6.5 waard. Opvallend mooi zijn de tekeningen, de kermis en sommige natuurplaatjes/decors zijn uitzonderlijk mooi. Ondanks het ietwat magere verhaal biedt dit album mij wel het nodige vermaak waardoor ik het beoordeel met een ruime voldoende.

Datumdonderdag 29 november 2012 21:15

RecensieS&W hebben over de jaren heen geregeld de natuur en milieu hoog in het vaandel staan en als ondersteuning van het WereldNatuurFonds werd dit album eind jaren tachtig uitgebracht. Via een ontvoering komen S&W halverwege het verhaal in Midden-Afrika uit om de bedreigde neushoorn te helpen. Paul Geerts schetst goed de problematiek in de natuurparken hoewel sommige elementen, zoals de neger op het vleigveld en de Vlaamse leeuw van mij niet hadden gehoeven. Ook in dit album zie je een verdere evolutie van zijn tekenstijl waarbij de inktlijnene dunner worden en de ogen van de hoofdfiguren wat kleiner. ook zijn er weer prachtige tekeningen bij zoals de typische S&W krokodil op p33 en de tocht der wilde dieren vanaf p41.
Datumdinsdag 13 november 2012 15:17

RecensieAllereerst goed dat de neushoornjacht en de WWF/WNF de aandacht krijgen in deze S&W, dat kan absoluut geen kwaad.
Het verhaal dan, dit beviel me over het algemeen wel. Er zat genoeg spanning en aktie in, en las mede daardoor lekker makkelijk weg.
Wel waren er wat mindere punten te ontdekken, zoals de nogal makkelijke uitweg die Robodog bood en de kinderachtigheid van baby Faru die mij wat tegen stond (overigens is de baby natuurlijk wel een levende neushoorn J. Joffer, al ben ik het met je eens dat de neushoorn een meer prominentere rol had moeten krijgen). Ook de 'grap' over de neger (wiens gezicht Lambik probeert af te vegen) had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden. Een leuk verhaal dus, maar geen absolute topper, daarvoor mist er iets.
Tenslotte ook van mij de complimenten voor de mooie tekeneningen en de inkleuring hiervan.
Datummaandag 31 augustus 2009 12:02

RecensieWeer een album van rond 1990 waarin de personages vooral lopen te sacherijnen en te tieren. Altijd maar weer die pruilende gezichten. Maar goed, Sus en Wis raken op het spoor van een kidnapping en worden voor ze het weten gebombardeerd tot redders van de neushoorn, die wordt bedreigd door allerlei stropers. Met zo'n plot weet je waar het naartoe zal gaan: wat Afrikagags, flauwe grappen op het vliegveld en mooie natuurtekeningen. Toch mist dit album iets. Het is even zoeken maar het is evident: in het hele album komt niet één (levende) neushoorn voor!! Ongelofelijk dat Geerts in zijn rommelige scenario geen plek heeft ingeruimd voor het beest uit de titel, en zo lukt het hem ook niet sympathie voor de rino te wekken. Op die manier blijft het hele verhaal maar wat in de lucht hangen.
DatumWed Dec 13 16:25:57 2006