De kleurenkladder

De kleurenkladder Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kleurenkladder verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,60

RecensieWe gaan de jaren negentig in met een schilderalbum. Dit keer niet zoals “De raap van Rubens” of de “Nachtwachtbrigade” dat onze vrienden zich in het atelier van de schilder begeven maar nu meer op afstand. Vroeger merkte ik dat de albums uit deze periode mij minder bij bleven, ik wist mij nu de verhalen niet meer zo goed voor de geest te halen. Blij verrast was ik dat deze periode boven verwachting goed bleek. De liefde van Lambik voor een uitbaatster op een schilderij van van Gogh, neemt ons mee de geschiedenis is. Het is mooi te zien dat de sfeer van destijds zo treffend is weergegeven. Vraag is wel waarom Vincent een kleurenkladder als Lambik zou helpen. Afijn, het verhaal zit vrij goed in elkaar: het komt heel goed over dat Brocantor een zaakje ruikt in het ophalen van schetsen van van Gogh door middel van de teletijdmachine. Dat S&W ontvoerd worden past ook, dat er weer klunzige boeven aan te pas moeten komen, haalt weer een stuk kracht uit het verhaal. Vooral de slechtziende schurk is irritant. Niet bijster slimme schurken hoeven niet slecht te zijn als ze maar wel gevaar uit blijven stralen: hoe kon deze hansworst S&W en kompanen onder de knoet houden? Hoe kon hij autorijden? Trouwens in zekere zin, geldt dat ook voor Sidonia die ondanks haar voet, tot grootse dingen in staat blijkt. Via haar terug naar het verhaal. Heel sterk dat zij Lambik komt terug halen op een heldhaftige manier. Haar optreden is enorm sterk. Ik neem het vaak op voor haar en Suske omdat zij er dikwijls bekaaid af komen in de verhalen terwijl zij zeer veel potentie hebben. Het verhaal blinkt uit in logica en originaliteit. De tekeningen zijn zeer sterk al is het kleurgebruik soms wat flets.
Datumzaterdag 24 oktober 2020 16:58

RecensieAlbums waarin Lambik z'n kuren heeft, leiden vaak wel tot vermakelijke verhalen. (bijv. de Crimson-crisis, de poenschepper, de straatridder) Dit keer wordt hij verliefd met alle gevolgen van dien. Zo komt hij in contact met Vincent van Gogh en dat leidt tot lachwekkende situaties zoals:
"De grazende koe (blz.14), de neus die hij niet meer kan vinden (onderaan blz. 14) en zijn prachtige schilderijen. Ook de in/uitval (blz. 31), het goedbedoelde advies (blz.33) en zijn uitbraak (blz. 49) zijn weer 'typisch op z'n Lambiks.'

Ook de jaloerse Sidonia leidt tot grappige situaties zoals op blz. 10/11 tijdens haar emotionele uitbarstingen en haar aanpak op blz. 36-39 en hoe ze de boeven te lijf gaat op blz. 41.

Ook 'de slechtziende boef' doet een duit in het zakje, al is het me wel een compleet raadsel dat hij ondanks zijn slechte zicht wel gewoon auto kan rijden, al botst hij wel tegen eea. aan.(blz. 29).

Ik vermoed als moraliserende ondertoon: "Men waardeert pas iets, als het er niet meer is." Hij heeft inderdaad tijdens zijn leven vrijwel niets verkocht en tegenwoordig is zijn werk een fortuin waard (blz. 21 en 35).
Misschien heeft de verschijning van Bobby(blz. 17) er ook iets mee te maken want ik vind zijn verschijning toch wel een beetje vaag.

De verhaallijn is niet echt opvallend, maar het leest heerlijk weg vanwege de vele komische situaties. De tekeningen zijn waarlijk top! Ze hebben veel detail(zie de schilderijen van 'Van Gogh' en de decors/achtergronden)

'Het waarom' achter de verschijning van Bobby is me enigszins een raadsel. Eveneens is een raadsel: Dat die 'slechtziende boef' wel gewoon auto kan rijden. Daarom vind ik het persoonlijk een 'net niet topper.' Een 8,5 vind ik eigenlijk het juiste cijfer, maar ik gun het wel een 9!

Datumdinsdag 09 juli 2013 20:56

RecensieVanaf dit album kwam het steeds vaker voor dat een S&W album in het teken van een speciaal persoon zou gaan staan. In dit geval ging het om Vincent van Gogh, ter gelegenheid van het Van Gogh jaar (100e sterfdag).
Het is een aardig album waarbij Lambik vanwege zijn verliefdheid in contact met Van Gogh komt en daarna een kunsthandelaar goedkoop aan schilderijen probeert te komen. Hierom worden onze vrienden gevangen gehouden maar weet Jerom de situatie weer recht te zetten al is deze laatste oplossing wat clichematig. De tekeningen zijn weer in orde.
Datumdinsdag 13 november 2012 16:00

Naamglen haelterman
Recensiede kleurenkladder is een leuk verhaal. in het begin met wiske... je ziet dat wiske bijzonder boos en geërgerd uit de hoek kan komen. maar dat het uiteindelijk toch ophoudt. tante sidonia die kalm blijft bij het nieuws dat lambik op iemand anders verliefd is... dat had ik totaal niet verwacht. een boze barabas... de personages hun gedrag was heel humoristisch.alleen leken lambik zijn schilderijen op mislukte piccasso's wat voor nog een extra toets humor zorgt. en de bijna blinde boef... je ziet dat er echt veel humor in het verhaal zit.
Datummaandag 7 maart 2011 20:22

NaamMarc Ulemie
RecensieLeuk boek wel, de kleurenkladder. Vooral de no-nonsens verhaaltechniek van: ik moet nu weer hierheen, flits, en weg ! Dan nog de ouderwetse Lambik, die een paar keer schreeuwt en klappen uitdeelt. Niet lang blijven hangen in thema's maar korte actieshots en er zit veel gezelligheid in.
Ze zijn gelukkig vaak binnen en evenvaak, ertussendoor, weer buiten. Dat werkt op de intimiteit, die er uitkomt. Genoeg ongebonden types die 'langskomen' houden de hoofdpersonen relatief toegankelijk. Er zit genoeg onnozele onzin in om te geloven dat het Suske en Wiske is.
Het verhaal heeft ook een landelijke, streekse sfeer. Bijna feeëriek te noemen zijn sommige landjes en stukjes groen. En het intrige is niet strak maar meer oppervlakkig, boers en belachelijk onakelig. Maar natuurlijk zijn wapens op zich al genoeg bedreigend.
Ik vind ook de teksten (of uitingen) lokaal genoeg om te kunnen spreken van onderhoud. Barabas is gelukkig nog resoluut, je kunt niet maar alles flikken. Vooral is er ook humor: vooral de kelderscene is lang en klinisch genoeg om effect te sorteren.
DatumMon May 28 15:10:18 2007

RecensieGeen erg goed verhaal. Er zit bijna geen actie in. Het begin was goed maar de tweede helft van het verhaal was vrij saai.
DatumSun May 20 21:41:27 2007

RecensieHet is jammer dat men bij studio Vandersteen steeds meer van die "gelegenheids"-albums is gaan maken, hopende munt te slaan uit het Mozartjaar, Rembrandtjaar en dus hier het Van Gogh-jaar. In een er met de haren bijgesleept plot flitst Bik zichzelf terug naar negentiende-eeuws Parijs, waar hij Vincent van Gogh tegen het lijf loopt. Maar voordat dit interessant kan worden, wordt hij al weer teruggeflitst en begint er een gehéél nieuwe plot met kunstdieven. Dat doet het verhaal allemaal geen goed, al is het tekenwerk in ieder geval in orde. De kleurenkladder is bovendien een album uit Geerts "sacherijnige periode". Zo rond 1990 snauwden, raasden en tierden Sus en Wis wat af, en dat is wat hier ook gebeurt. De hele tijd pruilende gezichten (vergelijk ook het voorgaande album, de Bezeten Bezitter). Wanneer aan het begin Lambik in Montmartre eenmaal met een kater van de absint in de goot belandt ("Heel het leven is een hel") is ook in dit verhaal de toon gezet.
Misschien dat Paul Geerts zich (zoals de voorgaande recensenten al opmerkten) erg alleen voelde bij het overlijden van Vandersteen en dat hij dat verwoordde in de scène met Bobbie. Kijk maar op pagina 18, het staat er letterlijk: "Jij bent ook op de dool he? Baasje overleden en aan je lot overgelaten hè?"
DatumTue Sep 12 08:55:50 2006

RecensieIn tegenstelling tot de andere recensenten ben ik een stuk minder enthousiast over dit album. Op positief te beginnen : met de tekeningen en inkleuring is niets mis, aan humor ontbreekt het niet en het onderwerp, Vincent Van Gogh, vond ik wel interessant. Maar de uitwerking had beter gekund. Het gedeelte in het verleden was wel goed en had gerust langer mogen duren, al doet mij dat denken aan "de raap van Rubens", die toch nog een stuk beter was. Nadien gebeurt er weinig en draait het enkel rond de gangsters die in het verleden willen om een schets van Van Gogh te bemachtigen. Suske en Wiske hebben nauwelijks wat uitgericht en op het einde van het verhaal komt - cliché der clichés - Jerom de hopeloze situatie rechtzetten. En Lambik mag dan naïef zijn, maar zomaar het geheim van de teletijdmachine aan de eerste de beste verklappen, neen! Het verhaal is zeker niet slecht, maar er had duidelijk meer ingezeten!
DatumSun Sep  3 10:26:19 2006