Het wondere Wolfje

Het wondere Wolfje Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het wondere Wolfje verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,70

RecensieAls hij Barabas even helpt met de teletijdmachine, mag Lambik het beleven dat hij pardoes naar 18e-eeuws Oostenrijk wordt geflitst en daar de kleine Amadeus Mozart ontmoet. Misschien had Barabas de machine toch al even op dat tijdvak ingesteld, in verband met het aankomende Mozartjaar 1991? Nadat een paar albums geleden al het Van Goghjaar werd uitgemelkt, nu dus Mozart.
Het blijkt dat de kleine Amadeus wordt bedreigd door een geheimzinnige gemaskerde, enigzins gebaseerd op de gemaskerde uit de succesvolle film uit 1984. Dat kunnen onze vrienden natuurlijk niet laten gebeuren, dus het gezelschap reist af naar het jaar 1763 om een en ander recht te breien. Uiteraard sluiten ze vriendschap met de familie Mozart, en als de gemaskerde de kleine Wolfgang dan ontvoert, besluiten Lambik en co om dan zelf maar voor de plaatselijke prins op te treden, playbackend van cd. Drie keer raden of dat goed gaat.
Al met al geen bijster origineel, maar wel onderhoudend verteld en getekend album. Uiteraard duikt de kleine Mozart alsnog op tijd op om het publiek van zijn pianospel te laten genieten. Als ik me niet vergis is dit het eerste album van slechts 48 pagina's, en hoewel ik me nog altijd een beetje bedrogen voel door die stilzwijgend doorgevoerde inkorting, krijgen we er hier wel een vlot lopende vertelling voor terug.
Datumzaterdag 12 december 2020 18:45

RecensieWe gaan de geschiedenis in met dit album aan de hand van deels kloppende gebeurtenissen uit het leven van Wolfgang Amadeus Mozart. Een bestaande geschiedenis gebruikt voor een S&W verhaal. Lambik komt door een technisch mankement ( laat ik het gebeuren zo maar even noemen) in het oude Salzburg terecht waar Mozart woonde. In bladzijde twee zitten wij al in de actie. Door een heldendaad komt hij dichtbij de familie Mozart. We krijgen eveneens inkijk in hoe wonderlijk het “Wondere Wolfje “is. Verder gaat het verhaal over de gemaskerde die Mozart wil ontvoeren om zijn dochter muziek te leren. Dit om de artsen die nodig zijn om zijn zieke vrouw te behandelen, te betalen. Een nobel streven maar geheel smetvrij is deze beweegreden niet vandaar dat er een hele achtervolging met veel mystiek aan vooraf gaat. Het is wel weer een Lambik verhaal: de anderen zijn toevoegsel en Jerom is al helemaal afwezig. Dit stoort echter niet. Er zit wel humor in het verhaal hetzij wat weinig maar is er niet veel. De gemaskerde boezemt geen spanning in en dat is jammer. Doordat alles om Lambik draait, merk je dat Suske en Wiske ( en de anderen) een beetje aan hun lot worden over gelaten. Wel is het allemaal weer zeer mooi gedaan. Toen ik het album vroeger als vond ik het saai, op die mening moet ik terugkomen maar het kan allemaal even wat meer sjeu hebben.
Datumzaterdag 24 oktober 2020 17:07

RecensieHet begin is komisch met professor Barabas en Lambik die weer typisch op z'n Lambiks in het verleden belandt. Lambik speelt het gehele album een dominante rol en zorgt het gehele album door voor zowel de nodige humor als bepalende heldendaden. Mede daardoor leest al het album wel prettig weg hoewel het verhaal niet top is. Echt spannend wordt het nergens. Ik was alleen nieuwsgierig die die gemaskerde was. Ook is het wel heel toevallig dat de koets in strook 78 precies in zo'n smalle gleuf rijdt! Ook de bril die de prins moet opdoen zodat hij niet kan zien dat er sprake is van een 'playbackshow die Lambik, suske en Wiske verzorgen' laat wat te wensen over. De playbackshow opzich is wel leuk gevonden. Jerom speelt in dit album niet mee en mis je geen moment. Erg leuk is dat bepaalde feiten wel kloppen. Mozart heeft echt een rerlatie gehad met Constanze Weber. Leopolds geduld werd inderdaad op de proef gesteld om een concert te verzorgen voor de prins van Loreinen en ook zijn Mozart en z'n zus in hun jeugd vaak ziek geweest. Ook de tekeningen zijn weer erg mooi. In z'n geheel wat mij betreft geen topper maar wel een hele ruime voldoende
Datumzaterdag 15 december 2012 14:00