Lambik Baba

Lambik Baba Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Lambik Baba verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,50

Recensie'Via Foster Parents Plan, een organisatie via dewelke tante Sidonia en Suske en Wiske een kindje financieel adopteren, komen onze helden in India terecht.' Ik had het niet beter (en niet plechtiger) kunnen samenvatten. 'Daar verdwijnt Lambik naar het verleden en hij zal er vereerd worden als een... ja zeg maar een heilige.' Handig, die vooraankondigingen.
Maar goed, Sus en Wis gaan naar Azië, en dan weet je het wel bij Paul Geerts. Weer veel aandacht voor lokale rituelen, een wijze oude man met veel uitleg, pardoes opduikende godheden en de kracht van vriendschap en liefde moet alle problemen oplossen in plaats van een potje knokken. Het begint wel onderhoudend maar op een gegeven moment heb je het wel gezien met alle oosterse wijsheden. Vreemd ook dat de helft van de tijd we echte inheemse godheden te zien krijgen, en dan weer hogere wezens die door de stripmakers zijn bedacht ('Mohm Bhakes', iemand?). Ik ben niet zo'n fan van dit soort albums.
Datumzondag 03 januari 2021 11:09

RecensieEen prachtige introductieprent opent dit verhaal met de leuke titel “Lambik Baba” Onze helden adopteren een Foster Parents kind, echter het loopt anders dan verwacht daar zij in een pot zit..ofetwel haar geest de onze vrienden ook de opdracht geeft om kinderen in India te gaan helpen. Alles heel vroom en soms neigt het naar reclame voor het adopteren van kansarme kinderen. Lambik ziet zich genoodzaakt om als “Wilde Weldoener”weer een stempel te drukken op dit verhaal, een leuk gegeven temeer het past en ook het verhaal in kwestie gewoon wordt genoemd. Lambik flitst zichzelf weg en komt bij ( toevalligerwijs) bij Saï Baba terecht. Hij krijgt (en wij) daar de nodige levenslessen. Lambik is hier nog de held met tekortkomingen dus maakt hij er, naïef als hij is, soms een rommeltje van. De vergevingsgezindheid van Saï zorgt voor de alom bekende S&W boodschap “kom tot elkaar en vergeef elkaar”. Op Gandhi geënt? Lambik is slachtoffer van een aanslag en komt bij drie duivels”” terechte die hem eigenlijk verpersoonlijken: Ego, Pretentie en Agressie. Daarbij krijgen wij alleen een kijkje in de Hindoewereld. Ik mij niet over religie uitwijden weinig, aangezien in een eerdere recensie ik werd aangesproken over dat ik de Bijbel niet genoeg gelezen zou hebben. De apocalyps van het verhaal is erg mooi gedaan, hoewel de liefdesboodschap wel erg blasé is, het beruchte opgeheven vingertje. Opmerkingen: vreemd is het dat de teletijdmachine niet mee mocht maar dat onze bekenden haar wel mochten uitproberen in India……Het verband dat Sidonia legt tussen de aanslag op Lambik honderd jaar terug en het schaken van kinderen, snap ik niet. De grap van Jerom over het ontwortelen van een boom is ook gek: hij heeft het over natuurkunde terwijl dit toch echt biologie betreft ( strook 144), Waarom doet Wiske zo moeilijk over de verliefde Suske, Op een gegeven moment wordt dit irritant. Grovere fout is dat de reis terug naar het heden nooit wordt verklaard, getoond of wat dan ook. Een behoorlijke continuïteitsfout of te wel slordigheid. Alles is in een mooi kader gegoten en ziet er zeer gedetailleerd uit. Een aardig verhaal waar de boodschap er vaak iets te dicht bovenop ligt.
Datumdinsdag 10 november 2020 13:30

NaamNodakear
RecensieWat mij opvalt is dat het niemand opgevallen is dat ze naar het verleden reizen om lambik daar op te halen en het verhaal loopt ineens door alsof ze nooit naar 1902 zijn gegaan en ineens speelt het verdere verhaal zich gewoon weer in de toekomst af. Ze gebruiken niet 1x de tijdmachine om terug naar de toekomst te gaan maar ze zijn plots weer in de toekomst en sai baba is daar ook dan ineens. Het verhaal is dus heel erg verwarrend op di emanier en loopt niet geheel vloeiend door. Het verbaast mij echt dat niemand hier daar een opmerking over gemaakt heeft....
Datumwoensdag 28 augustus 2019 21:20

Naamhenmii
RecensieRommelig verhaal.
Datumzondag 18 december 2016 15:19

RecensiePrachtig verhaal. Het onderwerp is goed gekozen, en de reden waarom Wiske een kindje uit India wil adopteren is helaas nog steeds erg actueel

Hier en daar wordt iets te nadrukkelijk reclame gemaakt voor Foster Parents Plan

Sidonia zegt dat ze geen broer heeft, dus moet Wiske de dochter van haar zus zijn

Barabas heeft een nieuwe uitvinding: een mini-versie van de teletijdmachine. Hoewel deze veel handiger is, wordt hij eigenlijk vrij weinig gebruikt

Sai Baba zegt tegen Lambik dat het 1900 is, maar vreemd genoeg reist later in het verhaal de rest naar 1902. Het kan natuurlijk dat Sai Baba zich vergist heeft

Op strook 127 lijken de tekstballonnen van de demonen Ego en Pretentie op de verkeerde plaats te staan

Er klopt iets niet helemaal. Hoewel er naar het verleden wordt gereisd, lijkt de verhaallijn in beide tijdperken gewoon verder gezet te worden. Hoe kunnen Shiva en Sai Baba nu weten waarvoor ze werkelijk naar India kwamen? Shiva is een god en Sai Baba een heilige, maar toch...

Vreemd, India stond tot 1947 onder mandaat van Groot-Brittannië. Toch is er in het verleden geen enkele Brit te zien

Hoewel het van steen is, lijkt het offerbeeld in de mijn toch een eigen leven te hebben, of is dat maar een indruk?

Datumwoensdag 18 november 2015 14:15