Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De krakende Carcas verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,45

Naaminnie
RecensieHet begin was inderdaad leuk. Ik kon in het midden eregens eigenlijk niet meer volgen. Ik heb een normaal IQ, even voor de duidelijkheid.
Datummaandag 13 augustus 2012 12:58

NaamVincent
RecensieLeuk bedacht, maar om nou te zeggen dat het echt goed uitgewerkt is? Nee! Het begint allemaal leuk en aardig en het verhaal is op zich wel goed, maar wat is het nut van die goden en van het feit dat Jerom (IN HET VERLEDEN) door een UFO wordt opgezogen? Dat slaat echt totaal nergens op en is een gigantische blunder. Ik snap wel waarom ze het gedaan hebben (ze wilden Jerom er waarschijnlijk niet bij hebben, omdat het dan allemaal te makkelijk zou gaan) Dat is begrijpelijk, maar de oplossing niet; het past gewoon totaal niet in het verhaal. Als je de verhaallijn volgt zou het veel passender zijn om hem met magie te laten verdwijnen, of in iets te veranderen, hoewel we dat aan het begin al hadden gehad, met die mislukte tovenaar (wiens naam duidelijk op Merlijn is gebaseerd). Jerom zou trouwens nooit "even weggaan om een paar domme aliens te helpen" zeker hier niet, omdat zijn geliefde (Cers de godin) in nood is. Zij doet me trouwens weer aan een paar dingen denken: 1. Lily de Fee (De Zingende Zwammen/ De Schone Slaper) en de fee Seefty (De Tootootjes). Dat waren ook allebei van die zweverige typetjes op wolken die iets met Jerom hadden, hoewel het dit keer wel erg ver gaat (ze zaten een hele nacht in een boom en konden het "goed met elkaar vinden") iets wat precies tegen het testament van Vanderstee indruist. Die feeën (waren er trouwens nog meer dan deze drie) waren eerst nog leuk, maar beginnen ondertussen een beetje te vervelen. Eigenlijk maar een 6 waard, maar omdat ik het verder wel een goed (mits wat matig afgewerkt) verhaal vindt, met spanning, humor, mooie tekeningen en leuke personages, zoals het zoontje van de kasteelheer en zijn hond.
Datumzaterdag 28 augustus 2010 12:26

NaamJippe van Niel
RecensieIn dit album zit een goed verhaal en het speelt zich niet in België af, wat ook wel een keer leuk is. Het grootste deel speelt zich af in Frankrijk, nabij en in Carcassonne, maar ook een paar prentjes spelen zich af in Florence, Italië. Iedereen heeft een goede rol en de tekeningen zijn wel mooi. Daarom een 7.
Datumvrijdag 17 juli 2009 12:32

Naamesteban
RecensieEen gemiste kans.  Nochtans begon het allemaal veelbelovend.  Wanneer het scenario plots en elkaar zakte en de plotgaten zich opstapelden, begon mijn interesse onder het vriespunt te dalen.  Ook al door het feit dat dit album vol zit met leuke ideeën waar niets mee gedaan werd.  Integendeel.  De verdwijning van Jerom was de druppel die de emmer deed overlopen.
DatumThu Aug  2 22:12:44 2007

RecensieBest een mooi album.Maar ik denk wel dat ze bij studio Van der steen beter kunnen.
DatumThu Jan 11 12:36:16 2007

RecensieEigenlijk best een grappig album, dit Krakende Carcas. Meer dan eens roepen de gags een brede glimlach op ("Knipoog eens Wiske, misschien verschijnt er dan EINDE...").
Daartegenover staat dat het scenario werkelijk is volgeplempt met ideetjes en verhaallijntjes die stuk voor stuk veel te snel erdoor worden gejast (troubadours, gouden hoorns, ruimtewezens, winden, varkens, katharenvervolgingen, verliefde Jeroms, gemaskerde tovenaars, Westgothische schatten,).
De oplettende lezer vraagt zich bijvoorbeeld af waar Jeroms verloofde heen verdwijnt na strookje 152, of waarom Sus en Wis niet worden getroffen door de pijlen die in strookje 172 worden afgeschoten. En waar ligt die Westgothische schat nou verborgen in Carcassonne? Kan die schildknaap zomaar ongestraft pauselijke legaten vermoorden? En vijf verschillende taalgrappen in een album (Frans, middeleeuws, VLAOMSETOVERSPREUKN, gepraat-met-streepjes en Kontichio-Kazernio) is echt te veel.
Het is duidelijk Marc Verhaegen geweest die hier zijn ideeën in sneltreinvaart op ons afvuurt, hier en daar gecorrigeerd door Paul Geerts (het laatste plaatje van strookje 27 is typisch Geerts).
Kortom: een geinig maar verwarrend album. Consistente scenario's schrijven is niet Verhaegens sterkste kant. Daartegenover valt in dit verhaal bijna meer te lachen dan in alle voorgaande Paul Geerts-albums bij elkaar, en dat is ook wat waard.
DatumFri Sep  8 22:21:02 2006