De gulden harpoen

De gulden harpoen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gulden harpoen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,55

RecensieIn dit album lijkt de walvisjacht uit voorgaande eeuwen wederom aan de kaak te worden gesteld. Als Wiske wordt ontvoerd door de nazaten van Jan Huygen van Linschoten, de eerste Hollandse walvisvaarder uit de 16de eeuw, raken zowel Suske en Sidonia in paniek en Lambik is veel opgefokter dan anders. Waarom de nazaten van Huygen van Linschoten echter alledrie Jan moesten heten is heel erg vreemd en Lambik wil zelfs hun voorvader een soort biologieles geven over walvissen en de walvisjacht. Als Suske, Sidonia, Lambik en Jerom door de drie Jannen verdoofd worden met slaapgas worden en aan bomen worden geboeid duiken er opeens een groep "fans" van hen op die helaas alleen maar de spot met hen drijven, hen uitlachen en hen niet willen losmaken, tot verontwaardiging en grote woede van Lambik en Jerom. Ze ontdekken later de historische profeet Jonas en zijn walvis en de eerste probeert de gulden harpoen uit de handen van Huygen van Linschoten te houden al is de potvis, Fifike, wel erg overgevoelig. Na een tijdsreis binden de vrienden opnieuw de strijd aan met de vier Jannen hoewel, na een vreselijke strijd met zware kanonskogels, het schip dreigt te zinken. De helden proberen hierna Jan Huygen van Linschoten te redden waarna zijn nakomelingen hem opeens verstoten en de gulden harpoen voor zichzelf willen houden. Huygen van Linschoten komt tot inkeer waarna Jonas en de helden de vier Jannen verbannen naar een kustdorp waar de drie Jannen hun leven moeten beteren om weer naar hun eigen tijd terug te keren. Helaas wordt de walvis dronken van de rum die zijn baas onbedoeld in diens maag laat verdwijnen waarna de walvis, via een tijdreis, terug keert naar de 20ste eeuw.
Datummaandag 27 juni 2016 12:00

RecensieAardig album maar het onderscheidt zich niet van de andere verhalen uit de reeks. Met de ontvoering van Wiske vanuit de fanclubdag en de zoektocht bij het Zuiderzee museum begint het verhaal prima. Vervolgens flitsen S&W zich naar het verleden en komt Lambik daar via Jonas ook terecht maar bloedt het verhaal wat dood.

Het verhaal had zich bv naar Spitsbergen kunnen verplaatsen waar Jonas de harpoen zou kunnen hebben verstopt, nu hebben we een wat standaard overrompeling van het schip van Jan Huygen. De tekeningen, inkting en inkleuring zien er weer prima uit.

Datumvrijdag 20 november 2015 17:07