De vonkende vuurman

De vonkende vuurman Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De vonkende vuurman verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,76

RecensieSus, Wis en Lambik gaan een weekje helpen op een boerderij vlakbij Turnhout. De Kempen, dan weet je het wel: voor je pap kan zeggen waren er bij nacht en ontij allerlei griezelige figuren rond op de heide, in dit geval de vuurman uit de titel en een heks. Dan verschijnen er ook nog twee lollig bedoelde Hollandse schurken, blijkt de boerin zelf ook een tovenares, er is iets met een oude liefdesgeschiedenis en een verborgen schat.
Met zoveel plotelementen zitten we op het vertrouwde Verhaegen-terrein, maar deze keer rolt er toch nog een redelijk consistende en behapbare vertelling uit. Er zitten wat veel flauwe grappen in, en er is een volstrekt onnodige verhaallijn dat alle inwoners van Turnhout in kabouters worden veranderd (Pardon? Ja, in kabouters), maar verder is het allemaal wel onderhoudend. Bovendien wordt er een lekker potje getekend, visueel is het allemaal prima aan te zien. Had Verhaegen dit niveau vastgehouden en zijn vertelkunst nog wat ontwikkeld (schrijven is schrappen en less is more), dan had de toekomst van Suske en Wiske er veel rooskleuriger uitgezien.
Datumzaterdag 28 november 2020 21:29

RecensieHet niveau lijkt wat om hoog te gaan. De legende van de vonkende vuurman is best aardig: de geschiedenis van Petrus van Gorp (Klein Peerke, een reus die rond Turnhout leefde, zijn klompen zijn inderdaad zichtbaar in het Taxandriamuseum aldaar) heeft hiervoor als voorbeeld gediend, inclusief de buurman die zijn erf vergrote door een grenspaal te verplaatsen. Het gaat hier met name over de buurman de vuurman die als straf nog met de grenspaal moet zeulen en die op de juiste plek moet plaatsen, echter deze plek is onvindbaar. Prachtige gegevens. We volgen het verhaal van de vuurman totdat deze de paal heeft kunnen terugbrengen en hij rust vindt in de armen van Theresa zijn grote liefde. Echt een mooi verhaal. Toch gaat alles weer onderuit door een surplus aan flauwiteiten. Dit begint al met de storende domheid van Lambik, met als dieptepunt het pijpen. Ik heb hem nog nooit zien roken en nu rookt hij pijp als een ketter. Treestantje en de Achturemoer zijn aardig ( al snap van ik van de laatste haar beweegredenen niet om de vuurman te dissen) maar, zoals het Verhaegen betaamt, krijgen we weer met een hoogst irritant boeven duo te maken. Was Lambik al onuitstaanbaar als nepboer, deze twee gaan daar rustig over heen met de stompzinnige “taalfoutenhumor”. Ik houd van taalpurisme maar dit is pertinent niet leuk. Het voegt evenmin wat toe. Als deze antihelden in beeld zijn, blader je door. Daarnaast is hun tussenplot volledig overbodig en oninteressant. Raar is ook de scène in het archief: wie laat iemand binnen met vuurogen en die vlammen uit zijn mond laat komen? Daarbij krijgen we wéér een aantal overbodige bijfiguren in de vorm van “de pummelschatjes” en betoverde stoeptegels. Dit alles leidt af van een in de basis aardig gegeven. Veel te veel onnozelheden krijgen teveel aandacht met de vervelende Lambik als ongekend dieptepunt. Verhaegen heeft nog nooit gehoord van “overdaad schaadt” en mist het subtiele gevoel voor humor van zijn voorgangers.
Datummaandag 09 november 2020 21:21

RecensieLeuk en origineel verhaal.
Datumzondag 27 november 2016 11:25

RecensieBest wel interessant verhaal over de vuurman die een misstap uit het verleden wil rechtzetten. Suske en Wiske zijn in Turnhout op werkvakantie en komen daar de vuurman tegen.

Bijfiguren zijn de dieven Kees en Koos die heel toevallig op hetzelfde moment geinteresseerd zijn in de klompen van Klein Peerken. Zij moeten in dit verhaal vooral voor de humor zorgen maar net zoals bij de poppenserie verhalen met Krimson z'n handlangers is dit wat flauw. Ook opvallend is dat alle hoofdpersonen, Treesantje, de Vuurman en de Achturenmoer al 130 jaar blijken te leven..

Datumdinsdag 17 november 2015 02:47