Robotkop

Robotkop Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Robotkop verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,04

RecensieToch wel een van de meest gewaagde albums uit de reeks. Gewaagdheid houd ik van, hoewel ik vaak zie dat het bij Suske en Wiske niet goed uitpakt. Marc Verhaegen bijvoorbeeld pakt een zeer interessant concept en verliest zichzelf vaak in de uitvoering er van. Paul Geerts in dit geval ook. Eigenlijk is het verhaal in tweeën te delen: deel één toont de ziekte van Lambik en nummer twee het stoppen van de drieste acties van Lambik . Het eerste is interessant en verrassend en het tweede niet. Dat je een hoofdpersoon ernstig ziek laat worden, is helemaal geen verkeerd idee zelfs als je daar de dood bij pakt. Het blijkt gedeeltelijk gebaseerd te zijn op waargebeurde feiten vandaar dat dit overkomt als een a-typisch S&W verhaal. Dat is niet storend. Dat is de gewaagdheid die ik waardeer. De scènes van Lambik in de hemel zijn ook geslaagd. Echter als de achtervolgingen in Rome worden ingezet dan ben ik het kwijt. De onverlaten zijn niet verkeerd maar het ligt vooral aan de acties die te lang duren en te veel hetzelfde zijn. Zij lijken letterlijk uit de Bondfim ”Moonraker” gekopieërd te zijn ( inclusief domme Amerikanen), toevalligerwijs de slechtste Bond film die er is. De tekenstijl is, hoewel soms wat grof, goed op een paar plaatjes na ( strook 153 en 154). De uitdrukking van emoties zijn raar: dit heeft Geerts beter gedaan. Vraag voor mij is waarom uitgerekend Lambik voor deze opdracht uitgekozen wordt. Natuurlijk is dit verhaal een toonbeeld van overdrijving en de vraag of dat passend is in een S&W episode, is een gerechtvaardigde vraag. Ik denk dat het wel kan mits men zich maar niet compleet verliest in de fantasy…of de fantasiewereld van de maker. Hetgeen we in dit maar in latere albums nog veel meer zullen zien. Doseren blijkt moeilijk.
Datummaandag 11 januari 2021 10:30

RecensieDit album is nauwelijks los te zien van het achtergrondverhaal: Paul Geerts had een gevaarlijke hersentumor, die in Italië tijdens een moeilijke en risicovolle operatie moest worden verwijderd. Zoals hij onlangs vertelde in De perfecte podcast (een wat pretentieuze titel, maar die werd bij het interview met Paul Geerts in ieder geval waargemaakt) had hij al maanden keihard vooruit lopen werken, zodat de studioproductie inmiddels negen maanden voorliep op de krant. Mocht hij bij de operatie overlijden (en de kans daarop was zo'n 25%), dan had de studio ruim de tijd om een en ander te regelen zonder dat de publicatie van de strip onderbroken zou raken. Wat een toewijding en werklust! Gelukkig kwam Paul Geerts glansrijk door de operatie. En zijn ervaringen legde hij vast in dit album: Robotkop.
Tenminste, voor de eerste vijftien pagina's ongeveer. Hier is het Lambik bij wie na een paar heftige aanvallen van duizeligheid een hersentumor wordt geconstateerd en die in Italië onder het mes moet. Angstige momenten natuurlijk. Bik is zelfs korte tijd klinisch dood, wat resulteert in een bijna-doodervaring waarbij we diverse figuren uit het verleden zien opduiken, inclusief de oude meester Vandersteen zelve.
Maar ja, daarmee heb je kennelijk nog geen compleet Suske en Wiske-verhaal. Er duikt dus een maffioso op die in Biks hersenen een chip implanteert, zodat hij, voorzien van een metalen technoharnas, als een willoze robot kan gaan fungeren. Het idee is, dat robo-Lambik als afleidingsmanoeuvre Italiaanse steden in puin gaat schieten, terwijl de schurken dan stiekem een kraak zetten. O ja, en hij krijgt ook nog de beschikking over vuurrode superauto.
Moest dit nou echt? Kon er niet een wat menselijker plot rondom die operatie worden verzonnen? Het maffiagedoe wordt op geen enkel moment geloofwaardig. Waarom hebben die lui per sé Lambik nodig? Al voordat er überhaupt een diagnose is gesteld, hebben ze hem in het vizier. Een ander euvel is, dat we nooit te zien krijgen wat robo-Bik nu precies doet als hij Rome of Venetië in puin schiet. We horen het enkel op het journaal of zien een ontploffing in de verte. Dito voor de afrekening met de mafiosi, gevestigd in het dorpje Vescica di Maiale (wat 'Varkensblaas' betekent, want een dag geen woordgrap gemaakt is een dag niet geleefd). Het wordt aan de politie overgelaten om hen in te rekenen, wat nogal onbevredigend is.
Al met al een album dat leest als een hersenloze actiefilm, met veel VROOOAAR, BLAM BLAM, RATATATA en KRAK, je krijgt zwarte vingers van de inkt bij het doorbladeren alleen al. Het enige echt positieve is het tekenwerk, van de actie en vooral de decors is werk gemaakt. Dat tilt het album toch nog naar een voldoende.
Datumzaterdag 05 december 2020 10:30