Het verdronken land

Het verdronken land Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het verdronken land verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,55

RecensieLang geen gek verhaal, maar toch een beetje matig
In de aankondiging zit een verwijzing naar het allereerste S&W verhaal (eigenlijk de 2e) en lezen we het volgende: “Doel aan de Schelde. In dit Idyllische polderdorpje begon het avontuur 'Op het eiland Amoras'. Wiske en tante Sidonia ontmoetten er voor het eerst professor Barrabas. Anno 1999 is er veel verandert. Harde cijfers regeren de wereld. Voor sentiment is er geen plaats meer. Doel moet weg. Het is er niet meer leefbaar, zeggen ze... onze beleidsmensen...”
Dit verhaal is geïnspireerd rond alle heisa rond de uitbreiding van de haven en het in 1998 verplicht verhuizen van de bewoners van kleine polderdorpjes waaronder Doel. Sommige inwoners weigerden echter te verhuizen en bleven waar ze waren. Na jaren van protest, krakers en verloedering werd uiteindelijk in 2022 besloten om Doel met rust te laten
Verder zijn ook een paar plaatselijke legendes de inspiratiebron geweest
Dit is één van de weinige verhalen die zich in de toekomst afspeelt. Al is het niet zo heel ver. Het verhaal werd gepubliceerd in de eerste helft van 1999 en speelt zich voor het grootste deel af in 2003
Leuk om Tobias weer mee te laten spelen, maar wel jammer dat nergens gezegd wordt hoe Wiske ineens weer aan haar hondje komt. Zoals gewoonlijk levert dat het gebruikelijke gekibbel tussen hem en Lambik op
De drie duivels zijn een goeie toevoeging en ze zorgen op de juiste manier voor de vrolijke noot. De manier waarop ze reageren als ze ontdekken dat ze in de hel zijn belandt, is wel een beetje vreemd
Datumdinsdag 17 oktober 2023 07:25

RecensieHet verdronken land van Saeftinge. Een mooi onderwerp voor Suske en Wiske: Nederlands en Belgisch dus mooi voor beide doelgroepen geschikt. Het gebeid is een bron voor mystiek en derhalve is dit verhaal er dan ook mee vervuld. Dat begint al snel als S&W naar de toekomst flitsen ( dat kan kennelijk met de vernieuwde teletijdmachine). Er heerst een grimmige sfeer die wordt versterkt door het gebeier van kerklokken, de zeemeerman en de geesten. Het is een prettig lopend verhaal dat een politiek thema aansnijdt. Je kunt je afvragen of de lezer zit te wachten op het verwerken van politiek problematiek in de strips. Hier gaat het dus om het verdwijnen van het dorp Doel ten gunste van de uitbreiding van de haven van Antwerpen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het er nu mee staat? Feit blijft dat om de geschiedenis een leuk verhaal is geweven. Tot het eind: dan komt Baron Terzijde ten tonele en verzanden we weer in de beruchte Verhaegen idiotie. Tot dan was het een “serieuze” episode: de ongein blijft dus tot een minimum beperkt. Veel goede punten in dit verhaal: de jongeren worden later allen ondersteund door Lambik die zijn mannetje staat: wijst Suske terecht en neemt met verve de vaderrol op zich. De drie geesten als straf voor Saeftinge werken goed: je weet soms echt niet wanneer ze in vermomming zijn. De straf van Lambik is ook een goed punt. Opmerkingen zijn er ook te plaatsen: Suske en Wiske zien er wel erg kinderlijk uit, dat geldt voor elk personage. Waarom laat professor Barabas hen met de hele teletijdmachine op sjouw gaan…nota bene ten overstaan van iedereen? Waar komt Tobias nu weer vandaan? Op strook 104 staan S&W in één keer op een verhoging die er eerst niet was. De zeemeermin ziet er raar uit met haar jaren ’80 wafelijzerhaar, maar dat kan een persoonlijke kwestie zijn. Over het grootste mipunt heb ik het al gehad: Baron Terzijde, maar dit even ter zijde.
Datumzaterdag 09 januari 2021 21:12

RecensieSuske en Wiske komen per ongeluk in de toekomst terecht waar ze het met sloop bedreigde dorpje Doel bezoeken. Ze verlaten het dorp snel om "geheimzinnig klokkengelui" uit te zoeken?, om zo uiteindelijk bij het verdwenen dorpje Saeftinge, welke ondergronds ligt, uit te komen. Daar moeten ze drie saters die een zeemeermin vasthouden uitschakelen.

Dit is een vlotlopend verhaal met veel afwisseling. Het slot met de bekeerde ambtenaar spreekt mij niet erg aan, maar voor de rest vind ik dit album een goede sfeer uitademen.

Datumwoensdag 09 december 2015 05:39

RecensieDit album over het verdwenen dorp Saeftinge doet me heel erg sterk denken aan het Friese Stavoren. Ook dit dorp, waar volgens een sage de inwoners arrogant en hebzuchtig werden door hun rijkdommen, ging ooit door zijn eigen verdorvenheid ten onder. Tritonius, de zeemeerman, laat zich door zijn naïviteit constant beetnemen door de kwelduivels Schorre, Slikke en Hont. Dezen doen me, wat uiterlijk en kwaaddoenerij betreft, erg sterk denken aan de drie bosgeesten Twistorix, Pintorix en Zanziorix uit De nerveuze Nerviers. Hoewel de kwelduivels Suske, Wiske en Lambik constant dwarsbomen en zelfs willen ombrengen draaien de helden de rollen om door hen in een magische toverspiegel te lokken die hen letterlijk de hel invoert! Hierna moet Tritonius (die zijn geliefde heeft hervonden) een huidige hoogmoedige betweter, baron Terzijdes, duidelijk maken dat de arrogantie van bestuurders zwaar wordt afgestraft, zeker als ze burgers ondemocratisch benadelen! Lambik leek zelfs weer opnieuw een soort opvoedkundige rol op Suske en Wiske uit te willen oefenen omdat zij zogenaamd bier wilden gaan drinken.
Datumvrijdag 28 februari 2014 22:15